Skillnad på fullblod och varmblod i lättföddhet??

Tuvisen

Trådstartare
Hej! Undrar om fullblod generellt är mer svårfödda än varmblod? Har tidigare haft ett varmblod som enligt hippocampus skulle äta typ 11 -12 kg hösilage, men åt 20 kg + krafft protein för att han skulle se fin ut i hullet och muskler. Var 156 vägde ca 500 kg.
Har nu köpt ett fullbods sto ca 160 cm väldigt smäcker, har inte spec mkt muskler. Tkr själv att hon borde lägga på sig något kg + muskler. Kan försöka lägga ut bilder imorn. Enligt hippocmapus ska det räcka med 15 kg av vårat hösilage... Vilket jag har svårt att tro på... Med tanke på hur mkt mer min förra häst behövde ha, och fullblod ska väl vara ännu svårföddare ??
Frågan är ju oxå om hon får i sig 15 kg hösilage, har inte ätit så mkt idag, lämnade ganska mkt från igår kväll...
Så vad är era erfarenheter är fullblod svårföddare än varmblod ? (vet ju såklart att det beror på individen oxå)

Sv: Skillnad på fullblod och varmblod i lättföddhet??

Kul att du har hittat en ny häst!
Nu har jag bara erfarenhet av två st ett fullblod och ett varmblod så det säger kanske inte så mkt. vi har haft dessa hästar i ca 15 år. Fullblodet är idag 17 år och varmblodet 22. Min erfarenhet är nog att de har varit ungefär lika krävande de har definitivt inte varit lättfödda utan krävt en hel del foder för att inte tappa både hull och muskler. Nu jämför jag med de två ponnyerna som vi har. De är helt åt andra hållet.
Men för att svara på din fråga så tycker inte jag att det har varit så stor skillnad. Men det är mina erfarenheter och jag har inte alltid varit så insatt i hur man fodra hästar.

Ja det tog ett tag att hitta en :p Man har ju alltid hört hur kräsna och svårfödda fulblod brukar vara. Toker var i och försej oxå ganska kräsen, iaf med kraftfoder. Men sitt hösilage gillade han iaf :) Tkr det låter ganska orimligt att det skulle räcka med 15 kg hösilage (om hon kmr äta så mkt) men brukar kolla på hippocmapus hur det ligger till med mineralerna, proteinet och MJ har det ju inte funkat att följt förut så...
Hon ska iaf gå på fri tillgång i hagen, kmr väl i och försej få äta så mkt hösilage hon vill... Hade nog tänkt att ge lusern sen oxå och betfor för det har hon fått innan, och har det ändå så :)

Min erfarenhet av fullblod är att de helt enkelt inte orkar äta så jättestora mängder, därför krävs en del kraftfoder som innehåller tillräckligt mycket protein så att man verkligen får i dem det de behöver.

Hippocampus program har inte passat något av mina fullblod.

Kul att du hittat en häst, fullblod är roliga hästar !

Neä, hon verkar vara lite petig med maten, kastar sig inte över det precis som vissa andra hästar i stallet. :p Men får väl se hur mycket vi kan få i henne :) hon kom igår så har ju inte kommit fram till hur mkt hon äter än, fick slänga ganska mkt av det vi hade lagt in igår, men tror hon tkr om hösilaget mer än höt hon fick iaf :) (fick blandning mellan hösilage och hö) Brukar vara så att de brukar tycka om hösilage mer :)

Jag har inte så många tidigare erfarenheter av fullblodsfoder men står nu som ägare till en :)
Han verkar dock inte vara som övriga fullblod. Enligt fd ägare är han inte svårfödd och hittills har jag inte behövt fodra honom extra mkt. Han är rund och bullig i sin kropp men muskelfattig. Nu äter han fritt hösilage i hagen, ca 14-17 kg/dag och ca 1 kg hö på natten. Har gett betfor för att blanda ur mineraler i, och nu börjar med kraftfoder då han har satts igång lite mer och ska sätta muskler. Silaget är lagom högt på protein och energi.

Han är precis lagom i hull och verkar fungera bra på det här! Är mkt glad att han inte behöver hinkavis med kraftfoder :) Och stirra dig inte blind på vad hästen äter första tiden. Det är ny miljö och mycket att kika på. Min herre åt knappt i sina första hagar, han gick mest och kikade på omgivningen och tog någon tugga gräs då och då. Inte stressad, men mer intresserad av annat.

Jag har fullblod och han är otroligt lättfödd. Står visserligen på mycket grovfoder, men det är inte för hullet utan för att jag tycker att så ska hästar fodras : ) det är en myt att alla fullblod är svårfödda.

Hippocampus är en räkne maskin som anger främst relationen av fodersorternas innehåll i mängd/relation till varandra. Det kan du inte stirra dig blind på. Om hon är smal och muskelfattig, se till att grovfodret har topp bra värden och sen fodrar du på utan bara satan helt enkelt.

min är visserligen inte 100% fullblod men han är också otroligt lättfödd.

jag tror det har väldigt mkt med stress att göra. förra stallet behövde han mkt mer mat trots mindre träning och där var han rädd och uppstressad nästan hela dagen.. här är det lugnt och han är harmonisk och avslappnad - och blir tjock av att titta på maten. :p

så min teori är att eftersom många fullblod är stressade så behöver dom mer mat. det går åt en massa energi på att spänna sig och vara på vakt hela tiden. men ett lugnt och tryggt fullblod behöver inte lika mkt mat.
inte så vetenskapligt bevisad men tycker det verkar väldigt logisk! :)

Jag tror mer på att om de gått löp i många år vilket många har, så har deras kroppar anpassat sig till elit prestationer, de har högre förbränning och mindre kroppsfett rent allmänt - sånt tar tid att "om modellera". Har bekanta med fullblod från banan, och det har tagit några år innan dessa blivit stadiga i hullet och inte behövt så extrema mängder mat. Skillnaden i behov efter ett par år efter löp karriären har på dessa varit avsevärd.

Jag har också ett lättfött fullblod, men så är det också 5 år sen hon klev av banan och hon är väldigt cool av sig.
Hon rids hårt och ordentligt minst 5 dagar i veckan. Äter 12 kg av inte alls speciellt bra hö (Lågt smrp) och sen till det knappt 1 kg hestekraft om dagen.

Generellt sett mer svårfödda, ja, enligt min erfarenhet. Vårt fullblod äter för strax under 2000 kr/månad, det är alltså bara maten (inte stallhyra, strö etc). Halvblodet åt inte ens 1/3 av vad fullblodet kränger i sig.

Dessutom är han väldigt kräsen, kan mycket väl matvägra några dagar och tappa 50 kg på kuppen, om det är så att man fått med två lusernpellets i krubban. Detta betyder att vi måste köra på "högoktanigt" bränsle, vilket ju gärna blir lite dyrare...

Vad skönt att alla fullblod inte verkar vara jätte svår födda. Tror nog hon åt runt 14 - 15 kg hösilage igår + nått kg hö, fast tror nog det här är lite blötare än vad som står på analysen. Men är ju skönt man kan ha en häst som kan äta så mkt grovfoder som den vill iaf :) Sen tkr jag även det känns bra om man inte behöver ge hinkvis med kraftfoder, de är ju ändå främst grovfoderätare :)

jo så skulle det nog kunna vara, brukar jobba i ett travstall ibland, och många va hästarna där kör ju träningspass i hagen :p fast de har hö, så tror nog att stressen och att de vill röra på sig kan göra att de har svårt att stå still längre stunder och äta...

okej, så kräsen hoppas jag inte att min dam är iaf :p verkar gilla hösilaget iaf :) ska försöka räkna lite mer på foderstaten sen iaf, men tänker ligga över det hippocampus säger iaf...

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/show.html?id=296221830&directlink=1

ser ut så här nu i överlinjen. Behöver ju bygga muskler.
Tror vi får i henne 15-16 kg hösilage/dygn. Får runt 18 men äter inte upp allt. Har tänkt att ge lusern oxå.
Med 15 kg hösilage får hon i sig runt 750g SmRp och 90 MJ, kan det räcka med hösilaget och lusern ? eller behöver hon mer för hullet ? Är ju inte mager nu men skulle ju kunna lägga på sig mer utan att bli tjock.
Vet ju att det är svårt att säga, men ligger hellre på lite för mkt i början och tar bort än att de blir magra eller frå proteinbrist...

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Skulle behöva tips/råd att få mitt lättfödda 19-åriga arabiska fullblod att få mer muskler och bli mindre bukig. Han foderstat ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 183
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag håller på att bli tokig, för det första är jag värdelös på att göra foderstater men försöker mig på detta via ett program men jag...
Svar
8
· Visningar
2 996
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka