Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Jag har fortfarande problem med att få notiser skickade till mig. Det verkar bara hända om någon citerar eller taggar mig, men jag får ingen notis om någon svarar i en tråd jag bevakar, trots att jag har den inställningen.

Dock verkar jag kunna skriva inlägg på buke nu utan att det försvinner bokstäver hela tiden!

@Gunnar

Jag har nu haft min AdBlock av när jag varit inne på Buke och jag måste säga att jag är skeptisk. Jag förstår, verkligen alltså!, att annonserna behövs för forumets fortlevnad men är otroligt less på vad jag tvingas se hela tiden. Jag vet inte riktigt hur policyn ser ut för reklam här inne men jag har dels fått reklam om "Bikini TV con las chicas mas guapas" och utöver det mängder med bantningsreklamer. Folk här säger alltid att det beror på vad man googlat på tidigare men det kan knappast stämma, jag googlar aldrig bantning/dieter, nakna tjejer, skönhet, utseende el dylikt.

Nedan är exempel på den typ av reklam som kommer upp för mig på Buke, reklam som jag hellre skulle slippa:

Screenshot_2014-05-19-21-37-16_zps9cfaab6e.png

Screenshot_2014-05-19-21-39-48_zpsd2a66054.png

Screenshot_2014-05-17-17-38-03_zps5d9a7a72.png

Bikini TV har jag fått som reklam massvis med gånger, många andra liknande också, men glömt att screenshotta.

@niphredil Kolla adressen reklamerna går till nästa gång de dyker upp, Gunnar borde kunna blockera olämplig reklam manuellt, men är rätt övertygad om att webbadressen krävs för att göra det.

Sen kommer inte bara reklamen efter vad man är inne på för hemsidor själv, utan även innehåll i trådar (vilket säkert kan bli lite fel med ett annat språk) och slumpmässigt. :)

@niphredil Kolla adressen reklamerna går till nästa gång de dyker upp, Gunnar borde kunna blockera olämplig reklam manuellt, men är rätt övertygad om att webbadressen krävs för att göra det.

Sen kommer inte bara reklamen efter vad man är inne på för hemsidor själv, utan även innehåll i trådar (vilket säkert kan bli lite fel med ett annat språk) och slumpmässigt. :)
Att det inte beror på vad man själv surfar på förstår jag, just för att det är en omöjlighet i sig. Att den hittar ord i trådarna etc etc är jag med på men jag är alltså mer nyfiken på vad det finns för policys generellt för reklam här. Och absolut - jag kan klicka på varje bantningsreklam jag får upp men jag gör det ogärna av olika skäl. Har inte gjort det tidigare för att vad vet jag, de där reklamerna kanske helt och hållet faller inom vad Gunnar anser vara OK?

Jag vet att Gunnar manuellt blockat reklam tidigare på begäran men detta var alltså inte för att försöka rapportera enstaka reklamer utan visa exempel på hur det ser ut när jag loggar in här samt checka av läget med just Gunnar om hur han ser på det här.

Detta är alltså inte en teknisk fråga från min sida, som användarna kanske kan hjälpa till med, utan en fråga direkt till Gunnar om hur han ser på saken.

Att det inte beror på vad man själv surfar på förstår jag, just för att det är en omöjlighet i sig. Att den hittar ord i trådarna etc etc är jag med på men jag är alltså mer nyfiken på vad det finns för policys generellt för reklam här. Och absolut - jag kan klicka på varje bantningsreklam jag får upp men jag gör det ogärna av olika skäl. Har inte gjort det tidigare för att vad vet jag, de där reklamerna kanske helt och hållet faller inom vad Gunnar anser vara OK?

Jag vet att Gunnar manuellt blockat reklam tidigare på begäran men detta var alltså inte för att försöka rapportera enstaka reklamer utan visa exempel på hur det ser ut när jag loggar in här samt checka av läget med just Gunnar om hur han ser på det här.

Detta är alltså inte en teknisk fråga från min sida, som användarna kanske kan hjälpa till med, utan en fråga direkt till Gunnar om hur han ser på saken.
Är för övrigt inte så grinig som jag låter, bara trött och lite svamlig.

Då är jag med. :) Men för att få fram adressen brukar det räcka att hålla markören över, så brukar adressen synas nere i vänstra hörnet på sidan.

Jag har aldrig sett reklam liknande den du sett, dessutom är den inte ens på svenska vilket även det förvånar. Om jag får domänen till det som det görs reklam för kan jag blocka den, jag skall försöka se om jag kan ta reda på varför liknande annonser kommer upp och få bort dem.

@Gunnar - det verkar som jag har problem med mina notiser :(
När jag startade upp datorn idag så hade jag 2 notiser (ett blogginlägg och en tråd med nya svar) Fast när jag gick till bevakade trådar så fanns det 6 trådar till med nya svar som jag inte fått notiser om.
4 av dessa 6 fick jag löpande notiser om igår när jag var inloggad och läste i dem.
Jag har alla rutor ikryssade i notis-inställningarna.

Jag har aldrig sett reklam liknande den du sett, dessutom är den inte ens på svenska vilket även det förvånar. Om jag får domänen till det som det görs reklam för kan jag blocka den, jag skall försöka se om jag kan ta reda på varför liknande annonser kommer upp och få bort dem.
All min reklam är på spanska i telefonen, bor i Spanien. Trodde alla fick reklam baserat på landet de bor i.

Adressen till Angelina-reklamerna:
http://www.slendermade.com/news13052014/es4ajRn8/indexes116.php?&t307kw=nouvelles-admere

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama