Skillnad sidepull och hackamore?

T

Thuja

Som en fortsättning ¨på tråden nedan. Vilka skillnader, effektmässigt mest, är det på sidepull och hackamore?
Liten fråga till er hackamoreinsatta: kan man använda sitt "Vanliga" träns till ett hackamore? Fungerar det med spännena eller är det mer som ett kandarträns man ska ha? :confused:

Hacket har samma effekt som en stång och ska ridas på därefter.

Sidepullet har mer som ett vanligt bett effekt, men ger inte samma fina signaler som ett bett det gäller även för hacket. Side-pullet kan ju glida något över nosryggen, hade det inte kunnat det hade det haft samma verkan som en kapson (en riktig kapson inte sånt man ser i typ börjes eller hööks).

Jag har ridit på båda, men gillar inte att man inte kan få de riktigt fina signalerna dock gillar jag att hoppa på hacket även om målet är att hoppa med enhandsfattning och blank stång.

Sedan är det helt uppp till hästen vad den gillar. Det är bara att prova innan du gjort det kan du inte veta vad som känns bäst (tyvärr!).

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
841
Utrustning Jag behöver köpa nya sporrar då det blivit ngn liten kant på mina rundade, är rädd att de ska bli vassa. Vill ha ett par rundade...
Svar
3
· Visningar
779
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka