Skillnad rida islandshäst/”annan häst”?

seahawk

Trådstartare
Jo, jag har precis börjat rida en islandshäst, som jag ska rida 1 dag/vecka en tid framöver. Jag har ridit i många år, men aldrig islandshäst, utan bara ”icke islandshästar”, så har några "nybörjarfrågor"!:

1. Är det något speciellt man ska tänka på vid ridning?

2. Angående tölten; hästen töltar lätt och gärna. Kan man sitta och jobba "vanliga dressyrrörelser" i tölt eller ska man gå över till trav?

3. Hästen är välutbildad och 5- gångare. Hade varit roligt att testa pass, men hur får jag hästen i pass?

Sv: Skillnad rida islandshäst/”annan häst”?

1 Rid som vanligt.

2 De flesta röreler går att utföra i tölt, men är inte alltid nödvändigt.

3 Pass bör man ha någon mycket kunnig första gången man rider pass, uppstår fel vid en passläggning så kan man ha otur att skada hästen rejält. Efter en slagskada på benen kan även hästen fatta ovilja för att gå i flygande pass och det är inte kul om man har en mycket fin femgångshäst.

1. Rid som vanligt, det enda är du behöver ta hänsyn till de extra gångarterna. :)

2. Du kan göra alla övningar och med fördel om du vill förbättra takt och lösgjordhet.

3. Pass är en gångart som kräver otroligt mycket tajmning och känsla från ryttaren. Som föregående sa kan hästen skada sig om det blir fel. Passen är väldigt "känslig". Börja med de andra gångarterna först.

När du känner dig redo för pass ha en kunnig instruktör med dig första gångerna. Jag som ridit pass en del och också tävlat femgång ett par gånger rider inte pass ensam på en ny häst.

Tack för era svar! :)

Ok, då skippar jag passen, vill ju verkligen inte riskera att hästen skadas pga min okunskap!

Jag kan tycka, att ridhäst/ponny ryttare använder grövre skänkel ån vad islandshäst ryttare gör.. Har haft några som provred mina hästar och det skänklas på bra hårt.. Min hästar blir helt galna av det..

Islandshästen, åtminstånde mina är ridna på SMÅ lätta knappt märkbara hjälper.. Kan räcka med att rida dom från sätet, med hjälp av vikten, och nästan så att du kan tänka dig vad som ska göras och dom gör det.. .. I princip osynligt.. Ett samspel mellan häst och ryttare..

Förstog ni nu ?!..:p:)

Tänkte också på det.. :)

Tycker inte att man använder skänklarna på samma sätt som på vanlig häst, nästan inte alls.

Håller också med om det! Min häst lyssnar väldigt bra på säte och röstkommando. Men använder såklart skänklarna också, men det är mest för att hålla om.

Jag kan tycka, att ridhäst/ponny ryttare använder grövre skänkel ån vad islandshäst ryttare gör.. Har haft några som provred mina hästar och det skänklas på bra hårt.. Min hästar blir helt galna av det..

Islandshästen, åtminstånde mina är ridna på SMÅ lätta knappt märkbara hjälper.. Kan räcka med att rida dom från sätet, med hjälp av vikten, och nästan så att du kan tänka dig vad som ska göras och dom gör det.. .. I princip osynligt.. Ett samspel mellan häst och ryttare..

Man kan tro att det är MIN häst du talar om och hon är då INTE islandshäst, utan äkta svenskt halvblod av den gamla goda stammen, men förädlad med flyingehingsten Flyinge Phaeton x.

Och många isländshästar jag har sett har varit oskolade och enbart använts till skogsluffning, men INTE lättridna. Och själv har jag enbart ridit turridningsisisar som gått på "robotkommando" :)

Min häst är väldigt lyhörd på sin ryttare om "det klickar" och lyder minsta vink. Det är flera som fått tvärnit på henne när de rätat upp sig för att jämka vikten i stigbyglarna och svänga över ridbanan, eller rakt ut i skogen, vare sig det stått stenar eller träd där enbart genom att trampa i en stigbygel.

Så inga såna där "dra alla 'vanliga ridhästar och 'fantastiska islandshästar som är bäst på allt' över en kam" - tack. Det är onödigt att spä på osämjan mellan "vi" och "ni".

Mvh

Hästmänniska, oavsett hästras "en häst är ALLTID en häst, men en människa är BARA en människa".

Senast ändrad:

Tänkte också på det.. :)

Tycker inte att man använder skänklarna på samma sätt som på vanlig häst, nästan inte alls.

Man använder inte underskänkel utan säte och överskänkel. Hälen är ju oftast för långt ner för att användas alls. ;)

Man använder inte underskänkel utan säte och överskänkel. Hälen är ju oftast för långt ner för att användas alls. ;)

Jag skötte och red två lippizanare för en herrans massa år sedan (25 eller mer...) och de reds enbart med säte och överskänkel. Något som jag även överfört på ett par av de "känsligare" ridhästar som "vandrat genom mitt liv" med åren. Min halvblodsdam rids med fördel med säte och överskänkel, då hon gärna "surnar ihop" om någon försöker klämma ihop henne med "klädnypsstuk"- "hela benen".

Senast ändrad:

Jag skötte och red två lippizanare för en herrans massa år sedan (25 eller mer...) och de reds enbart med säte och överskänkel. Något som jag även överfört på ett par av de "känsligare" ridhästar som "vandrat genom mitt liv" med åren. Min halvblodsdam rids med fördel med säte och överskänkel, då hon gärna "surnar ihop" om någon försöker klämma ihop henne med "klädnypsstuk"- "hela benen".

Tror dom menar att man bara använder överskänkeln på isisar för att det inte går fysiskt att använda undre (om man inte är väldigt kort, ett barn eller har ovanligt stor häst)

Man kan tro att det är MIN häst du talar om och hon är då INTE islandshäst, utan äkta svenskt halvblod av den gamla goda stammen, men förädlad med flyingehingsten Flyinge Phaeton x.

Och många isländshästar jag har sett har varit oskolade och enbart använts till skogsluffning, men INTE lättridna. Och själv har jag enbart ridit turridningsisisar som gått på "robotkommando" :)

Min häst är väldigt lyhörd på sin ryttare om "det klickar" och lyder minsta vink. Det är flera som fått tvärnit på henne när de rätat upp sig för att jämka vikten i stigbyglarna och svänga över ridbanan, eller rakt ut i skogen, vare sig det stått stenar eller träd där enbart genom att trampa i en stigbygel.

Så inga såna där "dra alla 'vanliga ridhästar och 'fantastiska islandshästar som är bäst på allt' över en kam" - tack. Det är onödigt att spä på osämjan mellan "vi" och "ni".

Mvh

Hästmänniska, oavsett hästras "en häst är ALLTID en häst, men en människa är BARA en människa".

Oj vad du tar i... Jag är ganska övertygad om att alla här vill ha sina hästar så känsliga som möjligt för alla hjälper och tror ingen hävdar motsatsen oavsett ras men däremot kan man ju ändå vara av den åsikten att ishästar ofta är känsligare än andra oavsett hur skolad eller oskolad de är. sedan kan man ju diskutera varför det kan verka vara så. Är det bara för att majoriteten av isryttarna ändå har lärt sig att rida på ett visst sätt ungefär som att man kan tänka sig att de flesta hästar som blivit riden i western också är väldigt känslig eller är de mer lyhörda som ras för att de ofta är uppvuxen i flock på lösdrift?

Jag är då helt övertygad om att alla hästar i teorin skulle kunna vara lika känsliga men förstår att det krävs en stor förändring i hästvärden för att alla ska komma dit. En förändring där sporrar slopas och spön alltid används som pekpinne och aldrig bestraffning . Och jag tror (hur dumt det än kan låta) att storadelara av Islandsvärden har kommit lite längre på den fronten än många andra grenar men jag hoppas att hela hästvärden är på väg åt rätt håll.

Liten fotnot. En vetrinär, en bekant till mig sa "lite lustigt är det. när man står på marken och sparkar en häst i magen kallas det djurmisshandel. när man sitter på hästen rygg och gör samma sak kallas det att rida."

Jag förstod att du beskriver att du har en välriden och lyhörd islandshäst.

Jag kan inte tycka att det hänger samman med rasen, utan med hur du har ridit och tränat den.

Jag har tolv ridbara hästar hemma hos mig varav två är islandshästar. De är varken mer eller mindre känsliga än mina andra hästar.
Jag tycker att de två första svaren är de som är relevanta i den här tråden.

Håller helt med IngelaH som pekar på det orimliga i din förmodan att det är rasen det handlar om.
Jag har sett många illa ridna hästar av många raser.

En skillnad som jag kan uppleva är kanske att många islandshästar är mer explosiva jämfört med andra raser - ber du om ökning så går det undan direkt, medan mina hästar av andra raser gör en långsammare och mjukare acceleration.
Men det är troligen inte heller generaliserbart.

Liten fotnot. En vetrinär, en bekant till mig sa "lite lustigt är det. när man står på marken och sparkar en häst i magen kallas det djurmisshandel. när man sitter på hästen rygg och gör samma sak kallas det att rida."

Hihi... skulle vilja se den ryttare som sätter sig på min dam och försöker sparka henne i magen... Den får ganska snart hjälp... av katapulthäst, trots att hon är 28 år, att komma ner på marken igen. :angel:

har ingen erfarenhet av 5 gångare så där kan jag inte yttra mig,

Jag har hållt på med stor häst i dryga 20 år och islandshäst i 6 år skillnaden behöver inte vara så stor beroende på hur man väljer att rida hästen.

Men det sonm jag nmärker är typ som nu när jag håller på och lär min häst samlad trav/passage en 3 gångare slår upp i galopp oftast när man samlar för mkt, medans min Jorunn gärna väljer tölten när det samlas för mkt. Hon kan slå upp i galopp ibland med men mestadels är de mot tölt som de blir.

Så det gäller att ha tungan rätt i munnen men allt går bara man tränar och inte ger upp, de är min mening iallafall.

Annars har jag inte stött på en endaste skillnad, om jag inte vill tölta så töltar jag inte utan rider rena gångarter i skritt trav och galopp som på vilken 3 gångare som helst.
Jag som person varken sitter eller rider annolunda nu som då.

Men som sagt skillnaden blir ju att hästen har 1 eller 2 extra gångarter och att de blir kan bli lite orent i gångarterna iblland om man inte är med=)

Hur andra upplever de vet jag inte men detta är min erfarenhet iallafall=)

Tyckte inte jag gjorde något vi och ni andra över mitt inlägg.. Utan jag beskrev så som jag upplever det..

Jag tycker alla skulle lära sig rida med lätta hjälper.. Då kan sporrar och inspännings tyglar och allt som finns kasseras.. Jag har ridit stor häst många många gånger.. Min syster tävlade elit hoppning så jag har sett mycket otrevligt ridna ekipage.. Hemskt att se bankande sporrskänklar rollkurer osv..

Jag håller med den som skrev att islandsvärlden har kommit långt med trevlig ridning.. Tyvärr finns ju det ju hemska ridstilar även här..
Men att rida en islandshäst med sporrar finns inte på kartan..

Blev lite konstigt och rörigt skrivit.. Men det är mina tankar och mina upplevelser...

Jag förstod att du beskriver att du har en välriden och lyhörd islandshäst.

Jag kan inte tycka att det hänger samman med rasen, utan med hur du har ridit och tränat den.

Jag har tolv ridbara hästar hemma hos mig varav två är islandshästar. De är varken mer eller mindre känsliga än mina andra hästar.
Jag tycker att de två första svaren är de som är relevanta i den här tråden.

Håller helt med IngelaH som pekar på det orimliga i din förmodan att det är rasen det handlar om.

Jag har sett många illa ridna hästar av många raser.

En skillnad som jag kan uppleva är kanske att många islandshästar är mer explosiva jämfört med andra raser - ber du om ökning så går det undan direkt, medan mina hästar av andra raser gör en långsammare och mjukare acceleration.

Men det är troligen inte heller generaliserbart.

Tack, precis vad jag menade.

Min erfarenhet är att Islandshästen är i snitt lite känsligare än storhästar och då menar jag inte känsligheten för hjälper primärt utan mer att islandshästar är små och har många gångarter. På en treväxlad så blir det ofelbart skritt, trav eller galopp, du kan egentligen vara mycket klumpig och oprecis i hjälperna och i lättridningen och ändå så blir det den gångarter man tänkt sig. På en islandshäst ksn det bli lite vad som och lättridningen kan i värsta fall störa hästen så det blir taktmissar eller om traven är svar så ingen trav alls. Förutom detta så är ryttaren normalt också betydligt längre i förhållande till sin häst och hästen är vanligen liten och snabb i reaktionen, explosiv som någon uttryckte det.

Sammantaget gör detta att även om hästarna är exakt lika signalkänsliga så krävs det mer precision att få allt rätt, åtminstone i mina ögon.

Min erfarenhet är att Islandshästen är i snitt lite känsligare än storhästar och då menar jag inte känsligheten för hjälper primärt utan mer att islandshästar är små och har många gångarter. På en treväxlad så blir det ofelbart skritt, trav eller galopp, du kan egentligen vara mycket klumpig och oprecis i hjälperna och i lättridningen och ändå så blir det den gångarter man tänkt sig. På en islandshäst ksn det bli lite vad som och lättridningen kan i värsta fall störa hästen så det blir taktmissar eller om traven är svar så ingen trav alls. Förutom detta så är ryttaren normalt också betydligt längre i förhållande till sin häst och hästen är vanligen liten och snabb i reaktionen, explosiv som någon uttryckte det.

Sammantaget gör detta att även om hästarna är exakt lika signalkänsliga så krävs det mer precision att få allt rätt, åtminstone i mina ögon.

Se där, DEN förklaringen tyckte jag kändes lite mer rättvis ut ifrån "skillnad rida islandshäst/vanlig häst".

Nu har ju jag bara turridningsisisridning att jämföra med jag hann aldrig hänga med Timas stallkompisar ut på skogsluffning med de isisarna, så jag ska inte säga något egentligen. Men det jag tänker på när jag ridit "turisisar", är att det är ju helt annan "formgivning" på islandshästen när den ska läggas i tölt/pass än när den ska dressyrridas som "vilken annan ridhäst" som helst. Så där är väl den skillnaden jag tänker mig. Men ni som har "riktiga" isisar och inte "mekaniserade turridningshästar" kanske missförstår MIG där. Så det är säkert så, att det ÄR svårt att spalta upp skillnaderna egentligen...

Rimligt är att man jämför turridningshästar med turridningshästar, skogsmullar med skogsmullar eller tävlingshästar med tävlingshästar.

Flygande pass ska du nog inte räkna in här, det är mer åt kaplöpningshållet men tölt är helt jämförbart med andra gångarter. Fast gångarter har inget att göra med signalkänsligheten direkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 284
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama