Hade jag fått uppfattningen om att hanar i en ras är på det sättet, då hade jag låtit bli att köpa hundar av den rasen. Det tyder på avel där utseende prioriteras över mentalitet och hundar som inte kan "fungera vettigt" (eller vad man nu ska säga) i närheten av andra hundar, oavsett tik/hane/ung/gammal/löp/skendräktighet är inte något jag vill ha att göra med.Hanar är brötiga, kissar på allt, blir helt kokko när det finns en löptik inom en mils avstånd, juckar på allt och alla, luktar kiss osv osv.
Jag har tikar
Det är jättevanligt också om de sprungit på lure coursing LCn är ju mycket mer lik deras riktiga jakt än vad kappen är. Det syns också jättetydligt när vi har haft släphareträning, där vi alltså bara drar trasan rakt fram på marken. De hundar som kört mycket LC har då legat och lurpassat lite på trasan, redo att sticka åt sidan eller så om trasan svänger av. Kapphundarna springer bara rakt på i full fart. Åtminstone till en början. När de vant sig mer och fullt ut förstått hur trasan kommer bete sig så ändrar de oftast taktik.Haha jag brukar följa med en del salukilopp på ovalbana och oftast tänka "dom tänker för mycket". Saluki verkar analysera och övertänka väldigt mycket, speciellt tikarna (ska jag springa om? Kanske jag tar utsidan? Fast nej, jag vet inte om jag vill springa så nära? Eller ja? Oj, nej den där hunden kom för nära, nu vill jag bromsa lite"
Tonto är jätteduktig! Kommer ihåg när han låg i bur bredvid en av mina löpande damer (Ebrah var det väl då?) och var hur cool som helst. Hade hon varit i höglöp och raggat på honom hade han ju säkert reagerat osv, men när det inte var aktuellt så hade han inga som helst problem att koppla av.Yess, tål inte sådana hundar. Men mitt ex har ju en Dalmatiner som var så puckad med löptikar. Skitavel helt enkelt.
Tonto är tom bättre än Floki i det avseendet. Man märker aldrig om det finns löptik i närheten på honom. Floki kan bli intresserad om det är höglöp och inga får runt omkring. Helt ok.