Skillnad på IPO och Bruks?

Ardennern

Trådstartare
Om man vill pröva på båda kan de bli förvirrande för hunden? Vad har ni för egna erfarenhet av dom olika grenarna?

Vad är det som skulle bli förvirrande, menar du? :)
Brukset består av olika grenar, vilken av dessa jämför du med?

Det var en jag pratade med som sa att lydnaden och spårningen skiljer sig?

Ah, du jämför IGP-spår med bruksspår alltså?
IGP-spår är mer noga med att hunden ska ha nosen djupt ner i spårkärnan, alltid. Det går alltid på fält. Det har du ju fördel av i bruksspår, eftersom appellen körs på fält.

I lydnaden är det väl främst ingångarna som skiljer sig? Men du får ha IGP-ingång även i brukset, så det är inget som behöver vara förvirrande. Man kör med samma ingång oavsett, helt enkelt. Det gör de ekipage som tävlar både i IGP och brukset.

Ja, IGP och svenskskydd (jag jämför de två eftersom IGP innehåller skydd och är därmed också bara öppen för hundar av bruksras, vill man tävla bara spår och lydnad så heter klassen BSL) skiljer sig både momentmässigt, utförandemässigt och bedömningsmässigt i både spåret, lydnaden och skyddet. Svenskskyddet innehåller också fler delar (ex budföring, uppletande, avsök).

Så väljer man mellan dessa två skyddsgrenar så rekommenderar jag att titta på tävlingar och träningar, och inte minst ens egna hunds fördelar (ex IGP bedöms hundens bett i HUR hunden biter, vilket det inte gör i svenskskydd) för att se vilken gren man fastnar för :).

Ah, du jämför IGP-spår med bruksspår alltså?
IGP-spår är mer noga med att hunden ska ha nosen djupt ner i spårkärnan, alltid. Det går alltid på fält. Det har du ju fördel av i bruksspår, eftersom appellen körs på fält.

I lydnaden är det väl främst ingångarna som skiljer sig? Men du får ha IGP-ingång även i brukset, så det är inget som behöver vara förvirrande. Man kör med samma ingång oavsett, helt enkelt. Det gör de ekipage som tävlar både i IGP och brukset.

Inser att min kommentar blir något otydlig sett till @Miao mer utförligare inlägg. :D
Alltså, bedömningsmässigt, momentmässigt och utförandemässigt skiljer det sig ju alltid mellan sporterna (och klasserna). Brukslydnaden bedöms inte på samma sätt som t ex tävlingslydnaden. Även momenten skiljer sig något åt. Det är ju olika sporter så det tog jag nog lite väl mycket som en självklarhet. :)

Tävlar man olika sporter så behöver det ju inte bli förvirrande, för det.

Lydnadsdelarna skiljer sig en del, likaså spåren.
Jag tror att du lär få en hund som gör mediokert resultat med misstag då den kommer blanda ihop moment och begrepp.
Det är svårt att komma med i träningsgrupper för IGP då det är ont om figgar så de brukar prioritera in nytt folk som vill satsa helhjärtat på IGP.

Jag har en vän/instruktör som skolat om sin IGP-hund till bruks och det har varit rätt krävande och tagit hen nära 2 år.

Lydnadsdelarna skiljer sig en del, likaså spåren.
Jag tror att du lär få en hund som gör mediokert resultat med misstag då den kommer blanda ihop moment och begrepp.
Det är svårt att komma med i träningsgrupper för IGP då det är ont om figgar så de brukar prioritera in nytt folk som vill satsa helhjärtat på IGP.

Jag har en vän/instruktör som skolat om sin IGP-hund till bruks och det har varit rätt krävande och tagit hen nära 2 år.

Oj? Jag har inte alls fått den uppfattningen.
Vilka moment och begrepp är det som riskerar blandas ihop?

Fotgåendet bland annat, i brukset ser man hårt på en hund som tränger eller ljudar men i IGP får man inte alls lika stora avdrag för det.

Ja, bedömningen är olika, det är jag helt med på. Jag förstår dock inte varför det skulle vara förvirrande? Vet man med sig att man även vill tävla i bruks så kan man väl se till som förare att inte tolerera trängande och ljud?

Jag tävlar ju tävlingslydnad och vill även starta brukset. Att brukset släpper igenom lite mer gör ju ingen skillnad för mig träningsmässigt?

Ja, bedömningen är olika, det är jag helt med på. Jag förstår dock inte varför det skulle vara förvirrande? Vet man med sig att man även vill tävla i bruks så kan man väl se till som förare att inte tolerera trängande och ljud?

Jag tävlar ju tävlingslydnad och vill även starta brukset. Att brukset släpper igenom lite mer gör ju ingen skillnad för mig träningsmässigt?
Skillnaden är att mellan bruks och vanlig lydnad har man ungefär samma målbild hur ett bra fritt följ är och att du plockar poäng på att det är tekniskt korrekt.
De flesta 10p fria följ i tävlingslydnad är inte något man vill ha i IGP, så det blir mycket svårare att få ett fritt följ som passar båda grenarna.

Skillnaden är att mellan bruks och vanlig lydnad har man ungefär samma målbild hur ett bra fritt följ är och att du plockar poäng på att det är tekniskt korrekt.
De flesta 10p fria följ i tävlingslydnad är inte något man vill ha i IGP, så det blir mycket svårare att få ett fritt följ som passar båda grenarna.

Kan du specificera med konkret exempel? Jag förstår nog inte riktigt skillnaden.

jag säger som du,jag körde dubbelt och det var inte svårare än att skillnaden mellan brukslyd o vanlig lyd,olika grenar olika moment
När tävlade du sist?
Det har ju utvecklats rätt mycket vad man vill se på tävling..

Och det är klart man kan tävla i båda - men vill man ha chans på placeringar/konkurrera så blir det svårt att göra det i båda sportern. Vilket jag tänker man vill om man nu lägger en massa tid och pengar på att träna.

När tävlade du sist?

Och det är klart man kan tävla i båda - men vill man ha chans på placeringar/konkurrera så blir det svårt att göra det i båda sportern. Vilket jag tänker man vill om man nu lägger en massa tid och pengar på att träna.
Det var ju ett tag sen och av dom videos etc jag ser så är ju IPOt mycket extremare nu (lydnadsbiten)

När tävlade du sist?

Det är ju inget som tekniskt sett hindrar en att komma långt i bägge grenarna (nu är jag fortfarande inne på skyddsgrenarna) var för sig om man börjar i ena grenen och sen skolar om en till den andra (förutsatt att man är villig att lägga den tid som hundindividen kräver för att kunna omskolas), men att köra dessa parallellt gör att det vare sig blir hackat eller malet skulle jag vilja säga.

Sen ser jag inga större svårigheter i att kombinera ex IGP med brukssök parallellt och komma högt upp i bägge klasserna. Eller att kombinera ex IGP och bruksspår om man siktar på att komma högt i en gren och bara köra basicnivå i den andra, men spårning /bedömning är ju så olika i de bägge spåren att jag ser det som att det kan vara rätt svårt att ex hinna ta en IGP-tränad/spårande hund runt ett elitbruksspår inom den godkända tiden.

Men som nämnts innan, det är vitt skilt mellan IGP och svenskbruks vad gäller bedömning och utföranden, samt vilket betyg/betygnerdrag dessa utföranden ger.

Det beror ju på, tänker jag. Visst står jag gärna på pallen, men det är ju roligare att faktiskt få en uppflyttning? Jag tränar inte för SM eller elit. Men jag vill ta mig fram i klasserna. Och då ser jag inget hinder för att lägga ner tid och pengar på olika sporter? De flesta jag känner som tränar aktivt, kör ju en mängd olika sporter. Rally, nosework, agility. IGP och bruks. Bruks och tävlingslydnad. Agility ocj rally. Etc etc.

Liknande trådar

Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka