Skillnaden mellan arbetsgalopp och samlad galopp

I

Illen

I LA:P1 så ska man ju rida i samlad galopp. Men vad är egentligen skillnaden mellan samlad galopp och arbetsgalopp. Finns det någon speciell gräns som man kan dra? Självklart förstår jag att den samlade galoppen är mer samlad och att hästen sätter under sig mer med bakdelen men jag skulle gärna vilja se filmer på samlade galopper på ponnyer respektive filmer på arbetsgalopp på ponnyer.

Sv: Skillnaden mellan arbetsgalopp och samlad galopp

I samlad gallop och trav är skillnaden att det e mer "power" och ponnyn går i ngt högre form. DVDen "Rida dressyr" borde det väl finnas någonting?

Rider man i samlad galopp tycker jag det upplevs mycket saktare, hästen är under längre tid i luften, trycker på rejält med bakbenen och galopperar med mer luft mellan frambenen, blir lättare i frampartiet och den kommer "upp", får också en högre resning på nacken.
Mycket schwungigt och taktfast ska det vara !
Man känner ju när hästen verkligen jobbar, dvs i samlingen, den tar i, man "gungar" med i den kraftfulla långsamma rytmen med en samlande och ev. stöttande/drivande sits.

arbetsgaloppen ska vara mer "flytande" och mer vägvinnande än den samlade galoppen, behaglig att arbeta i volter, serpentiner och annat lösgörande arbete utan att det för den delen går fort. : )

är ej någon expert, men så ser iallafall jag på det! :)

okej. är det någon som kan visa filmer. gärna både på arbetsgalopp och samlad så man kan se skillnaden=)

Det som kännetecknar samlad galopp är ett ökat bakbensengagemang i jämförelse med arbetsgalopp. Den skall bli lättare i framdelen. Visst, tempot skall vara något lägre än i arbetsgalopp men man skall inte haka fast i det för mycket, det är engagemanget bakifrån som skall ökas, inte tempot som skall minskas. Rids den samlade galoppen korrekt kommer tempot att minskas så smått bara av den ökade lättheten i fram.

ja alltså jag har aldrig sett en ponny gå i en sådan galopp i ett FEI galopp som det visades på filmen.

Men det finns väl de här inne som själva tävlar FEI på ponny, de borde väl kunna visa ngn film:D:angel:

Svårt att hitta film på bra skillnad mellan arbetsgalopp och samlad galopp
Lägger in en film på vår ponny
http://www.youtube.com/watch?v=oaoZHO9aDig

Inridningen tycker jag är en ok samlad galopp (hon fick en 7:a för han backade i halten, hade troligen fått en 8:a annars)

längre fram i programmet så är det arbetsgalopp (lite flackt o på bogarna så hon fick 6 & 7 på galopparbetet)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2
Svar
39
· Visningar
2 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka