Skillnad pa fot och fot

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mardley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 910
M

mardley

Ar nyfiken pa hur ni tranar "fot"? Gor ni skillnad pa lydnadsfot och vardagsfot? Har ni olika kommandon? Min tranare har (i USA) tycker att "heel" ska galla nar som helst, men jag kanner att det inte riktigt funkar. Vill ha tva olika kommandon, dar ett betyder korrekt position och ogonkontakt och det andra anvands pa promenader dar det enda kravet ar att hunden gar vid min sida.

Sa hur gor ni?

Sv: Skillnad pa fot och fot

OJ. :o
Ingen av mina är så värst duktiga på att gå fot. :angel:
Men säger jag till, går de fint och inte drar i kopplet iaf. :o

*nu känner jag att det är nog dags att ta tag i vissa små saker här i vardagen.. :o*

För mig är fot samma som korrekt pos och ögon kontakt.
Men på promenader används här för att gå vid min sida utan att
dra

Självklart skillnad!!

Vill ju inte nöta ut ordet fot i onödan eftersom det är en så stor del av tävlandet. Fot är alltid ögonkontakt och samma position.

Jag är lite slö till vardags och använder antingen "sidan" eller "nära" om jag vill att han ska gå lös bredvid mig. Då är det inget krav på ögonkontakt.

Använder kommandot "bakom" när vi är ute å går och då ska Malte gå bakom mig eller vid sidan om oavsett med eller utan koppel.
Fungerar även bra när jag kör med häst och vagn, då håller han sig bakom vagnen.

Fot har vi inte riktigt börjat träna på än eftersom jag inte vet exkat hur dom ska gå för att det ska vara korrekt vid tävling.

Fot, då är det under strikt lydnad, i rätt position. Till vardags använder jag kommandot "här" och det är betydligt mjukare då hunden ska befinna sig vid min sida, ge o ta 1 m, och jag behöver inte ett "lösande" kommando innan de får ge sig av på annat.

Fot strikt, och används aldrig i vardagen.

Jag har kommandot "här" för "gå fint vid min sida"

Fot begär jag av min hund enbart på lydnadsplan eller i liknande situationer. Går vi promenad går hon "sidan" fast jag håller på att byta ut det mot "här".

Att begära "fot" under en promenad tror jag i de flesta fall urlakar kommandot och positionen. Det kommer något hunden har svårt att motstå, ägaren säger "fot", hunden drar ändå fram mot en annan hund tex. Vips har man inget "fot".

Fot strikt, och används aldrig i vardagen.

Jag har kommandot "här" för "gå fint vid min sida"

Sådär gör jag också. "Fot" betyder att jag vill ha hundens fulla koncentration och uppmärksamhet. "Här" som jag använder till vardags betyder helt enkelt att hunden ska gå vid min sida och hålla sig där, men att dom inte behöver koncentrera sig på kontakt.

Absolut skillnad, "fot" är ett dressyrmoment till skillnad från "gå ordentligt", dvs dra inte i kopplet.

Jag tycker egentligen att "lydnad" borde heta dressyr, och "allmänlydnad" lydnad, då jag tycker att det är just så.

Sådär gör jag också. "Fot" betyder att jag vill ha hundens fulla koncentration och uppmärksamhet. "Här" som jag använder till vardags betyder helt enkelt att hunden ska gå vid min sida och hålla sig där, men att dom inte behöver koncentrera sig på kontakt.

Samma här,även om min hunds kontakt söker sig till godishanden istället för till mitt ansikte:D

Absolut skillnad, "fot" är ett dressyrmoment till skillnad från "gå ordentligt", dvs dra inte i kopplet.

Jag tycker egentligen att "lydnad" borde heta dressyr, och "allmänlydnad" lydnad, då jag tycker att det är just så.

Ja jag med, det man gör på tävlingsplan är ju inte annat än "tricks och konster" egentligen.

fot=ögonkontakt helt vi sidan(ingen av dom kan det säskilt bra )

på promenaderna säger jag siidan så går dom bara vid sidan

Jag planerar att göra som alla andra verkar göra.
Fot= kontakt, position och absolut.
Gå fint= Gå vid min sida, dra inte i kopplet och håll huvudet mestadelen från marken (men det går ju inte helt och hållet). Mitt mål är att jag ska kunna konka på massa saker, befinna mig i livliga trafiksituationer och inte behöva tänka så jättemycket på hunden. "gå fint" och så följer han med.

Sen löser jag det med "varsågod" och då får han nosa, jaga löv, hoppa skutta eller vad han nu vill. Vi tränar ju bara korta stunder än så länge, men han är DUKTIG! Fot tränar vi inte alls ännu, men valpkurs börjar vi på lördag!

/Syrsa, som håller med Blandrastik

Vi har inte börjat lära in riktig "fot" än... men planen är som många andra har sagt att då gäller korrekt position och ögonkontakt. Har sparat det komandot just eftersom jag vill tävla sen (förhoppningsvis! :laugh:)

Använder "nära" som komando för att hon ska gå vid sidan när vi är ute och promenerar. Har samma komando oavsett sida, med eller utan koppel.

Fot träning och tävling osv..
Men promenader och liknande säger jag "gå här" Vilket bara betyder gå vid min sida..:)

jag har två kommandon. fot = fritt följ som det ska se ut på tävling. här = gå vid min sida men utan krav på perfekt postision, raka och snabba halter osv. just fotgående är ett rätt tråkigt tävlingsmoment, och dessutom varar det i evigheter. därför måste man jobba på att det alltid är skitkul och att hunden är fokuserad till 110 %, annars rasar poängen. lär sig hunden då att man går fot i vardagen och det ganska sällan leder till belöningar, ja då kommer man tappa poäng när det är dags för tävling.

Tack alla som svarat! Da ar det inte jag som ar "knapp"... ;) Tranaren tyckte att heel var det enda kommandot som behovdes, men jag markte ju direkt att hunden tappade lydnads-foten ju mer jag tranade vardags-fot utomhus bland folk. Eftersom min hund ar tvasprakig (jag valjer de ord jag gillar bast - sambon far lara sig svenska pa samma gang :)) far det bli heel till "dressyr/lydnad" och foot (med svenskt-engelskt uttal) for vardags.

Jag har ingen anledning att bry mig om reglerna kring hur korrekt fotgående ser ut. Det finns inget fuktionellt syfte med det och jag har inget intresse i att tävla. Däremot har jag ett stort behov av att kunna hantera min hund lätt och enkelt när han är lös, från hästryggen och från marken. Därför har jag ett fotgående som uppnår de kraven.

Fotgåendet innebär att han ska gå intill mig, och invänta signal innan han gör annat än bara går intill min sida. I denna position vill jag kunna be honom att gå länge bak och längre fram. Jag vill alltså kunna påverka hans position i fotgåendet och det ska fortfarande vara samma sak. Mer behöver han inte bekymra sig om, det räcker att han har detta att tänka på. Så enkelt och lättförståerligt som möjligt. Jag använder dock kommandot "här" istället för "fot" då han redan lärt sig fot, enligt mig ganska okoncekvent, och inte respekterade kommandot. Dessutom trodde jag att sambon använde det fortfarande - men det visade sig sen att han numera också använder "här" lika okoncekvent. Suck... Men änsålänge förstår han kommandot iaf när jag använder det.

Jag nyttjar kommandot ffa när jag möter folk, hundar, mm. Och kommer det fram en lös hund som jag måste mota bort vill jag kunna be min hund att gå med mig men en bit bakom så att de inte kan hälsa.

Fot för mig är ett tävlingskommando. Det innebär exakt position och ögonkontakt.

Vill jag bara ha hunden intill min sida ex om vi skall korsa en väg eller liknande- då kommenderar jag "här". Struntar i var hunden har blicken men den skall sluta nosa och pinka och gå intill mig.

Liknande trådar

Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 189
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 791
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 671
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka