Skillnad täckesklippning vs helklippning.

M

Moja

Hejsan! Min pålle är täckesklippt just nu. Jag funderar dock på att klippa så att han bara får kvar en "filt" på ryggen som helklippning.;)

Det jag undrar är, behöver man ha mycket mer täcken på hästen om man klipper bort pälsen på rumpan bara?
skillnaden är ju bara att hästen inte har päls på rumpan.:confused:

Sv: Skillnad täckesklippning vs helklippning.

Jag skulle nog tycka att man borde ha de. Korset och länden är alltid bra att hålla varmt.

du kommer ju få börja använda ländtäcken under upp/nervärmning samt uteritter. min är spårklippt, nästan täckesklippt och går med ett fodrat regntäcke, men om du helklipper så behöver man ersätta med tjockare täcke.

okej tack så mycket :D!

Hejsan! Min pålle är täckesklippt just nu. Jag funderar dock på att klippa så att han bara får kvar en "filt" på ryggen som helklippning.;)

Det jag undrar är, behöver man ha mycket mer täcken på hästen om man klipper bort pälsen på rumpan bara?
skillnaden är ju bara att hästen inte har päls på rumpan.:confused:

Hela hästens primära värmereglage sker via rygg, länd och kors. så JA det är en oerhörd skillnad att helklippa hästen, du tar då bort all dess egen förmåga att själv reglera sin temperatur och måste vara oerhört noga med att täcka den och se till att det är lagom täckning efter hur vädret hela tiden ändrar sig.

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 093
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: __sofia__
·
Utrustning Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är? När jag tog in mina...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 685
Senast: hastflicka
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar