Skillnad uthyrning och fodervärd?

J

jezekl

Hej!

Jag kikade på de avtal man kan beställa när man ska hyra ut sin häst. Det finns ett för uthyrning av häst och ett för fodervärd. Vad är det för skillnad? :confused:

Jag ska hyra ut min häst för senare köp, dvs hyrperioden är för att häst och ryttare ska få prova på varandra först och testa om de passar ihop, och gör de det så blir det köp.

Sv: Skillnad uthyrning och fodervärd?

Lånar man ut till fodervärd så tar man inte betalt för hästen, utan fodervärden har hästen gratis mot att denne betalar stallplats, foder, hovis, veterinär osv.
Hyr man ut hästen tar man betalt en hyra för hästen o sen får hyrestagaren betala alla övriga kostnader
Skillnaden är inte så stor, bara att en fodervärd inte betalar nått för själva hästen medans en som hyr betalar en liten summa till hästägaren varje månad

Hej!
Vi ska eventuellt bli fodervärdar och det här med ett färdigformulerat konrakt låter bra. Var finns det?

Granngården och Hööks brukar ha Deckermans färdiga kontrakt.

Snälla tänk er för innan ni hyr eller lånar ut eran häst, jag har gjort misstaget som kommer att stå foderervärden dyrt! Fick hämta hästen skadad för då tyckte de att hästägaren skulle ta sitt ansvar och ta hästen till vetrinär, då hade vi ett mycket tydligt avtal (köpt) där fodervärden skulle stå för allt. Fodervärden har till och med gjort sig besvär med att stänga av sin telefon och gjort sig oanträffbar. Och det är inget man märker på någon innan,
Snälla så tänk er för innan..........

Jo visst är det så. Men man kan faktist kunna få en bra fodervärd oxå, som min Varmblodstravare har fått. Hon åker till massör o allt möjligt med honom. Han har varit hos dessa nu i 1½år o har det hur bra som helst

Snälla tänk er för innan ni hyr eller lånar ut eran häst, jag har gjort misstaget som kommer att stå foderervärden dyrt! Fick hämta hästen skadad för då tyckte de att hästägaren skulle ta sitt ansvar och ta hästen till vetrinär, då hade vi ett mycket tydligt avtal (köpt) där fodervärden skulle stå för allt. Fodervärden har till och med gjort sig besvär med att stänga av sin telefon och gjort sig oanträffbar. Och det är inget man märker på någon innan,
Snälla så tänk er för innan..........

Mina fodervärdar är guld värda! :bow: En av dem är en hårt slitande familj som satsar på Ungponnychampionaten och även SM om inte ungen växer ur ponnyn först. Hon visades som den bäst ridna ponnyn på kvaliten hos oss i år. Tillriden av familjens 11 åriga dotter!

Min andra ponny jag haft ute på foder sköttes med bravur och kom hem enbart för betäckningarnas skull. Dess imellan tävlades han och tränades av en 14 åring. (Bukefalist)

Senast nu har jag haft en 3 åring ute på foder i 3 månader där fodervärden köpte ponnyn i går :banana:(Bukefalist)

Skickade även iväg ett 14 årigt sto i veckan till en uppfödare här på Buke som ska låna magen i några års tid.

Det gäller att ta referenser på sina fodervärdar, speciellt om man som jag lämnar ut ungponnier som ska utbildas.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
233
Senast: Tassa
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama