Skillnad på ligghall och vindskydd?

bigganl

Trådstartare
Ja, vad är det egentligen som skiljer dessa åt? Alla beskrivningar jag ser på ligghallar låter som vindskydd för mig. Någon som vet vad definitionen på ligghall resp. vindskydd är?
eller hur beskriver du ligghall resp. vindskydd?

Sv: Skillnad på ligghall och vindskydd?

ett vindskydd behöver väl bara ha 2 väggar (L-form) och tak för att det inte ska blåsa..
En ligghall måste ha tre väggar och preparerat underlag som hålls torrt och fräsht så hästarna kan ligga där..

Jag vet inte om det finns någon definition på vindskydd.
Din beskrivning känner jag igen och så skulle jag beskriva ett fungerande vindskydd så i så fall blir det samma sak för mig.

Men om en ligghall har tak och 3 väggar, vad är då ett vindskydd?
Jag har planer på att bygga ett vindskydd med tak och 2 öppningar. Då skulle det vara godkänt som ligghall om jag fattat det hela rätt?

Senast ändrad:

*KL*

Enligt 'vår' djurskyddsinspektör så är skillnaden att ett vindskydd behöver inte erbjuda en ströad yta att ligga på.

Dvs du kan ha EXAKT samma byggnad, utan strö = vindskydd, med strö = ligghall.

Sen kan ju ett vindskydd som någon skrev bestå av bara en eller två väggar med, men den skillnaden är ju mer självklar.

ett vindskydd behöver väl bara ha 2 väggar (L-form) och tak för att det inte ska blåsa..
En ligghall måste ha tre väggar och preparerat underlag som hålls torrt och fräsht så hästarna kan ligga där..

Åhh. Så då har min häst en ligghall?! Bra o veta vad man har;)

Aha. Ja då är det inte någon skillnad på byggnaden då. Då kan jag bygga som jag tänkt mig.

Liknande trådar

Anläggning Vad är fördelarna med rundbågeligghall om man jämför med en traditionellt byggt ligghall? Jag tänker att de är lättare att flytta på...
Svar
6
· Visningar
1 098
Senast: Ainon
·
Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 565
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar