skillnaden mellan takt och tempo?

T

Trulsdotter

hej alla, jag undrar bara , hur förklarar man skillnaden mellan takt och tempo?

Sv: skillnaden mellan takt och tempo?

Takt = beats ( taktslag) per minut

Tempo = meter per minut.

OM vi då talar om dressyr där takten "alltid skall vara densamma", så innebär ett ökat tempo ökad steglängd - men bibehållen takt.
Om du skall komma fler meter per minut, utan att gå "snabbare" så måste du öka steglängden.

Om det skall vara korrekt Dressyrmässigt.

I andra sammanhang är tempo bara meter per minut och då får det se ut hur som.

I dressyren brukar man redovisa takt som antal steg per meter, och tempo som antal meter per minut, precis som Fredrik sa.

Nä, nu blev det väl lite fel

Nej degree har rätt, men det blir lättare att jämföra och förstå om man bara har en enhet

Takt = steg per minut

tempo = meter per minut

I en dålig ökning så ökar både takt(steg) och meter (färdad sträcka),
I en bra ökning - bara steglängd

Om man förstår detta så inser man att

Ökningen handlar inte om att komam fortare fram vilket man skulel kunna göra om man ökade takten bara.

utan ökningen handlar om att få hästen att ta längre steg - färdas över större markyta = Vägvinnade :idea:

Nej degree har rätt, men det blir lättare att jämföra och förstå om man bara har en enhet

Takt = steg per minut

tempo = meter per minut

I en dålig ökning så ökar både takt(steg) och meter (färdad sträcka),
I en bra ökning - bara steglängd

Om man förstår detta så inser man att

Ökningen handlar inte om att komam fortare fram vilket man skulel kunna göra om man ökade takten bara.

utan ökningen handlar om att få hästen att ta längre steg - färdas över större markyta = Vägvinnade :idea:

Bra beskrivning! Anledningen för mig att jag föredrar den traditionella beskrivningen steg per meter istället för minut är att det är enklare att förklara låg takt = få steg per meter = långa steg, jämfört med hög takt = många steg per meter = korta steg. :)

Senast ändrad:

Om jag har förstått det hela rätt, så ska takten bibehållas. Jag tar traven som exempel. Alltså ska takten vara detsamma, oavsett om jag piafferar eller rider ökad trav. Så enligt ditt sätt att beskriva, har hästen hög takt när den piafferar och låg takt när den rids i ökad trav.

Det är därför som det är viktigt med energi/ att ha motorn på.

Om man ej har det blir den långsam när man ska försöka att samla den.

Degrees beskrivning utgår från när hästen bara går och väljer takt, korta trippiga steg blir många steg per meter och hög takt.

Idealet är samma takt, ja. Men om man ska förklara för dem som inte kan detta är de kanske inte på den nivån att de kan klara att rida hästen i samma takt i piaff och ökning:cool: De som kan detta behöver ingen förklaring på takt/tempo:o

Degrees beskrivning utgår från när hästen bara går och väljer takt, korta trippiga steg blir många steg per meter och hög takt.

Idealet är samma takt, ja. Men om man ska förklara för dem som inte kan detta är de kanske inte på den nivån att de kan klara att rida hästen i samma takt i piaff och ökning:cool: De som kan detta behöver ingen förklaring på takt/tempo:o

:banana: you got it girl!

Liknande trådar

Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 344
Senast: sjoberga
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Kristall10
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 871
Senast: Mineur
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka