Skillnad på storhäst och ponny?

_jullan_

Trådstartare
Vad är det för skillnad att rida på en storhäst eller ponny egentligen?
Vet ju med klasser och höjder och sånt, har ridit ponny hela mitt liv så är hästvan så jag kan det man tar för givet lixom;)

Men ni som har gått från ponny till storhäst, vad har ni upplevt för skillnad?:)

Sv: Skillnad på storhäst och ponny?

Jag ska gå mitt femte år på ridskola och jag tycker att ponnyer är mer envisa, busiga och lite tjuriga, medan hästar är lite lugnare, så är det ofta på ridskolor iaf. De flesta hästar som är lugna tillhör den större sorten och ponnierna är oftast busiga och hittar på en del.
Men självklart kan en stor häst oxå vara busig och en ponny kan vara hur lugn som helst! ;)

Ingen alls. Eller, jo, Det blir lite längre till marken när man trillar av ju större hästen blir.

Jag tycker det är rätt stor skillnad, jag tycker ponnyer ofta är mer stabila och hästar lite mer nerviga.

I ridningen är den största skillnaden att de flesta hästar kräver mycket mer ridning än de flesta ponnyer.

Jag tycker det är rätt stor skillnad, jag tycker ponnyer ofta är mer stabila och hästar lite mer nerviga.

I ridningen är den största skillnaden att de flesta hästar kräver mycket mer ridning än de flesta ponnyer.

Fast dagens gatukorsningar är inte alla ponnisar så lugna och snälla ala ardenner som står kvar även om en bomb sprängs brevid. Jag har träffat på fler svårridna, heta ponnysar än storhästar

Det är ingen skillnad på välridna hästar och ponnyer, förutom att den sistnämna har kortare steg.

Det är inte så att bara för att hästen växer över 1.48 så blir den plötsligt annorlunda. Däremot så har många bättre lydnad på sina hästar eftersom de kan ställa till med mer besvär än en liten ponny. En B-ponny som studsar omkring kan man skratta åt, men en häst på 1.70 som gör samma sak får sig oftast en åthutning.

Sedan finns det ju fler lugnare ponnyraser (tänker på alla irländare och engelska ponnyer), än hästar som oftast kommer i någon europeisk halvblodsvariant avlad för tävling.

Jag tycker inte att det är så värst mycket skillnad. Man sitter bara lite högre upp och det känns ovant i fem minuter typ.

För mej som är höjdrädd är det en stor skillnad. Har ridit både kallblodstravare och islänning. Nu har jag gjort valet att endast hålla mej till islänningar (har mått som c-ponny ungefär). Det gör tillräckligt ont att ramla av en sån...

Fast dagens gatukorsningar är inte alla ponnisar så lugna och snälla ala ardenner som står kvar även om en bomb sprängs brevid. Jag har träffat på fler svårridna, heta ponnysar än storhästar

Det klart inte alla ponnyer är sådana. Men jag tycker generellt det är så :)

Sen att hästar kräver mer ridning, tycker jag är självklart. De flesta ryttare blir ju duktigare med åren, dvs stora hästar är vana vid ryttare som rider och inte åker häst. På ponny är man ju ofta mindre rutinerad och många ponnyer är vana vid "att klara" sig lite själva.

Illa ):
Jag tycker inte att det gör mer ont att ramla av en stor häst, det tar längre tid att komma till marken bara, man hinner typ tänka efter i luften!

Vi har både ponny och häst :)
Och det ända som är skillnaden är väl igentligen storleken och stegen och det:o
Bara att ponnys sägs ju ha lite ''tjurigare temperament''
Men det vet jag inte om det stämmer. vet hästar som oxå varit så.
Det är ju skillnad med hur man rider in dom och sånt med!

Egentligen skiller det bara i storlek och steglängd. Kan tänka mig att det är svårare att "rida ihop" en häst än en ponny, då hästen är större och har längre kropp. -mer att hålla reda på och mer muskler att värma upp.

Att ponnyer och hästar skulle ha olika temprament är inte alls sant. Finns lika många nerviga hästar som ponnyer.. att man skulle ha mer "pli" på hästar är nog inte heller sant, det beror på uppfostran och hur noga ryttaren är med hanteringen. Finns en möjlighet att man kan uppleva storhäst som mer lätthanteriga och uppfostrade eftersom fler barn/ungdommar äger ponnyer och har inte samma kunskap som en äldre ryttare med storhäst.

Tack för alla svar! Har en väldigt svårriden ponny så jag är van vid att "rida häst" lixom , inte bara att åka med när man sitter på min ponny, haha xD

Jag gick över på stor häst på ridskolan redan när jag var fjorton, samtidigt som jag hade en B och en C-ponny hemma. Rider nu regelbundet C-ponnyn och mitt halvblod. Skillnaden för mig är att det aldrig kan bli så otvunget och roligt med en stor häst som en ponny, ponnyn passar egentligen mig bättre rent storleksmässigt och man var mer frimodig när man red ponny. Samtidigt som jag älskar mitt halvblod också, givetvis. Men jag tycker ponnyryttare har roligare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 363
Senast: hhere
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 218
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama