Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

@Gunnar

Det här att underavdelningarna syns längst upp, är det en ändring som skedde nyss eller missade jag det igår när jag var lite förvirrad av allt det nya?

Jag tycker det är bra att det finns där uppe, mycket smidigare än att använda trådvisnings alternativen där nere. :)
De skulle varit där från början men jag hade missat det och nu är de med, dock skulle jag vilja göra om det lite, vi får se.

Någon annan kanske har nämnt det men, jag saknar att man kan se en del utav texten i första inlägget när man är på en översikt av många trådar. Skulle vara skönt att iallafall få se de första meningarna om man håller musen över rubriken.
Många rubriker är lite kryptiska så då hade det varit skönt att få ett hum om vad de handlar om utan att behöva gå in i tråden.

Sen undrar jag angående @-namn-grejen. Ska man använda den trots att det är ganska självklart vem man svarar? (Typ om man skriver första inlägget efter TS). Tänker att det är skönt för den man riktar sig till att få en notis om det. Eller kommer folk bli arga för att man ger dom notiser hela tiden? :nailbiting: Så många nya misstag man kan göra!

Kan också tillägga att det ser skitfint ut! Nu skäms man inte för att gå in på buke längre när något tittar! Toppen!

Jag tror jag gillar det nya men jag måste säja att texten i citatsvaren är jättejobbig att läsa. Och menytexten är lite liten också.
Sen har jag nog inte fattat vad dessa trofeer innebär?

Jag tror jag gillar det nya men jag måste säja att texten i citatsvaren är jättejobbig att läsa. Och menytexten är lite liten också.
Sen har jag nog inte fattat vad dessa trofeer innebär?
Troféerna ger poäng som i sin tur ger titlarna. Förut styrdes de ju enbart av antalet inlägg, nu är det fler saker som spelar in. :)

Inte samma funktion, men de som nu dykt upp som mina följare är vänner från tidigare. De gjordes om till följare i importen, verkar det som.

Inte mina. Nu hade jag visserligen inte så många vänner, typ två eller tre. Ingen funktion jag använde. ;) Och jag har inga följare vad jag kan se, om det inte ändrat sig sen jag kollade senast. :P

@Gunnar Toppen med det nya forumet! Jag fick en chock först igår när jag gick in från mobilen, men såååå mkt smidigare! Jag kommer definitivt gå in oftare via mobilen nu än jag gjort tidigare! :D

Inte mina. Nu hade jag visserligen inte så många vänner, typ två eller tre. Ingen funktion jag använde. ;) Och jag har inga följare vad jag kan se, om det inte ändrat sig sen jag kollade senast. :P

Det hade det visst, attans då. Så det verkade visst stämma. Måste hitta vart jag tar bort det. :p

Du menar den gröna meny-texten på vit botten? Den menyn ser väl ut lite som den gör för att alla skall känna igen sig från den gamla menyn. Om man klickar på den större knappen ovanför och sedan på rätt forum blir det lättare att pricka rätt. På låga upplösningar försvinner den vita under menyn, (vilket redan har ogillats av några). Jag skall se om jag kan jobba med lite ändringar av den när allt lugnar sig.

Nya trådar hittar man som tidigare, det har en blå boll till vänster, precis som förut och så är det fetstil på rubriken. Inne i tråden markeras nya inlägg uppe till höger.

jag tycker om att det ser ut som innan :) men förr så var det lite större, var mest det jag reagerat på.

Det hade det visst, attans då. Så det verkade visst stämma. Måste hitta vart jag tar bort det. :p
Har jag några följare? Jag följde några förut men det var sådana som jag skrivit in som vänner år 1800fröihjäl eller så. :D Tog bort några av dem, känns dumt att följa folk jag inte ens gillar.

Möjligt att någon redan tagit upp det, men då gör jag det i sådana fall igen:

Finns det kanske någon chans att du kan ta bort möjligheten att ändra textstorlek på det man skriver? Jag går kanske händelserna i förväg, men jag kan redan nu se ett utbrett missbruk av denna funktion framför mig. Två att välja på är kanske fine, men det känns verkligen inte som om det kan komma något gott eller nödvändigt ur det här.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 919
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama