Skillnad rida islandshäst/”annan häst”?

Sv: Skillnad rida islandshäst/”annan häst”?

Nä, gångarterna har inget med signalkänsligheten att göra. Men det drogs in hjälpmedel och annat också och det var väl då jag tröttnade lite.

De turridningsfirmor jag har ridit på har haft så lite "lull lull" som möjligt på sina hästar.

Men sen när det kommer till skogsluffarisisar och så vidare, så har jag sett både viktboots, islandsstänger andra intressanta betslingar, achengrimmor, sporrar och halsförlängare. Så att säga att det bara är inom "vanliga" ridhästsektorn som hjälpmedel och "otäckheter" används och att det är just islandsryttare som kommit längst inom god mjuk ridning, då har man bitit sig själv i foten.

Men peace från mig

*kl*

Sen tycker jag faktiskt inte det handlar så mycket om hästRASEN i sig utan hur de är ridna, och jag upplever det som att dressyrryttare ofta sätter hästen mellan hand och skänkel mer än vad islandsryttare gör.
OBS, nu pratar jag om ryttare på en högre nivå, som har ett mer finjusterat sätt att rida (eller vad sjutton man kan kalla det).
Jag känner stor skillnad på när jag rider för mina islandstränare, jämfört med när jag red ponny på SM-nivå.
Jag har sett riktigt duktiga dressyrryttare försöka sig på att rida en extremt känslig och flott islandshäst, och av det blev det... en spänd, men fräck, dressyrponny. Det blev för mycket hand och för mycket skänkel för att få till den vackra egna viljan och den stora gången. Fokus låg liksom på andra saker.

NU vill jag inte dra alla över en kam, utan detta är vad jag upplevt. Jag har å andra sidan upplevt att bland medel-ryttaren är skillnaden mindre. Just nu har jag fler ponnyekipage som elever än vad jag har islandsekipage, och skillnaden i ridning är inte stor där.

*kl*

Sen tycker jag faktiskt inte det handlar så mycket om hästRASEN i sig utan hur de är ridna, och jag upplever det som att dressyrryttare ofta sätter hästen mellan hand och skänkel mer än vad islandsryttare gör.
OBS, nu pratar jag om ryttare på en högre nivå, som har ett mer finjusterat sätt att rida (eller vad sjutton man kan kalla det).

Jag känner stor skillnad på när jag rider för mina islandstränare, jämfört med när jag red ponny på SM-nivå.
Jag har sett riktigt duktiga dressyrryttare försöka sig på att rida en extremt känslig och flott islandshäst, och av det blev det... en spänd, men fräck, dressyrponny. Det blev för mycket hand och för mycket skänkel för att få till den vackra egna viljan och den stora gången. Fokus låg liksom på andra saker.

NU vill jag inte dra alla över en kam, utan detta är vad jag upplevt. Jag har å andra sidan upplevt att bland medel-ryttaren är skillnaden mindre. Just nu har jag fler ponnyekipage som elever än vad jag har islandsekipage, och skillnaden i ridning är inte stor där.

Så är det, man måste tänka på vad man jämför med. Ser man tävlingsryttare på hög nivå i tränings/tävlinssammanhang, som genomsnittsrryttare på "vanlig ridhästryttare" och sen jämför det med en genomsnittlig islandsryttare som motionerar i skogen rider ett par pass då o då för tränare. Då är man lite ute o cyklar.

Man bör i stället slå jämförelsen på alla "vanliga ridhästryttare" ute i landet, så ser man att det bara en bråkdel som är tränings/tävlingsryttare på hög nivå och en betydligt större del även tränings/tävlingsryttare på hög nivå, som faktiskt rider för samma tränare som många "vanliga islandsryttare". Jag som pga kroppsliga hinder själv rider för min hälsas skull, har själv senaste tio åren ridit för instruktörer där det har funnits alla varianter på hästar på kurser och träningar, islandshästar, fjordingar, varmblodstravare, kallblodstravare, bruksnordisar, friesrar, ridponnies, arabiska fullblod, engelska fullblod, svenska halvblod, saddlebreed, paint, apaloosa, tinker, haflinger osv...

Jag har låtit kompisar rida min häst och "medelmåttiga ryttare och rena nybörjare" har fått otroliga aha- och glädjeupplevelser om hur en känslig häst som KAN ska kännas att ridas.

Men att ryttare som kommit lite längre, haft egen häst, tränings- och tävlingsintentioner på något högre nivå, har pustat, suckat och stönat och tyckt att min häst är totalt hopplös, stel och seg att rida.

Sen har jag hoppat upp en stund senare och ridit alla gångarter, slingrat runt i samlade gångarter och längt ut igen med en lätt lyhörd häst mellan hand och skänkel.

Alla är individer, såväl hästar som ryttare.

Ryttare till häst kallas ekipage
Ryttare utan häst är bara människa
Men en häst är alltid en häst

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Sporrar tror jag inte jag sett på islandsryttare någon gång och nog tycket jag mig se lägre andel hjälptyglar, bett och diverse nosgrimmor har jag sett i massa varianter på islandshästar.

Sporrar tror jag inte jag sett på islandsryttare någon gång och nog tycket jag mig se lägre andel hjälptyglar, bett och diverse nosgrimmor har jag sett i massa varianter på islandshästar.

Svarar samtidigt till IngelaH

Ne jag har ridit Islandshästar i 20 år och aldrig sett verken hjälptyglar eller sporrar. Sporrar är nog av ren funktionell grej, man borde vara en ganska kort ryttare för att ha användning för sporrar på en ishäst. Och hjälptyglar tror jag få använder dels för att det inte fins i "istraditionen", dels för att de förr var mer utbrett missförstånd att ishästar skulle gå som stjärnkikare och därför ansågs det inte behövas. När synen på hästens form sedan har förändrats så har de nog hängt kvar att man inte tar hjälp av hjälptyglar för att få hästen att gå i rätt form.

Säger självklart inte att de inte finns islandsfolk som använder sig av det men jag har aldrig sett det.

När de gäller nosgrimmor har jag sett både det ena och andra jag också men även här finns det en tradition att använda så lite som möjligt på tränsen så mångagånger har har Islandshästara verken nosgrimma, pannrem eller käkrem vilket du annars finner mest inom western och väldigt sällan i tävlingsdressyr. Har dock sett att det har kommit mer och mer i isvärden också att ha "kompletta" träns.

Bettslingen ska jag inte säga något om för har inte så stor koll på vad folk sitter och rider på men jag tror inte att de skiljer sig märkbart från island till Andra raser de ska va att ishästar har hårdare regler då på bett än andra grenar? Men nu talar jag om sådant jag inte vet för har aldrig tävlat annat än island.

Hihi... skulle vilja se den ryttare som sätter sig på min dam och försöker sparka henne i magen... Den får ganska snart hjälp... av katapulthäst, trots att hon är 28 år, att komma ner på marken igen. :angel:

många hästar är alldeles för snälla. Ett barn kan sparka tills någon lärt dem att det är fel men att se vuxna människor göra det är bara fruktansvärt och då önskar man verkligen den reaktionen som du beskriver din häst.

Svarar samtidigt till IngelaH

Ne jag har ridit Islandshästar i 20 år och aldrig sett verken hjälptyglar eller sporrar. Sporrar är nog av ren funktionell grej, man borde vara en ganska kort ryttare för att ha användning för sporrar på en ishäst. Och hjälptyglar tror jag få använder dels för att det inte fins i "istraditionen", dels för att de förr var mer utbrett missförstånd att ishästar skulle gå som stjärnkikare och därför ansågs det inte behövas. När synen på hästens form sedan har förändrats så har de nog hängt kvar att man inte tar hjälp av hjälptyglar för att få hästen att gå i rätt form.

Säger självklart inte att de inte finns islandsfolk som använder sig av det men jag har aldrig sett det.

När de gäller nosgrimmor har jag sett både det ena och andra jag också men även här finns det en tradition att använda så lite som möjligt på tränsen så mångagånger har har Islandshästara verken nosgrimma, pannrem eller käkrem vilket du annars finner mest inom western och väldigt sällan i tävlingsdressyr. Har dock sett att det har kommit mer och mer i isvärden också att ha "kompletta" träns.

Bettslingen ska jag inte säga något om för har inte så stor koll på vad folk sitter och rider på men jag tror inte att de skiljer sig märkbart från island till Andra raser de ska va att ishästar har hårdare regler då på bett än andra grenar? Men nu talar jag om sådant jag inte vet för har aldrig tävlat annat än island.

Jag tycker mig rätt ofta se lite för hårt spänd nosgrimma tillsammans med lite för tuff betsling på islandshästar.
Tycker inte att bettreglerna är tuffare inom islandshästar jämfört med andra discipliner.

För övrigt håller jag med dig i tankegången gällande stjärnkikarform som "normal" på islandshästar för ett antal år sedan.

Tycker i och för sig att det verkar som om allt fler ryttare har råd att rida privatlektioner, oavsett disciplin, och att det påverkar hur hästarna förväntas jobba. På gott och ont.

Fast jag har aldrig varit med om att domarna gått fram och kollat hur hårt spänd nosgrimma man har, petat in fingrarna i munnen på hästen, och dessutom stått och tittat hästen i munnen, på varken dressyr eller hopptävling.
Dressyrnosgrimmorna kan ju vara ganska hårt spända......

Däremot har det hänt mig upprepade gånger på islandstävling. Och ALLTID i finaler.

Fast jag har aldrig varit med om att domarna gått fram och kollat hur hårt spänd nosgrimma man har, petat in fingrarna i munnen på hästen, och dessutom stått och tittat hästen i munnen, på varken dressyr eller hopptävling.
Dressyrnosgrimmorna kan ju vara ganska hårt spända......

Däremot har det hänt mig upprepade gånger på islandstävling. Och ALLTID i finaler.

Sånt visar de ju titt som tätt i alla fall på dressyrtävlingar på TV och jag har sett det på flera tävlingar på tävlingsplatser där jag varit att det alltid senaste åren har funnits banfunktionärer som gått fram till ekipagen när de kommit ut från banan. Jag har till och med varit sån funktionär själv.

Senast ändrad:

Sånt visar de ju titt som tätt i alla fall på dressyrtävlingar på TV och jag har sett det på flera tävlingar på tävlingsplatser där jag varit att det alltid senaste åren har funnits banfunktionärer som gått fram till ekipagen när de kommit ut från banan. Jag har till och med varit sån funktionär själv.

På Islandstävlingar lottas en det i varje klass till hovbeslagskontroll (som även innefattar koll av mun och betsling). Förutom detta kontrolleras alla hästar som går till final. Kontrollen sker av utbildade domare och efter ritten. Det sker på alla officiella tävlingar även lättklass.

På Islandstävlingar lottas en det i varje klass till hovbeslagskontroll (som även innefattar koll av mun och betsling). Förutom detta kontrolleras alla hästar som går till final. Kontrollen sker av utbildade domare och efter ritten. Det sker på alla officiella tävlingar även lättklass.

Det vore ju det bästa kan jag tycka :bow:. Men som sagt. Bett/munkontroll utförs i alla fall på dressyrtävlingar på officiella tävlingar även lättklass.

Det vore ju det bästa kan jag tycka :bow:. Men som sagt. Bett/munkontroll utförs i alla fall på dressyrtävlingar på officiella tävlingar även lättklass.

Skönt att höra. Jag har aldrig tävlat storhäst, däremot ponny på SM-nivå (gick över helt till islandshäst 2004) och det är aldrig något som kontrollerat varesig bett eller nosgrimma eller mun på någon av mina hästar. Hoppas det görs mer frekvent numera :)

Jo men hur ofta? Munkoll sker vid besiktning av veterinär innan tävling, sedan är det som Lobelia skrev. Lottade ekipage som kollas av domarna som fått utbildning på det, i final kollas alla ekipage på samma sätt. Det innebär att ett och samma ekipage kan få bli granskad minst 1 gång om ingen finalridning sker, annars en genomgång vid varje final och är man dessutom utlottad vid uttagning så kan en häst i princip bli granskad upp till 5 ggr på samma tävling.

I vilken omfattning sker det? På islandshäst tävlingar så är det en stor andel som kontrolleras så man kan nästan räkna med det (beroende på antalet starter kan det vara någonstans mellan 10 och 100%) + att vi oftast har veterinärbesiktning alla tävlingsdagar inklusive munkoll.

I vilken omfattning sker det? På islandshäst tävlingar så är det en stor andel som kontrolleras så man kan nästan räkna med det (beroende på antalet starter kan det vara någonstans mellan 10 och 100%) + att vi oftast har veterinärbesiktning alla tävlingsdagar inklusive munkoll.

Senaste åren har jag deltagit som publik och vad jag kan se, så har det gått fram en funktionär till alla ekipage direkt när de gått ut från banan.

Och de gånger jag var involverad, så fick jag också ta dem direkt utanför banan. Men som sagt, det är ett par år sen.

Men vad innebär kontrollen? På islandshästtävlingar så kollar de betsling, man tar av nosgrimman, väger skydden, har på plasthandskar öppnar munnen och kontrollerar ordentligt. Det är alltså inte en kontroll att det inte är något uppenbart fel utan en grundlig kontroll och det av utbildat folk inte en allmän funktionär.

Jag har varit på dressyrtävling i höst där det inte var någon veterinärbesiktning eller munkoll.

Veterinärbesiktning, kan jag säga att jag inte heller varit med om på de dressyrtävlingar jag varit. Och det där med munkollen, kan säkert skilja mellan disktrikt och även mellan tävlingsplatser i distrikten. Jag har väl bara hamnat på såna ställen, där det råkar ha varit. Förmodligen är det så att dressyr och hopptävlingar är sämre med sådant än islandshästtävlingar. Det är mkt möjligt. Jag har inget att jämföra med så jag litar på erat ord. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 284
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama