Skillnad på att ha 1 lr 2 katter?

T

TissTuss

Har en hane på 7 månader. bor i lägenhet o han är bara inne.
han är kastrerad.
han går i perioder och jamar o jamar ... förösker o sysselsätta honom/leka/gosa.. men vad tror ni? är det en kattkompis han saknar.. kommer han sluta gå runt o jama då.. jag känner det stressande när han jamar så mkt..
Hur stor skillnad är det att ha 2 innekatter ist för 1?
tänker på kostnadet, märker man att det blir mkt mer hår i lägenheten osv?? någon som har några idéer?! tycker ni att jag ska skaffa en katt till??

Sv: Skillnad på att ha 1 lr 2 katter?

Jag tycker absolut att du kan skaffa en katt till.
Min lille blev jätteglad och åt bättre när hans kompis flyttade in.
Det är klart att det kostar mer med än katt än med två, men det blir inte mer jobb och du får dubblet så mycket kärlek! :-)

Kostnaden för mat ökar ju förstås till det dubbla. Håret likaså...? Kattens glädje kommer troligen öka dubbelt upp, liksom hans lekfullhet.

Jag har 2 nu, och kommer aldrig mer ha bara en. Dom har sånt enormt utbyte av varandra i lek och kel (det blev lite vitsigt :p ) och för mig som ägare så är det dels ett stort nöje att se dom ihop och dels är det en lättnad att veta att dom aldrig är själva utan har varandra. Jag kan med gott samvete jobba heltid utan att oroa mig för att katten känner sig ensam.
Nu är mina iofs mor och dotter, men ändå.

bild138.jpg

myyys.jpg

Samma här, min lilla Kossa är så mycket lugnare och nöjdare med tillvaron sen hennes syster flyttade in. De är aldrig ensamma och roar varandra mest hela dagarna.

Visst är det mer jobb men det har mest gått från pyttelite till lite så det gör mig inget.

Beroende på vad katterna har för typ av päls och vad de är för ras och sådär naturligtvis, men jag skulle kunna tänka mig att två katter inte innebär dubbelt så mycket hårande alls, eftersom katter fäller när de är stressade, och din katt verkar stressad av att vara ensam (gå-runt-och-jama:ndet), alltså kanske den inte fäller lika mycket när den får sällskap, och då blir det två katter som fäller lite mindre. Lite mer hår kanske, men inte dubbelt upp.
Jag tycker absolut du ska skaffa en till, vi gjorde det och det har bara varit till glädje för oss allihop!

Vissa raser fäller konstant. Dom fäller mer när dom är stressade, ja, men vissa raser fäller 99% av året. Mer eller mindre.

Okej, men man kan iallafall testa och se? :p

Jag säger som MissFideli; Jag kommer aldrig mer ha en ensam katt! Min hane vantrivdes visserligen inte med att vara själv, men han levde ändu upp totalt när han fick en kompis. Nu som 13-åring är han mer lekfull och igång än han var när jag fick honom som 8-åring.

Jag säger som MissFideli; Jag kommer aldrig mer ha en ensam katt! Min hane vantrivdes visserligen inte med att vara själv, men han levde ändu upp totalt när han fick en kompis. Nu som 13-åring är han mer lekfull och igång än han var när jag fick honom som 8-åring.

Hänger på och instämmer!
Hade min hane själv i 3 års tid. Han var ledsen när man var borta långa dagar. satt som en ensam liten skugga i fönstret/på balkongen och väntade när jag kom hem. Var väldigt väldigt kontaktsökande hela tiden när jag var hemma, blev ledsen när jag gick.

skaffade en till och det är det bästa jag gjort. de älskar varandra. Han är forfrarande väldigt glad när jag kommer hem, men det är inte på samma desperata sätt som tidigare. De gosar och leker så mycket man ser inte var den ena börjar och den andra slutar oftast, de är röda bägge två :D

Här är de! (Den lilla var inte så gammal, idag är hon 2 år):
1f6204c1.jpg

wilmamax2.jpg

tack för alla svar...!
saken att jag tvekar är att det känns lättare att ha en katt för min mamma (som redan har 2 katter) brukar alltid passa honom när vi är bortresta o så.. det är ju inte lika smidigt om de ska passa båda två kanske.. men om man åker bort en helg.. lämnar ni då era två katter ensamma och någon kommer o kolla till dem/ger mat/ tömmer lådan varje dag?

tack för alla svar...!
saken att jag tvekar är att det känns lättare att ha en katt för min mamma (som redan har 2 katter) brukar alltid passa honom när vi är bortresta o så.. det är ju inte lika smidigt om de ska passa båda två kanske.. men om man åker bort en helg.. lämnar ni då era två katter ensamma och någon kommer o kolla till dem/ger mat/ tömmer lådan varje dag?

Om det bara är en helg så är det inga problem. dock är jag bortskämd med föräldrar en halvtimma bort, så oftast är de där ändå, just för att det är så smidigt och bättre givetvis att ha sällskap. Men med två behöver du alls inte oroa dig på samma sätt för de har sällskap av varandra. 2 dagar är helt ok tycker jag om någon ser till dem med mat, låda osv!

Jag har ingen som kan ta hem dom, och min ena mår bäst av att inte flyttas på, så dom är hemma själva. Som mest har jag varit borta 10 dgr och dom har varit ensamma då, men me dnågon som kommit och hälsat på 1-2 ggr/dag och bytt i lådan, maten, vattnet och lite lek och gos.

Min egen filosofi är att katter behöver få lov att umgås med andra katter. Vad jag menar är att om man bor så att katten kan gå ut så har den ju möjligheter att träffa andra katter ute. Bor man i lägenhet och katten inte har möjlighet att gå ut så måste man ju själv bli "kattkompis". Och inte blir det så kul att vara katt ensam hemma heller.

När jag flyttade från bostad med utekattmöjligheter till lägenhet där mina katter nu inte kan gå ut hade jag två katter, Sigge och Snickers. Sigge blev sjuk på äldre dar och jag var tvungen att låta honom somna in. Snickers var ensam i två månader och hon blev rent deprimerad, det märktes att hon tyckte livet var tråkigt. Sen flyttade bebben Ole in och när hon väl kommit över att ett helt främmande äckligt småkryp fanns där så är de sedan dess bästa kompisar och sysselsätter varandra.

Sen ett halvår tillbaka har skaran utökats med en katt till. En kompis till mig hade hittekatten Fjodobert boende hos sig. Ensam i lägenhet. Fjodobert var en mycket arg dam. Misstänksam och vaktade sin husse med järntass. Glodde ilsket på alla främmande, morrade och fräste. För det där halvåret sedan skadade min kompis sig i en arbetsplatsolycka och blev långtidsinlagd på sjukhus, så jag flyttade hem Fjodobert till mig. Och jag kan ju säga att den där arga katten varade inte så länge. Nu, i sällskap med Ole och Snickers, är hon lugn, harmonisk, glad och sällskaplig. Så jag tror på min filosofi, den är nog inte så fel.

Ole och Snickers kollar in krukväxterna
OSkk3.jpg

Snickers och Fjodobert har kramkalas
Kramisar2.jpg

Vi hade först två katter, en gammal blandraskatt och en Ragdoll. När den lilla (ragdollen) var ca 1 och 1/5 år så var vi tvuga att avliva den gamla och den andra blev jätteledsen. Hon gick omkring och jamade och "letade" mest hela tiden och det var väldigt jobbigt att se framförallt!
Vi fick tag på en Norsk skogskatthona som var ca 1 år som behövde ett nytt hem snabbt. Så sagt och gjort vi tog hem henne och våran ragdoll blev vansinnig! Men sen gick det en vecka ungefär och jag kom hem en dag och då låg dom båda två och tävttade varandra i sängen. Så, även om katterna inte kommer överrens från början så trivs dom oftast väldigt bra med varandra till slut.

nån som har en aning om vad som är vanligast när man skaffar en till katt ang katt toaletten?! är det vanligt att det kan acceptera att gå på samma toa lr måste vi har två lådor såfall?? ( Har väldens minsta toalett.. går inte trycka in en till!)

kom på en sak till!!
Vad anser ni är det längsta tiden som man kan lämna 2 katter ensamma?? ska åka iväg till påsk 1 vecka. ska åka iväg med mina föräldrar o de är ju dom som brukar passa min katt.

Jag har två toalådor till mina tre katter eftersom jag inte vill att de ska tycka att det mellan mina toastädningar (morgon & kväll) blir så ofräscht att de kanske väljer någon annanstans att göra sina behov. Och på grund av att mitt badrum/toa också är väldigt litet så har jag inte katternas toalådor i badrummet utan i ett annat rum i lägenheten.

Har du funderat på kattpensionat när du inte har tillgång till din vanliga kattvakt? Jag brukar också använda mina föräldrar när jag är borta mer än över dagen, men eftersom de har egna katter så får mina stanna hemma där de är vana och trygga, och så kommer min mamma hit och ger dem mat, städar toa och pratar med dem ett par ggr per dag.

Detta med liten toalett är du inte ensam om... Mitt tips är att skaffa kattlådor med lock, två stycken och ha dem i ett annat rum t ex hallen, eller var de nu får plats. Visst sprids sanden även då toan har lock men de minimeras.

Detta med att åka bort en vecka. Om du har två katter så klarar de sig mycket bättre själva än en ensam stackare. Den ensamma blir ju nästan 100 % själv när matte far bort. Så mitt tips är som de andra har skrivit, skaffa en till katt! Det kan vara tufft i början men oj, vad det lönar sig i trivsel för er alla! Sen kan man ju be den som matar katten/katterna att kanske stanna över ett TV-program eller nåt. Själv, när jag passar grannens katter, brukar jag kolla på kl 8-programmet (nästan alla kanaler har något bra program då), äter kvällsmacka och så ligger jag i soffan och gosar med skötekatterna. Sen går jag in till mina kissar och umgås med dem resten av kvällen. :) Om jag passar katterna över helgen äter jag frukost inne hos dem, det känns så mycket schysstare att bara vara hos dem en stund. Sen är de ju väldans gulliga, grannkatterna också! :love:

Nu har jag varit o kollat ut en katt kompis, från ett katthem. en hane på 4-5 månader.. ska hämta honom på måndag för då har han varit hos vet o fått vaccinationen o blivit lite kollad så! Hoppas verkligen att de kommer trivas!!

Hur tycker ni att man gör på bästa sätt för att få ett så bra första möte mellan katterna som möjligt? så inte den nya blir rädd eller liknande?! Ös på med bra tips!!!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 406
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 549
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10