Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Först blev jag alldeles förskräckt. Det var ju ändrat!

Nu är jag frälst.

Mycket snabbare, smidigare och bättre.

Heja Gunnar!

@Gunnar Du har inte sagt något om följafunktionen, skulle det vara möjligt att få välja om man vill ha följare eller inte?
Vad jag vet går det enbart att inte tillåta åtkomst till en del av ditt material, du kan inte hindra någon att följa dig. Men det kunde ju folk göra förut också, nu vet du i alla fall vilka som gör det och kanske avhåller det en del att det syns att de följer någon. Och det går att bara låta exempelvis de du följer se delar av ditt innehåll.

Möjligt att någon redan tagit upp det, men då gör jag det i sådana fall igen:

Finns det kanske någon chans att du kan ta bort möjligheten att ändra textstorlek på det man skriver? Jag går kanske händelserna i förväg, men jag kan redan nu se ett utbrett missbruk av denna funktion framför mig. Två att välja på är kanske fine, men det känns verkligen inte som om det kan komma något gott eller nödvändigt ur det här.
Vi får väl se om det blir ett problem, jag tog bort en del andra möjligheter redan innan lanseringen.

Forumet är så snabbt nu att jag hinner läsa 5 trådar och skriva 10 inlägg på en kvart.
Frågan är hur bra det är - för Bukefalos?

Funktionen "Första olästa" och blå knappen funkar sådär, ibland hamnar man i början av en tråd man redan läst det mesta i och ibland hamnar man varsomhelst i en tråd. :wtf:

Forumet är så snabbt nu att jag hinner läsa 5 trådar och skriva 10 inlägg på en kvart.
Frågan är hur bra det är - för Bukefalos?
På vilket sätt är det snabbare? Jag ser ingen nackdel om du menar att saker och ting är bättre för dig som användare.

Om man redigerar sitt inlägg, som ni kan, inom 5 minuter, anses det vara så kort tid så ingen motivering till varför det sker behövs. Tror jag.
Jag kan alltid redigera inlägg och jag kan dessutom välja om jag vill skriva något skäl eller inte.

Jag kan dessutom se hur andra ändrat sina inlägg.

Någon annan kanske har nämnt det men, jag saknar att man kan se en del utav texten i första inlägget när man är på en översikt av många trådar. Skulle vara skönt att iallafall få se de första meningarna om man håller musen över rubriken.
Många rubriker är lite kryptiska så då hade det varit skönt att få ett hum om vad de handlar om utan att behöva gå in i tråden.

Jag ser det, precis som förut (i Safari på iphone och ipad)

Funktionen "Första olästa" och blå knappen funkar sådär, ibland hamnar man i början av en tråd man redan läst det mesta i och ibland hamnar man varsomhelst i en tråd. :wtf:
Jag vet inte, men jag tror att det kan ha att göra med att det är direkt efter import, tror det kommer fungera bättre framöver, om du hamnar på första inlägget, finns det då en länk för att gå till första olästa eller anses det som du redan läst tråden?

Det är snabbare på alla sätt.
Trådarna laddar upp blixtsnabbt och mina inlägg bara hoppar in utan tugg.
Rutan att skriva i kinkar inte heller och markören flyger inte omkring på sidan under uppladdningen.
Det är helt perfekt för mig helt enkelt.
Risken för dig är att min produktivitet vad gäller inlägg ökar medan fördelen för mig är att det tar mindre tid totalt för mera läsa och skriva.

Om man redigerar sitt inlägg, som ni kan, inom 5 minuter, anses det vara så kort tid så ingen motivering till varför det sker behövs. Tror jag.
Jag kan alltid redigera inlägg och jag kan dessutom välja om jag vill skriva något skäl eller inte.

Jag kan dessutom se hur andra ändrat sina inlägg.

Okej. Det går ju att skriva in anledning i inlägget om man vill så jag ser inga problem med att det försvunnit.

@Inte_Ung Det går snabbare och smidigare för mig också, toppen tycker jag.

När det gäller förhandsvisningen av text är det något som inte finns i detta forumsystem från början. Jag har lagt in det så det syns under trådar i själva forumet. Dock har jag ännu inte lyckats lösa det under exempelvis "Nya inlägg" Kanske det kan leda till att folk skriver bättre rubriker, men jag räknar inte med det. Förhoppningsvis kan jag lösa det längre fram.

Jag vet inte, men jag tror att det kan ha att göra med att det är direkt efter import, tror det kommer fungera bättre framöver, om du hamnar på första inlägget, finns det då en länk för att gå till första olästa eller anses det som du redan läst tråden?
Provade nu när jag hamnade på första inlägget i en tråd och det fanns en knapp där man kan gå till första olästa men när jag klickade på den kommer jag bara tillbaks till första inlägget i tråden och det står "Ny" i kanten på alla inlägg.

Någon annan kanske har nämnt det men, jag saknar att man kan se en del utav texten i första inlägget när man är på en översikt av många trådar. Skulle vara skönt att iallafall få se de första meningarna om man håller musen över rubriken.
Många rubriker är lite kryptiska så då hade det varit skönt att få ett hum om vad de handlar om utan att behöva gå in i tråden.
Jag ser det, precis som förut (i Safari på iphone och ipad)

Jag ser det också, ingen förändring jämfört med tidigare.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 919
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama