millen

Trådstartare
hejsan!
jag har nu börjat fundera över islandshästar.
men egentligen, förutom gångarterna, vad är med för skillnad mellan en "vanlig" häst och en isis?:)

Sv: Skillnad?

Generellt sett är dom mycket trevligare hästar. Finns inte många som är dumma och "fula", ger tjuvnyp å småkickas å sån där skit som många storhästar och vanliga ponnyer håller på med. TÖLT,,, denna fantastiska gångart. De är inte så stora och åbäkiga, ex du skall lasta och hästen får för sig att det inte var så lattjo, en 170cm pålle som kastar sig, får du akta dig så du inte dör, en 135cm isis kan man iaf rå på. Dom tar mycket mindre plats, äter mindre, Kulturen i isisvärlden är inte så fisförnäm.
Finns massa coola färger.
Du kan fräsa omkring i skogen utan att häsen snubblar på ett grässtrå.
De är mycket trevligare mot varann, kan ha massa hästar i flock det funkar allt som oftast. gå nos i svans utan sura miner.Vill se en stor häst människa rida med handhäst,,,,,

Dom e dösöta å lurviga på vintern, och ser ut som en helt annan häst i sin sommarpäls. du får två hästar i en,,,

the list goes on

Haha trots att jag håller med dig i mycket det du skriver så låter det nästan lite som en anti-storhäst lista eller vad jag ska kalla det:D

Jag har både stor häst och isis, funkar bra att ha storhäst som handhäst! Han är så snäll min stora älskling:D

Men jag måste säga att jag tycker isisarna är bland de lättsammaste hästar jag träffat. Min nykomling har små stegrat och studsat lite vid longering. Inget som skrämmer mig inte haha, lite små töntigt mer. Skulle dock min store börja med sånt skulle det inte vara lika roligt.

haha ok:p

men inom dressyr o hoppning, är det nån skillnad där?
och varför är dom så mycket mer viktbärande an t.ex andra c.ponnier?
:)

Ingen skillnad när det gäller dressyr/hopp. Min dotter deltog i dressyr på sin islandshäst bland ridskolehästar och dom kom på mycket bra plats!

Det med att dom är så viktbärande är väl att dom är framavlade till att kunna bära vuxna människor. Det ser lite konstigt ut när stora karlar rider på islandshästar på Island.

Det heter ju Islandshäst fast dom är ju egentligen ponny... :angel:

Vill se en stor häst människa rida med handhäst,,,,,

Vassego! :p
Nu är det en jättedålig bild men ändå. Min häst som jag hade i London. Undervisade massor och hade häst vid hand, allt från pluttponnys (som på bilden) till att leda andra storhästar, Ibland också en på varje sida.

Han var rent fullblod och fälttävlandshäst, men aldrig några problem och ha handhäst även med den energin :laugh:

57692_1291119404.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har upplevt att det krävs mer balans och känsla hos ryttaren när man ska rida islandshäst. En ryttare som inte har full balans kan inte få islandshästen att gå det minsta bra, knappt takt rent.

Medan man kan komma längre på en storhäst genom "enbart" teknik.

Det upplever jag också, att det ofta behövs mer finess hos ryttaren att klara av gångarterna, än en tregångare där man "bara" kan skänkla för att hästen skall gå frammåt så att säga.

Annars är det en tålig ras i allmänhet, de är avlade att vara starka, klara mycket tyngd och karga klimat. Men det kan å andra sidan väldigt många andra ponnyraser också, det är bara de människorna som har dem som verkar ha svårt att inse det.

Sen upplever jag oftare trevligare och mer lätthanterliga individer hos islandshästar än hos många andra raser (och ja, jag har haft både ponny och storhäst många år innan islandshästarna). Vet inte om det kanske har att göra med att det ofta är en väldigt strikt avel och kanske ofta "hårdare" (mindre puttinuttig) hantering?

Och jag upplever att det på sätt och vis är lättare på en islandshäst, att man känner bättre hur de går och att man lättare "kommer åt" dem än på storhäst, delvis pga storleken.
Jag känner mycket tydligare nu hur jag tex skall hindra en bog från att skjuta ut eller flytta ett specifikt ben, sådant hade jag jättesvårt för tidigare.
Å andra sidan är det fler år sedan jag red storhäst, kanske skulle fixa det på dem också numera...
Självklart har dock andra hästar fördelen att man inte behöver mecka med gångarterna på samma sätt men det är ju en del av charmen med en isis :).

Islandshästar är oftast väldigt kloka, starka och trevliga individer. Funkar oftast bra i flock då de flesta är vana vid att gå i flockar, till skillnad från många andra hästraser.

Generellt sett svårare att rida en islandshäst, jämfört med en 3-gångare. Vissa islandshästar kan även vara ganska hårdhudade, alltså envisa. Har själv en sådan. Men det beror nog kanske mer på individen än på islandhästen som ras. Eller oxå är det så att det har blivit så att de envisaste har överlevt och alltså är mer representerade innom denna ras till skillnad från andra? Fjordingen är ju annars en ras som jag anser finns många envisa individer i.

Starka flyktinstinkter, fast de har ju många hästar, inte bara issisar.

Det heter ju Islandshäst fast dom är ju egentligen ponny... :angel:

Höjdmässigt ja, i övrigt mer lika storhästar (i byggnad) än vad de är lika ponnyer (har jag hört).

kl
Skillnad i hoppning:
Islandshästar har ofta svårt att taxera före hinder (heter det taxera? har ingen koll, jag hoppar väldigt väldigt sällan, sist var väl 4 år sen.. då på kurs, varför jag fick veta detta). Stora hästar/ponnyer har ofta lätt för det, och därför bra hoppare. Islandshästar har svårare med detta och river därför innnan/ hoppar för nära, hoppar för långt ifrån.
Jag har vart på ett ställe med 30+ islandshästar, och sett många av dem hoppa. Det var allt ifrån en som hoppade 1,50 stillastående till min häst som skulle hoppa en oxer och landade på bommen. det var första gången jag hoppade med henne. andra gången landar hon mellan bommarna. tredje gången hoppar hon inte ens. hon ställer sig rätt över hindret.... dum häst...
Så det finns alla varianter, men jag tror att det har lite med "uppfostran" att göra, om man lär en islandshäst att hoppa redan från början (som den som hoppade stillastående) är dom nog bättre. Min skrutt (nykommen från island) hade nog aldrig hoppat i sitt liv. Dikena där hon var var så stora att det innebär nästan döden att hoppa över dom, och det finns inte asmkt träd på vår gård... (Däremot hade vi en liten hingst en gång som hoppade över ett staket och ett dike och satte på samtliga av granngårdens ston, så hästar från island kan också hoppa, men generellt har jag hört att de ska vara sämre pga taxeringsproblem)

Sen skillnad i dressyr
(herregud, jag skulle kunna hålla på hur länge som helst med det här)
Islandshästar och ponnyer/storhästar ska tydligen gå i olika form?
det som är gemensamt är väl att energin ska komma från bakdelen och de ska ha lång överlinje osv osv. Men tänk på gångarterna. Arbets- till mellantempo trav. på stor häst är det lugnt och samlat och precist, medans man på islandshäst vill ha mer swung och stora och flotta rörelser, vad jag förstår. Dessutom har jag hört (vet inte om detta är sant och lägger ingen värdering i det) att dressyrdomare ser generellt ner på islandshästar och ger dem orättvisa poäng... dessutom blir det svårare att rida ponnydressyr om man har en islandshäst då den har en (eller två) extra gångarter som över huvudtaget inte får vara med i programmet, och dessa två kan väldigt lätt blandas in i övriga gångarter

Nu fick jag lite bråttom på slutet så det blev lite kort och avhugget, men detta är i allafall vad jag har hört, och jag vill inte på något vis dissa storhästar coh ponnyer, utan bara förklara som jag tror, hoppas ingen tar illa upp :)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur