Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Är det någon som kan hjälpa mig att multicitatsvara :o

Använde det jättemycket innan forumbytet men nu får jag inte till det. Även om det står "inlägg tillagt i multicitat" så kommer bara inlägget jag trycker "svara" på upp som citat, aldrig något mer oavsett i vilken ordning jag trycker på allt :p :(
Du ska väl klicka på "lägg in multicitat" i stället för 'svara'?

Om du har klickat på +citat på ett par inlägg så kommer "lägg in multicitat" upp till vänster under svarsrutan. Där klickar du.

Klicka på +Citat så som du har gjort När du klickat klart så finns det en ruta till höger under svarsrutan där det står "Lätt in multicitat...".
Den är din kompis!

Du ska väl klicka på "lägg in multicitat" i stället för 'svara'?

Om du har klickat på +citat på ett par inlägg så kommer "lägg in multicitat" upp till vänster under svarsrutan. Där klickar du.

Klicka på +Citat så som du har gjort När du klickat klart så finns det en ruta till höger under svarsrutan där det står "Lätt in multicitat...".
Den är din kompis!

TACK :love: Är ju helt blind asså...

Dessvärre går det ju inte att scrolla i rutan med alla citat (jävlar vad många jag fått in under mina idoga försök :O) och min dator är modell liten (15 tums skärm). Är det något man kan ändra @Gunnar ?

Tillägg: Det går alltså att scrolla bland citaten men hela rutan går inte att "flytta" så med 3 citat eller fler så syns in knapparna "citera dessa inlägg" och "avbryt" i höga nederkanten.

TACK :love: Är ju helt blind asså...

Dessvärre går det ju inte att scrolla i rutan med alla citat (jävlar vad många jag fått in under mina idoga försök :O) och min dator är modell liten (15 tums skärm). Är det något man kan ändra @Gunnar ?
Du kan väl bara klicka OK i första rutan så får du sedan upp dem i svarsrutan och kan scrolla där? Eller tänker jag galet?

Har inte märkt av det tidigare, men såg idag att trådstarten syns under Nya inlägg om man håller muspekaren över rubriken på tråden. Funkar väl inte på mobila enheter, men kanske hjälper lite om du surfar på datorn iaf!

Jag lade in detta för en stund sedan, det är egentligen originalbeteendet. Då det vanligen inte finns några korta texten under trådrubriker.
Personligen kan jag bli lite irriterad på om förhandsvisningen poppar upp när man inte tänkt sig det (man hamnar med muspekaren på en rubrik av misstag).
Helst skulle jag vilja ha texten under trådrubrikerna på alla ställen, men jag har inte lyckats lösa det ännu.

Har inte märkt av det tidigare, men såg idag att trådstarten syns under Nya inlägg om man håller muspekaren över rubriken på tråden. Funkar väl inte på mobila enheter, men kanske hjälper lite om du surfar på datorn iaf!
Testade det senast igår och fick set inte att fungera... Kan det bero på webbläsare kanske?

Jag lade in detta för en stund sedan, det är egentligen originalbeteendet. Då det vanligen inte finns några korta texten under trådrubriker.
Personligen kan jag bli lite irriterad på om förhandsvisningen poppar upp när man inte tänkt sig det (man hamnar med muspekaren på en rubrik av misstag).
Helst skulle jag vilja ha texten under trådrubrikerna på alla ställen, men jag har inte lyckats lösa det ännu.

Testade det senast igår och fick set inte att fungera... Kan det bero på webbläsare kanske?

@Gunnar svarade att det hade lagts till idag/nyss.

För mig tar det en lite längre tid innan det ploppar upp, så det är iaf inte så att det flyger omkring rutor bara för att man rör muspekaren över skärmen.

Känner inte att jag orkar gå igenom typ 60 sidor sedan jag skrev sist, så detta har kanske redan tagits upp. Måste säga att jag älskar mobilbuke! Men ibland tycker jag att det fungerar lite sådär. Om jag t.ex. är inne i en tråd och läser kan jag ibland klicka mig fördärvad på ”Nästa” (eller liknande), ingenting händer och det krävs rätt många klick innan sidan tillslut börjar ladda och tar mig dit jag vill. Vissa tillfällen kommer jag någon helt annanstans än dit jag vill. Har jag klickat på ”Nästa” kan jag lika bra komma in på min egen profil, eller ibland en helt annan sida än buke. Sjukt störigt när det inte fungerar som det ska.

Sedermera, om man väljer att bevaka en tråd men inte vill få email om det, vad händer då? Jag trodde att jag skulle få notiser så fort någon skrev i en bevakad tråd, men det är ingen skillnad alls från när jag inte bevakar en tråd, minus glasögonen som dyker upp vid tråden då. Vad är finessen? @Gunnar

Ett starkt minus, när jag skriver i inläggsrutan så försvinner det alltid bokstäver. Jag skriver i princip alltid i Word istället och kopierar sedan över texten till buke, just av den anledningen. Och det är bara på buke detta händer. Är det någon mer som har det problemet eller är jag ensam?

@Gunnar svarade att det hade lagts till idag/nyss.

För mig tar det en lite längre tid innan det ploppar upp, så det är iaf inte så att det flyger omkring rutor bara för att man rör muspekaren över skärmen.
tack, såg det efter jag skrivit, men förlorade täckningen så kunde inte rätt mig ;)

Sedermera, om man väljer att bevaka en tråd men inte vill få email om det, vad händer då? Jag trodde att jag skulle få notiser så fort någon skrev i en bevakad tråd, men det är ingen skillnad alls från när jag inte bevakar en tråd, minus glasögonen som dyker upp vid tråden då. Vad är finessen? @Gunnar

Om du går in på din kontosida finns det något som heter notisinställningar, där kan du ställa in så du får notiser när någon svarar i en bevakad tråd. :)

@Sasse Fast vill du få notiser när någon svarar i en tråd du bevakar så kan du ställa in det i notisinställningarna :) (Dessa syns längst ner till höger i notisraden när du håller pilen över!)
Och sen får du enkelt upp en lista på alla bevakade trådar med nya inlägg i om du klickar på Forum uppe i gröna listen, och sen "bevakade trådar". väldigt käck funktion tycker jag :)

Skulle man inte kunna få annan färg än vit ?? Jag ser knappt vad det står när jag går in i ett forum. Vit bakgrund på grå minitext...nice :(. Vad folk skrivit som rubrik ser man tack å lov, men sen vill man ju läsa några rader ifall tråden är värd att ödsla energi på....men då får man kisa...så man ids knappt öppna några trådar. Varför är texten sååå liten och ljus ? Vad vare för fel med färgen svart ?????

Om du går in på din kontosida finns det något som heter notisinställningar, där kan du ställa in så du får notiser när någon svarar i en bevakad tråd. :)

@Sasse Fast vill du få notiser när någon svarar i en tråd du bevakar så kan du ställa in det i notisinställningarna :) (Dessa syns längst ner till höger i notisraden när du håller pilen över!)
Och sen får du enkelt upp en lista på alla bevakade trådar med nya inlägg i om du klickar på Forum uppe i gröna listen, och sen "bevakade trådar". väldigt käck funktion tycker jag :)

Tack! :)

@Gunnar

Herrejösses vad händer ???

JAG KAN LÄSA TEXTEN I INLÄGGEN UTAN PROBLEM :love: :bow: :love: :bow:
Vet inte, jag har vad jag vet inte ändrat något, har du?

Möjligen har du lyckats zooma, kanske genom att trycka på
ctrl och + zoomar
ctrl och - minskar zoom
ctrl och 0 nollställer zoomning

Senast ändrad:
Skulle man inte kunna få annan färg än vit ?? Jag ser knappt vad det står när jag går in i ett forum. Vit bakgrund på grå minitext...nice :(. Vad folk skrivit som rubrik ser man tack å lov, men sen vill man ju läsa några rader ifall tråden är värd att ödsla energi på....men då får man kisa...så man ids knappt öppna några trådar. Varför är texten sååå liten och ljus ? Vad vare för fel med färgen svart ?????
Svart skulle i det fallet signalera att textsnutten under är viktigare än rubriken, det finns vad jag vet fyra olika varianter av svart --> grått på textfärgen för att kunna visa bland annat olika viktighetsgrad och få ett bättre utseende.
För att underlätta för dig och andra har jag nu gjort dessa något mörkare om du väljer stilen sans-serif under stilväljaren långt ned till vänster på sidan, du får då även en lite större stil i själva inläggen utan serifer som av många anses mer lättlästa på skärm.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama