Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

L

Laluchi

Hej allihopa! Undrar vad ni tycker är skillnaden. Här där jag bor i ingenstans i Värmland är skillnaden såhär:

- MEDRYTTARE. Den får komma x antal dgr/vecka och göra
iordning hästen inför ridningen samt rida den under mitt överinseende
tills jag anser att det fungerar, då låter man honom/henne rida utan övervakning, dock är man i närheten och håller kontakten för att kunna ge feedback eller finnas till hands när ngt händer. Kan rida själv/rida ut/ ta lektion för instruktör jag godkänt. Medryttaren behöver heller inte göra några stallsysslor som mat, fodring, mockning. Ska dock vara kunnig, ansvarstagande ha rätt inställning samt kunna visitera hästen och rapportera till ägaren om problem uppstått. Medryttaren betalar en symbolisk summa i månaden som ska vara i relation till vad hästen kan samt hur hög nivån på de fasta kostnaderna är. Typ en tredjedel av de fasta kostnaderna, eller en fjärdedel om det mest gäller skogsridning på pensionärshäst.

-HALVFODERVÄRD. Den betalar antingen hälften av allt/en fast summa per månad som man fastställt strax under hälften av vad det beräknas kosta i FASTA utgifter. Alltså ej utrustning och vetr. vård inräknat. Halvfodervärden ska ha hand om alla stallsysslor som "hör till hästen" de dagar den benyttjar sig av hästen. Kunna göra allt som medryttaren kan. Får komma vilka dagar i veckan han/ hon vill. Får alltså BETALA MER OCH DÄRFÖR TA MERA ANSVAR för det är ju mer som att prova på att ha häst. Och vill man ha häst så får man ju betala.

Så har det funkat de gånger jag har tagit hjälp till mina hästar och så funkar det för mina kompisar som har det. Vill du låna en häst för att rida lektion här t. ex. så brukar min kompis som har en välutbildad halvblodsherre på 20 år, ta 150 kr för utlåningen av hästen/ gång. Sedan får ju ryttaren köpa till lektion för valfri instruktör, ca 200-300 kr för 45 min. Rider man en gång per vecka då så kommer man kanske upp i totalt vad hon får betala i kallhyra för att ha sin häst uppstallad på gammla ridskolan. Därför tycker inte jag det är dyrt. Vill man ha häst får man ju punga ut med x antal tusen i månaden och ha ansvar alla dagar året runt utan att kunna resa bort.

HUR FUNKAR DET HOS ER I ERA STALL? PÅ LANDET/ I STORSTAN?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

Jag som alltid varit medryttare, alltså sen jag började rida, har aldrig behövt betala. Jag ringer till ägeren och frågar om det är okej att jag kommer och får svar ja eller nej. När jag är där så hjälper jag till med stallsysslorna och rider, eller om jag är lite lat:smirk:, bara borstar. Så har det alltid fungerat för mig.

Halvfodervärd har jag aldrig varit så där kan jag ej uttala mig.
 
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

Hejsan! Jag som bor i Sthlm kan juh svara... :)

Medryttare för mig (och alla jag känner) är en person som kommer på X antal i förväg bestämda dagar varje månad och då tar hand om hästen som om den vore sin egen. Dvs, mockning, mat, ridning, skötsel, rubbet! Även insläpp/utsläpp, fodringar om man kommit övrens om det. Denna person betalar varje månad en viss summa pengar som hästägaren i förväg har bestämt (brukar oftast vara som du säger, beroende på vad medryttaren gör och hur pass duktig hästen är.) Jag har medryttare eftersom jag inte hinner ut alla dagar i veckan så jag har med andra ord inte möjlighet att åka ut och mocka de dagar medryttaren har för då hade jag ju helst ridigt och tagit hand om hästen själv. Men självklart så är man med första gångerna tills det känns bra för alla parter. En medryttare här har dock, enligt min mening, inget att direkt säga till om utan hästägaren bestämmer. Dvs säger jag att medryttaren ska rida ut så förväntar jag mig att hon gör det. Medryttaren får bestämma sina dagar i viss mån och kanske vara med på stallmöten, men har ingenting att säga till om egentligen vad gäller hästen, tävlingar, träningar osv utan gör bara det som hästägaren har sagt till om. En medryttare ringer så fort hon/han undrar någonting och sedan är det upp till hästägaren att fatta beslut. Så fort medryttaren lämnat stallet är allt ansvar hästägarens.

Halvfodervärd ser jag som så att då delar man ALLT som har med hästen att göra, även vet, hovslagning osv. Enda man betalar själv är väl träning/tävling eftersom bara den ENA gör det och inte båda. Med halvfodervärd delar på allt, pengarna, ansvaret och får vara med och bestämma allt. Självklart håller man kontakt med varandra men båda två är med och fattar alla beslut om tex behandling av vet.

Halvfodervärd är alltså sjukt mkt mer ansvar, som ett "heltidsjobb" medan medryttare har lite ansvar någon gång i veckan och behöver sedan inte tänka på hästen föräns nästa stalldag.

Sen vet jag nästan bara folk som har medryttare och nästan ingen som har halvfodervärd eftersom det oftast verkar rätt svårt att komma överens, och som sagt en medryttare kan man "bestämma" över på ett annat sätt. Ursäkta ordvalet. Menar inget illa mot medryttare, min är nämligen GULD värd men fortfarande JAG som har sista och enda ordet i allt.:p
 
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

Ja det låter rimligt. Givetvis får halvfodervärdar vara med och säga sitt och medryttaren också, men det är ju fortfarande jag som äger hästen som bestämmer, även över halvfodervärden. Dock har ju halvfodervärden en helt annan frihetän medryttaren.
 
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

Har varit halvfodervärd i ett islandsstall och de dagar man red (2-3g/v) så tog man ut/in övriga hästarna, mockade, fodrade. Dock gick de flesta på lösdrift så inte så mkt jobb. Betalade 800kr i månaden och då ingick en ridlektion i månaden. Gick även kurser på ena halvfoderhästen. Haft 2st olika men red även andra hästar (om någon gått mkt lektioner eller någon som behövde röra sig så blev det någon annan) för att få mer erfarenhet.

Det är verkligen det perfekta sättet om man inte har råd/tid att ha egen häst.
 
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

:) Vad kul att det funkar och att du är nöjd! Mera sådant vill jag höra! Endel här bara gnäller i de andra trådarna om att de måste betala, men herregud, vet de verkligen vilket ansvar och vilka kostnader det innebär att ha häst? Jag tycker det låter rimligt det du betalar och att det låter som ett flexibelt och trevligt ställe.:)
 
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

Det var förut när de hade ridskola/turridning men de slutade och har tävling och avelshästar kvar. Blev dock kvar och hjälpte till och red lite ibland (helt sjukt egentligen att man fick möjlighet att bla rida en häst som gått VM) och pysslade med ett sto som efter jul blev min :banana: . Ett t-märkt sto med grym egen vilja som skulle vara igång satt nu men jag varit i för dåligt skick (har fibromyalgi).

Tycker att det är helt perfekt med att vara halvfodervärd om det funkar bra med ägaren och hästen.

Sedan så skulle jag inte betala för vad som helst om tex det är grymt mkt jobb med andra hästar, man får utbilda/ rida in hästen först, problem häst osv.
 
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

Jag har precis tagit kontakt m en tjej som kommer att bli medryttare till mina 2 hästar. Skulle aldrig ta betalt för att hon hjälper mig. Jag har skaffat häst å har den utgiften ändå. Det är ju mitt val att ha denna dyra hobby. Sen så får hon göra allt de dagar hon har dem, foder å mockning. Hon sköter bara mina hästar å behöver inte ta hand om de andra i stallet. Det är mkt värt även det för mig. Att slippa det praktiska är mkt värt för mig å så får hon rida som bonus. Arbetsutbyte. Så med andra ord, det är att vara medryttare för mig. Har även varit medryttare med samma upplägg innan jag skaffade häst själv.
Halvfodervärd tycker jag som sign lilla_maaliiin. Då delar man på allt, praktiskt arbete å alla kostnader förutom lektioner/tävlingar.
Men det viktiga är ju att det är ett upplägg som funkar för de båda som det berör!
 
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

Min medryttare får göra allt jag skulle ha gjort den dagen om jag varit i stallet. Hon behöver inte betala något. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få pga att jag fått barn nyligen. Och det fungerar mycket bra.:banana:
 
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

Jag är medryttare på en islandshäst och betalar ingenting för det. Jag kan tänka mig betala 200 - 300 kronor /månad för det jag gör, inte mer eftersom jag dels inte har råd (pluggar) och dels också ser det som några andra här skrivit, att jag faktiskt hjälper ägaren, ger henne avlastningar ett par dagar i veckan. Jag mockar, tar in, borstar/visiterar, rider, förbereder mat, släpper ut, sopar, ser till att hästarna i hagen har vatten. Än så länge, senare blir det kanske lite NH-träning också, samt att jag kommer in mer och mer i övriga stallsysslorn allteftersom. Kan även hjälpa ägaren de dagar hon har in/utsläpp samt fodring av alla hästarna i stallet. Jag är medveten om att det är jättedyrt att ha häst, men tycker som föregående talare att det är ett ansvar ägaren har tagit på sig och kan då inte kräva några stora summor av en medryttare, speciellt inte om medryttare dessutom hjälper till (inte bara rider) så ägaren slipper åka till stallet de dagarna.
Har man svårt med pengarna får man väl skaffa halvfodervärd istället, vilket för mig är ungefär som att man "äger" hästen några dagar i veckan och gör vad man vill (så länge det är ok för ägaren).
Att betala 800:-/månad för att vara medryttare 2 - 3 ggr i veckan som en gammal tråd här, skulle jag aldrig göra, då kan jag lika gärna rida på ridskola ett par ggr i veckan för samma pris och då få instruktörshjälp på köpet. Men det är bara min åsikt. Håller med om att som "arbetande" medryttare (stallsyssor m.m.) så kan man se det som att man byter arbetet mot ridning och ingen skulle komma på tanken att ta betalt av någon som mockar och borstar...
 
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

Så här ser jag det:

Medryttare - Du hjälper till att ta hand om hästen vissa förbestämda
dagar och då ansvarar du för att det "dagliga" stallsysslorna blir
gjorda. Du får rida, men bara på de villkor som ägaren har satt upp,
och ägaren är den som bestämmer. Du betalar inte ett öre.

Delfodervärd - Du delar helt enkelt hästen med ägaren, man skriver
ett kontrakt som säger allt som behöver vetas. Ni delar på allt; kostnader,
ansvar, bestämmanderätt.


Så, helt enkelt; betalar du så har du något att säga till om, betalar
du inte så har du inte det.

Låna ut min häst till någon som bara vill rida utan att sköta de övriga
uppgifterna skulle jag aldrig göra. Ser ingen mening med det, ska jag
ändå till stallet så rider jag ju hellre själv.
 
Sv: Skillnaden Mellan Medryttare Och HalvfodervÄrd

Jag skulle hellre bli halvfodervärd än medryttare faktiskt. Men lite beroende på häst och hur seriös man känner sig (just nu har jag svårt med att inte själv äga hästen öht så pest eller kolera tills man vant sig vid tanken gissar jag).

Som medryttare skulle man ha kravet på sig att faktiskt motionera hästen när man är ute. Och som redan påpekats så får man anpassa sig en del till ägaren (antingen direkta order om hur/vad man ska träna eller en del restriktioner). Faktiskt tycker jag det är jobbigt att ha som KRAV att man ska rida eller motionera hästen varje gång man är ute i stallet. Man är ju bortskämd med att kunna ge sig själv fridagar då man bara leker lite med hästen, låter den busa lös på ridbanan eller strunta helt i att rida om man är totalt omotiverad eller vill ge kusen en vilodag, bara det inte blir för ofta. Likaså vill jag inte ha för strikta order om hur man ska rida, för jag kan bli direkt ridrädd om jag känner att jag MÅSTE göra något (rida ut eller hoppa med en häst jag inte känner, träna galoppfattningar om jag vet att hästen brallar osv..:p) sen så är jag mycket humörmänniska som ena dagen gärna rider fransk dressyr, nästa dag en oseriös sväng ut i skogen, gången efter det vill jag träna barock, nästa gång hoppa några skutt osv. Det som känns jättemotiverande ena dagen kan kännas totalt omotiverande nästa dag.

Därför tror jag halvfodervärd skulle vara mer aktuellt för min del. Beroende på hur det fungerar med ansvaret, om man vet att man har tid ork och råd. Har man tid ork och råd att ha en häst till hälften själv så börjar man ju fundera på om det inte vore roligare att äga en häst själv...?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 728
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 779
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp