Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Hej!
Kul med lite ny look på forumet!
Jag vill ge ett litet tips som förbättrar läsupplevelsen på skärm.

Typsnittet som används just nu i inläggen har seriffer, alltså små fötter eller svansar. Seriffer i typsnitt används främst för att göra läsning av längre tryckta texter lättare då de ska hjälpa ögat vidare mellan bokstäverna (ett vanligt typsnitt med seriffer är Times New Roman).

Nu finns det dock ett litet bekymmer, detta är en internetsida som gissningsvis är tänkt ska läsas på en skärm och serifferna fungerar inte på samma sätt på skärm som på ett tryckt material. Skärmen påverkar ögat med ett annat ljus än en text tryckt på papper, vilket gör att ögat måste anstränga sig mer vid läsning av seriffer på skärm.

Jag vill föreslå användning av ett typsnitt utan seriffer, t ex Arial eller Helvetica.

Med vänlig hälsning,
Kookie

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna
Hej!

Hej!
Kul med lite ny look på forumet!
Jag vill ge ett litet tips som förbättrar läsupplevelsen på skärm.

Typsnittet som används just nu i inläggen har seriffer, alltså små fötter eller svansar. Seriffer i typsnitt används främst för att göra läsning av längre tryckta texter lättare då de ska hjälpa ögat vidare mellan bokstäverna (ett vanligt typsnitt med seriffer är Times New Roman).

Nu finns det dock ett litet bekymmer, detta är en internetsida som gissningsvis är tänkt ska läsas på en skärm och serifferna fungerar inte på samma sätt på skärm som på ett tryckt material. Skärmen påverkar ögat med ett annat ljus än en text tryckt på papper, vilket gör att ögat måste anstränga sig mer vid läsning av seriffer på skärm.

Jag vill föreslå användning av ett typsnitt utan seriffer, t ex Arial eller Helvetica.

Med vänlig hälsning,
Kookie

Hej!

Typ 30-40 inlägg i tråden handlar om just det ;)

Upptäckte en sak när jag rapporterade trådar idag. Det finns någon tidsgräns hur ofta man får göra det, när man får felmeddelandet om att man måste vänta x sekunder så kommer man inte heller tillbaka till texten man har skrivit in, utan den försvinner.

Jag har inte gett återkoppling om nya forumet än. Men här kommer det:

HOLY SHMOLY VAD JAG TYCKER OM DET! :love:

Det var som att kliva ut 90-talet och rätt in i den moderna göttigheten. Är så glad och tacksam för lyftet både när det gäller utseende och funktioner. Nu fungerar det mycket bättre i mobilen dessutom. :bow:
Älskar att kunna bädda in filmer rakt in i inläggen.
Älskar att kunna gilla och tagga och få notiser.

Nästa vecka firar detta Blåbär dessutom 10 år här på buke. (Och jag räknar med en fet trofé för det...)
Innan det hade jag visserligen ett annat nick, men jag tänker ändå fira Blueberrys tid här med pompa och ståt. :D

Jag känner mig som en riktig tråkmåns. Hur mycket jag än försöker så känner jag mig inte hemma alls med det nya utseendet/nya upplägget. Jag vill gilla det, men det blir nåt besök i veckan istället för flera om dagen. Ska jag bara försöka härda ut så kanske det känns mera användarvänligt efter ett tag?

Jag känner mig som en riktig tråkmåns. Hur mycket jag än försöker så känner jag mig inte hemma alls med det nya utseendet/nya upplägget. Jag vill gilla det, men det blir nåt besök i veckan istället för flera om dagen. Ska jag bara försöka härda ut så kanske det känns mera användarvänligt efter ett tag?
Kan du försöka peka på specifika saker du inte gillar, kanske det går att fixa till genom att jag ändrar något eller kanske du kan ändra någon inställning som förbättrar det hela, som vi kan tipsa om.

Kan du försöka peka på specifika saker du inte gillar, kanske det går att fixa till genom att jag ändrar något eller kanske du kan ändra någon inställning som förbättrar det hela, som vi kan tipsa om.
Det är service det! Här haglar lovorden, "alla" är nöjda, många lyriska, sen dyker det in några få och är inte alls glada eller nöjda. Dessa är du beredd att hjälpa till trivsel barasådär - det är sann service det! Här ska alla trivas! Kudos till Gunnar för allt du gör i kontrollrummet för oss användare, i ur och skur! :bow:

Jag är helt övertygad om att du kommer att vänja dig. Jag tyckte redan från start att detta är mer användarvänligt att det gamla. Det har bra funktioner och inte en massa som man inte behöver. Jag tror alltså att du kommer att vänja dig och det snart.

jag tycker att Notiserna är långsamma, men jag vet inte om det beror på min dator? Jag har hunnit läsa och svara i tråden innan notiserna kommer upp att nya inlägg har gjorts i tråden.. Gäller inte någon specifik tråd utan så är det hela tiden för mig. Det kan ta åtminstone en halvtimme-timme innan notiserna dyker upp

@Gunnar
När man sitter på mobilen så kan man fortfarande inte sudda bort smilies. Har sett flera andra som också har problem med detta senaste tiden.
Finns det någon fix för detta?
Jag har haft exakt samma problem på mobilen och det är snorirriterande. Främst när jag citerar.

Jag har en uppdatering på gång, med lite buggrättningar på forumet. Vet inte om den löser dessa problem. En variant till lösning under tiden är väl att välja BB-kod editorn (ikonen uppe till höger), via den bör man väl kunna radera?

Långsamma notiser och problem med smilyes som sätter sig först i inlägget har jag med, det sistnämnda på mobilen. Älskar dock nya forumet :)
När smileyn hamnar först tror jag att det beror på att du faktiskt flyttat markören dit när du scrollat för att komma åt smileys.

När smileyn hamnar först tror jag att det beror på att du faktiskt flyttat markören dit när du scrollat för att komma åt smileys.
Nä, den går alltså inte att ta bort från mobilen. Har hänt mig massa gånger, är när det är en smiley nånstans i citatet som jag vill ta bort. Då blir det helt craaaazy och till slut ligger den först.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama