Sv: Skillnad?
Det heter ju Islandshäst fast dom är ju egentligen ponny...
Höjdmässigt ja, i övrigt mer lika storhästar (i byggnad) än vad de är lika ponnyer (har jag hört).
kl
Skillnad i hoppning:
Islandshästar har ofta svårt att taxera före hinder (heter det taxera? har ingen koll, jag hoppar väldigt väldigt sällan, sist var väl 4 år sen.. då på kurs, varför jag fick veta detta). Stora hästar/ponnyer har ofta lätt för det, och därför bra hoppare. Islandshästar har svårare med detta och river därför innnan/ hoppar för nära, hoppar för långt ifrån.
Jag har vart på ett ställe med 30+ islandshästar, och sett många av dem hoppa. Det var allt ifrån en som hoppade 1,50 stillastående till min häst som skulle hoppa en oxer och landade på bommen. det var första gången jag hoppade med henne. andra gången landar hon mellan bommarna. tredje gången hoppar hon inte ens. hon ställer sig rätt över hindret.... dum häst...
Så det finns alla varianter, men jag tror att det har lite med "uppfostran" att göra, om man lär en islandshäst att hoppa redan från början (som den som hoppade stillastående) är dom nog bättre. Min skrutt (nykommen från island) hade nog aldrig hoppat i sitt liv. Dikena där hon var var så stora att det innebär nästan döden att hoppa över dom, och det finns inte asmkt träd på vår gård... (Däremot hade vi en liten hingst en gång som hoppade över ett staket och ett dike och satte på samtliga av granngårdens ston, så hästar från island kan också hoppa, men generellt har jag hört att de ska vara sämre pga taxeringsproblem)
Sen skillnad i dressyr
(herregud, jag skulle kunna hålla på hur länge som helst med det här)
Islandshästar och ponnyer/storhästar ska tydligen gå i olika form?
det som är gemensamt är väl att energin ska komma från bakdelen och de ska ha lång överlinje osv osv. Men tänk på gångarterna. Arbets- till mellantempo trav. på stor häst är det lugnt och samlat och precist, medans man på islandshäst vill ha mer swung och stora och flotta rörelser, vad jag förstår. Dessutom har jag hört (vet inte om detta är sant och lägger ingen värdering i det) att dressyrdomare ser generellt ner på islandshästar och ger dem orättvisa poäng... dessutom blir det svårare att rida ponnydressyr om man har en islandshäst då den har en (eller två) extra gångarter som över huvudtaget inte får vara med i programmet, och dessa två kan väldigt lätt blandas in i övriga gångarter
Nu fick jag lite bråttom på slutet så det blev lite kort och avhugget, men detta är i allafall vad jag har hört, och jag vill inte på något vis dissa storhästar coh ponnyer, utan bara förklara som jag tror, hoppas ingen tar illa upp