Skillnad på försäkringsbolag?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Johanna_s
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 812
J

Johanna_s

Jag har Agria men funderar på att byta till folksam..

Nu undrar jag vad det är för skillnad på Agria och folksam?

Sv: Skillnad på försäkringsbolag?

Jag är inte påläst gällande folksam men fundera 2 ggr innan du byter så du inte hamnar mellan stolarna.
Får din häst en skada ganska snabbt efter bytet och något hittas som kan ha funnits vid bolagsbytet är risken stor att du står utan försäkringsskydd för den skadan och får betala allt själv.

Det bästa är att ringa runt till olika försäkringsbolag och höra. Det kan skilja jättemycket för olika hästar.

Egentligen har jag noll koll på försäkringsbolag. tog helt enkelt bara över min hästs försäkring vid köpet...

Men jag hade ett litet samtal med en vän som är veterinär om just föräkringsbolag. Hennes spontana kommentar var att Agrias veterinär är mer optemistisk och nytänkande än folksams veterinär som tydligen ska vara rätt konservativ och negativ. Alltså menade hon att Agrias veterinär är mer ok med att godkänna att pröva olika nya metoder. Medan folksams veterinär är mer negativt inställd till att pröva olika behandlingsmetoder.

Kanske är det lättare att få hästen utdömd hos folksam, men kanske enklare att rädda den hos Agria??? Smaksak alltså...

Hoppas jag var hyfsat tydlig???

Jag ska inte ge mig in för mycket i diskussionen men det finns ju ett fall här på buke, där ägaren i slutänden själv har fått bekosta hästens operation eftersom försäkringsbolaget nekade. Minns jag rätt så var det Agria...

Så nytänkande och positva till at testa nytt var de. Hästens rehabilitering verkar efter vad man får se och höra här på sidan gå väldigt bra.

Tror att det finns positivt och negativt med alla bolag och det kommer alltid att finnas de som är nöjda/missnöjda med alla.

Är häösten fullt frisk utan tidigare skadehistorik ska de inte var ngn fara att byta. Jag flyttade min cob från Agria till Folksam o sprade en tusenlapp om året + att jag fick bättre villkor. Har min trakhener hos Folksam o samma sak där, mkt billigare än Agria o bättre villkor.
Agria är ett rent skitbolag enligt mig.

Varför funderar du på att byta? om du inte vet skillnaden menar jag, hur kommer det sig att det är just folksam du tänker byta till isf? Mitt tips är att ringa runt till alla försäkringsbolag och få offerter på vad de kan erbjuda. Se även till att du får ordentlig information kring vad som gäller vid byte av bolag

Varför funderar du på att byta? om du inte vet skillnaden menar jag, hur kommer det sig att det är just folksam du tänker byta till isf? Mitt tips är att ringa runt till alla försäkringsbolag och få offerter på vad de kan erbjuda. Se även till att du får ordentlig information kring vad som gäller vid byte av bolag

Jo jag fick höra att dom va jätte bra och billigare, därför funderar jag lite..

Ha ha, ingen fara. Jag är alldeles för dåligt insatt för att själv ge mig in i en diskussion ;)

Alla försäkrings bolag är ju lite knepiga på olika sätt. Men vad min vän veterinären menade så var det oftare enklare för henne att få igenom olika behandlings metoder (eller hur man nu mer fackligt uttrycker sig???) på en Agria häst än på en folksam häst. Men det betyder ju inte att Agria alltid går med på allt eller alltid är bättre.

Men Agrias puckade tak på hältutredningar är ju för jä***t :mad:

Men som sagt, jag har ingen större koll.
Vet bara att jag skyr Sveland som pesten. Har haft ett stort bråk med dom angående min hund. Jag var tillslut tvungen att hota med att dra in advokat för att få mina pengar!

*kl*
Jag har både mycket bra och dåliga erfarenheter av Agria. Har aldrig haft något annat bolag men mina vänner har haft både folksam och if m.m. och det finns alltid något som är bra och något som är dåligt. Ring och hör runt är mitt bästa råd.

Senast ändrad av en moderator:

jag har folksam och är jättenöjd! hade min häst på klinik i två veckor i våras och då fungerade allt jättebra med folksam.Jag är ruggigt nöjd med att bara behöva betala 7000kr på en räkning som gick på 39.000:crazy: Inget bråk,inga diskussioner..det bara flöt på.Underbart!

Är häösten fullt frisk utan tidigare skadehistorik ska de inte var ngn fara att byta. Jag flyttade min cob från Agria till Folksam o sprade en tusenlapp om året + att jag fick bättre villkor. Har min trakhener hos Folksam o samma sak där, mkt billigare än Agria o bättre villkor.
Agria är ett rent skitbolag enligt mig.

har alltid haft hästarna i agria men blev sur å tvär över kostnaderna, ringde folksam och frågade vad dom hade för motsvarighet. detta är nu några år sedan, har alltid haft fullt försäkrat med extra veterinär.

hos folksam skulle jag sänka min kostnader med mer än hälften per år. sagt å gjort jag bytte men så hände ju det som inte får/ska hända. En häst fick en spark/broddskada i hagen som tog välldigt dumt (fast det gör de ju alltid) och gick på behandling med metacam i nästan 3 månader, röntgen osv.

och då visade det sig att folksam endast ersätter medicin som veterinären lämnat ut. gissa om jag gick i taket.:eek:

ringde då upp min kontakt på folksam och han var mkt otrevlig och menade att han aldrig sagt att det var likadana försäkringar. vad skulle jag göra ord mot ord

men så mycket kan jag säga mina hästar är idag försäkrade i agria med skyhöga kostnader och jag står i begrepp att ändra försäkringen till endast liv när jag fått ihop en grundplåt på ett konto så jag vet att jag kan klara mig. Där kommer jag även i fortsättningen att spara en summa varje månad med skillnad att jag kan sluta om det blir tillräckligt mycket och spara mer om oturen är framma istället för som idag, betala betala o betala dom senaste 10 åren har jag nyttjat min försäkring 2 ggr till 2 olika hästar men betalt destomer för andras skador på deras hästar, vilket inte är riktigt klokt.
kan ej utnyttja hästambulans då det inte finns där jag bor, och ersättningen för veterinärresor endast ersätts med 1000 kr fast den exakta kostnaden pga avstånd är minst 3 ggr så hög.:eek:

som någon sagt för och nackdelar med alla bolag men vi skulle nog börja sätta oss på tvären och kräva lite av försäkringsbolagen.

Ärligt talat, det bästa är väl att LÄSA VILLKOREN innan man ingår ett avtal? Hade du gjort detta innan du bytte bolag hade snabbt sett vad som ingått i den försäkring du valt/funderade på att välja.

Jag tycker försäkringspremierna är höga och har både försäkrade och oförsäkrade djur. Självklart med en slant på kontot så vi har möjlighet att behandla sådant vi vill behandla (buköppning, ks-operationer och liknande vill vi inte utföra oavsett försäkring eller ej)

Egentligen har jag noll koll på försäkringsbolag. tog helt enkelt bara över min hästs försäkring vid köpet...

Men jag hade ett litet samtal med en vän som är veterinär om just föräkringsbolag. Hennes spontana kommentar var att Agrias veterinär är mer optemistisk och nytänkande än folksams veterinär som tydligen ska vara rätt konservativ och negativ. Alltså menade hon att Agrias veterinär är mer ok med att godkänna att pröva olika nya metoder. Medan folksams veterinär är mer negativt inställd till att pröva olika behandlingsmetoder.

Kanske är det lättare att få hästen utdömd hos folksam, men kanske enklare att rädda den hos Agria??? Smaksak alltså...

Hoppas jag var hyfsat tydlig???

Intressant.
Folksam sa genast Ja till en icke så beprövad/altenativ behandling på min häst utan att tveka. Denna behandlingen ersätter inte Agria alls just eftersom den inte är så beprövad (beprövad är ju kanske fel ord, den är ju inte farlig om man säger så)

Jag har mkt nöjd med Folksam, har mkt kontakt med dom just eftersom min häst är "test-häst" inför behandligen. Gjort mkt altenativbehadlingar och alltid fått dom ersatta.

jag har agria på min hund och betalar dubelt så mycket än vad jag skulle ha gjort hos folksam (skulle byta men fick resivationer). har ponyn försäkrade hos folksam och betalar ca 100 kr minder i månaden än vad jag betalar för hunden. och det e med samma vetkostnad!

hade jag försäkrat ett fullblod hos folksam hade jag betalat 100 mer/månad än hunden för samma vet kostnad!

Haha ne men hejj ;)

Jag har bara bra erfarenheter av Folksam, dem betalade nästan ALLT när min ponny Sagas kostander på ultuna + kliniken i gävle,(röntgenplåtar,böjprov,allmän undersökning, endoskopi i ultuna,röntgen skalle,allmänn undersökningar) Det hela räkningen slutade runt 7 000 . Vi betalade "bara" 2000 ungefär.
Har heller inte haft några problem som att behöva besiktiga när jag skaffat försäkring på Jameelah. Inga problem heller att höjja vet och livvärdet. Jag betalar årsvis och när jag hade saga och jameelah betalade jag ca 2500 för 2 stycken per år. Jag vet att junis folksamförsäkring kostar 199 varje månad eftersom hon har månadsvis.

Sedan vet jag en vän till mig som lyckades rädda sin häst genom att Folksam gick med på en oprövad behandling i sverige(kommer inte ihåg nu vad det var men vet att det funkade) som bara gjort förr utomlands. Hästen var nästintill utdömd men Folksam gav en sista chans och idag är hästen frisk igen :)

Men jag har även hört att If och svealand ska vara bra?

Ingen aning men jag är extremt nöjd med bemötande och hjälp av Folksam.

och då visade det sig att folksam endast ersätter medicin som veterinären lämnat ut. gissa om jag gick i taket.:eek:

då beror de ju på att du inte tecknat tilläggen som du skulle behövt. folksams rehab försäkring för 250kr/år täcker all medicin( med tak förståss men oberoende vart du fått den ifrån). å skaffar man inte det tillägget så får man ju såklart ingen ersättning heller. man kan ju inte räkna med att få ersättning för saker man ej försäkrar för :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 248
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 581
Senast: fio
·
Hästmänniskan Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare...
Svar
11
· Visningar
1 391
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka