Skillnad på foder

P

Pluppen

Hej!

Vad är det för skillnad på havre kross och korn kross? Negativt och positivt :)

Tacksam för svar!!

Sv: Skillnad på foder

Havre är hästars grund foder och alltid bäst om man kan ge dem. Endel sägs bli för pigga av havre och då är det bättre att ge korn, så tror jag man kan förklara det iallafall

Havre är hästars grund foder och alltid bäst om man kan ge dem. Endel sägs bli för pigga av havre och då är det bättre att ge korn, så tror jag man kan förklara det iallafall

Jag har då lärt mig att grovfoder är grunden i hästens foderstat

Men är kornkross mer energi givande än havre? Eller vad har kornkrossen för "funktion"

Havre har mer fett i sig, havre är ett utav våra fettrikaste spannmål. Att hästar får *hull* av korn har med att göra hur och vart det bryts ned.

Hö är väll ändå hästens bas..

mina hästar får havre nu för jag vill att dom ska pigga på sej. har dessutom en växande unghäst som jag aldrig skulle få för mig att ge korn till då hon och 2 till av mina 4 blir tjocka i benen av de.

havren är där mer energi i enligt mej men det som blir över blir ju till fett så jag tycker det är super. kan ej yttra mej så mkt om korn då jag bara haft dåliga erfarenheter av det men de e ju klar har man en häst som blir som en atam bomb på havre så e de ju klart man kan prova korn.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 004
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
627
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 038
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V