Skillnad på Tvärning och Skänkelvikning?

Sv: Skillnad på Tvärning och Skänkelvikning?

kortfattat.
I sk. vikning flyttar/ tvärar / korsning av benen, man en rak häst.
I skolorna kommer sig tvärningen av att man böjer den i bålen.

I Sluta tvärar baken o i Öppna tvärar framdelen.

Tvärningen är hur mycket du rider hästen på snedden i t ex skänkelvikning. Man kan tvära mer eller mindre, så det är ingen egen rörelse.

*knapplån*

Lägger in en egen liknande fråga. Om hästen går i skänkelvikning, dvs korsar både framben och bakben, men är böjd i hela kroppen. Vad sjutton är det för en rörelse?

böjd åtr vilket håll till att börja med... tänker du på diagonalslutan?

Det skulle kunna bli en diagonalsluta. Hästen är böjd från rörelseriktningen. Jag blev lite nyfiken på om det var en "riktig" rörelse eller inte, jag gör den där med min travhäst för att hon ska öva upp koordinationen. En kombination av att öva på att vara böjd och att korsa fötterna ;)

Lyrazel skrev:
*knapplån*

Lägger in en egen liknande fråga. Om hästen går i skänkelvikning, dvs korsar både framben och bakben, men är böjd i hela kroppen. Vad sjutton är det för en rörelse?

Jadu, som de andra skriver så är det något misslyckat. Jag kallar det bananskänkelvikning.

I diagonalsluta korsar inte hästen frambenen, alltså kan det inte bli det hur man än vänder och vrider på det.

Därimot kan man säga att man flyttar hästen sidvärts, något jag ofta gör för att kolla av hjälperna, och kanske inte lägger så stor vikt på hur rak hästen är.

Exakt, det va därför jag blev lite fundersam. Det får väl heta bananskänkelvikning helt enkelt:)

Rumpnissen:
Du har därmed också rätt. :) Det är det där jag håller på med. Fast jag lägger vikt vid att hästen inte ska vara rak alls;)

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur