Skillnaden mellan KS och täta ryggkotor?

W

Warmia

Som rubriken frågar undrar jag vilken skillnad det är på dessa, är ridbarheten olika för de olika prognoserna? Är någon mer alvarlig än den andra eller samma?

Sv: Skillnaden mellan KS och täta ryggkotor?

Först och främst så är det inte täta ryggkotor som är KS, det handlar om täta tornutskott. En värre variant är överridande tornutskott, där har tornutskotten korsat varann.

Man har kunnat konstatera att täta tornutskott inte alltid ger en låg ridbarhet, på vissa hästar verkar det inte ens märkas de är totalt oberörda.

Tack, jag vet att det inte är samma sak och undrar hur stor skillnaden är på dessa defekter, orsakar dom samma problem eller är något av dom värre än det andra?

Är något av dom garanterat ärftligt?

När tornutskotten har gått om lott, så är det ofta så att hästen får mycket problem. Dessa skaver ju mot varann och gör alltså väldigt ont, om hästen har täta tormutskott så finns möjligheten att träna upp så att dessa inte kommer att hamna på varann och man får då aldrig låta en sådan häst fall ur i ryggen då de kommer att gå tillbaka till ruta 1 igen.

För de hästar som inte kan rehabiliteras brukar i regel tas bort, ärftlighet torde det ju finnas då vissa raser har en större benägenhet till KS än andra och jag tänker nu främst på fullblod.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 244
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 861
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka