Jag kan ärligt talat inte tillräckligt mycket om specifikt Birkakrigaren för att kunna uttala mig om exakt om arkeologernas kompetens vid utgrävningstillfället (mvh antikvarien), men som jag sagt tidigare gav jag det bara som exempel på att man inte kan döma en individ utifrån gravgåvorna, likväl som att man inte kan göra bedömningen endast utifrån okulär undersökning av bäcken eller andra delar. Chansen att du har ett komplett, intakt, skelett är ganska liten, så man får göra en samlad bedömning av gravfynd, fyndplats generellt, gravgåvor etc. och göra en rimlighetsbedömning. Dock krävs det, enligt min förståelse, en DNA (/liknande) analys för att kunna få ett definitivt resultat.
Problemet med att bedöma utifrån gravgåvor är att det fortfarande finns en generell idé om vad som är manligt och kvinnligt när det gäller gravgåvor, att vissa arkeologer slår knut på sig själva för att bevisa att personen var man eller kvinna. Så, visst. Generellt är det svärd = man, men det går inte att med en 100% säkerhet säga att så är fallet.