Sv: Skillnad rida islandshäst/”annan häst”?
*kl*
Sen tycker jag faktiskt inte det handlar så mycket om hästRASEN i sig utan hur de är ridna, och jag upplever det som att dressyrryttare ofta sätter hästen mellan hand och skänkel mer än vad islandsryttare gör.
OBS, nu pratar jag om ryttare på en högre nivå, som har ett mer finjusterat sätt att rida (eller vad sjutton man kan kalla det).
Jag känner stor skillnad på när jag rider för mina islandstränare, jämfört med när jag red ponny på SM-nivå.
Jag har sett riktigt duktiga dressyrryttare försöka sig på att rida en extremt känslig och flott islandshäst, och av det blev det... en spänd, men fräck, dressyrponny. Det blev för mycket hand och för mycket skänkel för att få till den vackra egna viljan och den stora gången. Fokus låg liksom på andra saker.
NU vill jag inte dra alla över en kam, utan detta är vad jag upplevt. Jag har å andra sidan upplevt att bland medel-ryttaren är skillnaden mindre. Just nu har jag fler ponnyekipage som elever än vad jag har islandsekipage, och skillnaden i ridning är inte stor där.
Så är det, man måste tänka på vad man jämför med. Ser man tävlingsryttare på hög nivå i tränings/tävlinssammanhang, som genomsnittsrryttare på "vanlig ridhästryttare" och sen jämför det med en genomsnittlig islandsryttare som motionerar i skogen rider ett par pass då o då för tränare. Då är man lite ute o cyklar.
Man bör i stället slå jämförelsen på alla "vanliga ridhästryttare" ute i landet, så ser man att det bara en bråkdel som är tränings/tävlingsryttare på hög nivå och en betydligt större del även tränings/tävlingsryttare på hög nivå, som faktiskt rider för samma tränare som många "vanliga islandsryttare". Jag som pga kroppsliga hinder själv rider för min hälsas skull, har själv senaste tio åren ridit för instruktörer där det har funnits alla varianter på hästar på kurser och träningar, islandshästar, fjordingar, varmblodstravare, kallblodstravare, bruksnordisar, friesrar, ridponnies, arabiska fullblod, engelska fullblod, svenska halvblod, saddlebreed, paint, apaloosa, tinker, haflinger osv...
Jag har låtit kompisar rida min häst och "medelmåttiga ryttare och rena nybörjare" har fått otroliga aha- och glädjeupplevelser om hur en känslig häst som KAN ska kännas att ridas.
Men att ryttare som kommit lite längre, haft egen häst, tränings- och tävlingsintentioner på något högre nivå, har pustat, suckat och stönat och tyckt att min häst är totalt hopplös, stel och seg att rida.
Sen har jag hoppat upp en stund senare och ridit alla gångarter, slingrat runt i samlade gångarter och längt ut igen med en lätt lyhörd häst mellan hand och skänkel.
Alla är individer, såväl hästar som ryttare.
Ryttare till häst kallas ekipage
Ryttare utan häst är bara människa
Men en häst är alltid en häst
Mvh
IngelaH