Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Nej, så svårt är det väl inte att hålla ned en knapp och trycka på en annan, eller byta tangentbord på mobilen eller vad som krävs för att skriva @
Nej svårt är det inte, men det skulle förenkla livet på tangentbordet ffa i mobilversionen utan att behöva skifta yta. På datorn behöver jag ha ett tvåhandsgrepp för att nå snabel a. Men men, man kan inte få allt här i livet.

Är det möjligt att aktivera någon funktion där man kan välja att få notiser när någon svarar i ens egen tråd, men utan att tagga en?

@Gunnar

Det är lite störande att menyraden där man väljer vilket forum man ska kolla i inte finns när man går in på mobilen, utan att man måste välja den översta kategorin först tex "hästar", och sedan får scrolla i en lista över de olika forumen däri.

Går det att ordna till?

Dessutom, nu när jag la till ditt namn överst så försvann mitt översta stycke... Det var lite störande. Nu var det bara 2 rader som försvann, men nästa gång kanske det är en halv uppsats ;)

Jag är dålig på förklaringar men jag kan försöka hjälpa dig

Gå in på bevakade trådar och sedan klickar du på "visa alla bevakade trådar" klickar i den lilla rutan framför tråden du vill ta bort och sedan väljer du "sluta bevaka trådar" och trycker på ok.

Upptäckte nyss att om du är inne i en tråd du bevakar så står det "Sluta bevaka tråd" längst upp till höger i tråden. :)

Jag är dålig på förklaringar men jag kan försöka hjälpa dig

Gå in på bevakade trådar och sedan klickar du på "visa alla bevakade trådar" klickar i den lilla rutan framför tråden du vill ta bort och sedan väljer du "sluta bevaka trådar" och trycker på ok.

Man jag har ingen liten ruta framför tråden?

Det är lite störande att menyraden där man väljer vilket forum man ska kolla i inte finns när man går in på mobilen, utan att man måste välja den översta kategorin först tex "hästar", och sedan får scrolla i en lista över de olika forumen däri.
I menyraden som visar vilket forum du är på så finns det en liten diskret pil längst till höger. Klickar du på den får du upp en meny med alla forumen listade i.

Jag tycker det har blivit kalasfint med ändringarna, inte minst lättare att läsa vid mobilsurf, och vill tacka alldeles särskilt för att jag fick/kan fortsätta att heta "Lillgrådis"! :bow: Inte bortskämd med den möjligheten på andra forum. Har för mig att jag läste att det fanns risk att det skulle bli krångel med å ä ö i användarnamnen, men kunde ändå inte komma mig för att byta till "Lillgrodis" eller "Lillgraadis" förrän om jag verkligen blivit tvingad till det....

Konstigt, jag har en pytteliten vit ruta precis framför trådnamnet och när jag klickar på den så blir det en liten svart bock där.

har du klickat på "visa alla bevakade trådar"? Det är då jag får upp det.

Ahh :) jag tryckte nu på *det finns fler att visa* och då kom rutan fram!
Annars var *sluta bevaka knappen* längst upp på varje tråd bra.
Tack för hjälpen.

Jag tycker det har blivit kalasfint med ändringarna, inte minst lättare att läsa vid mobilsurf, och vill tacka alldeles särskilt för att jag fick/kan fortsätta att heta "Lillgrådis"! :bow: Inte bortskämd med den möjligheten på andra forum. Har för mig att jag läste att det fanns risk att det skulle bli krångel med å ä ö i användarnamnen, men kunde ändå inte komma mig för att byta till "Lillgrodis" eller "Lillgraadis" förrän om jag verkligen blivit tvingad till det....

Ja just det man skulle ju ändra namn också, det sköt jag upp och glömde sen bort att göra...

@Gunnar Nu antar jag att det inte behövs? Jag har inga problem med att byta om det skulle underlätta på något vis.

Jag säger till, eller du hör av dig, om det ställer till något :)
Några användare fick byta då det krockade med andra som hade samma namn utan prickar.

@Gunnar

Det här att underavdelningarna syns längst upp, är det en ändring som skedde nyss eller missade jag det igår när jag var lite förvirrad av allt det nya?

Jag tycker det är bra att det finns där uppe, mycket smidigare än att använda trådvisnings alternativen där nere. :)

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 919
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama