Skillnad på Amerigo Cortina och Classic?

Sv: Skillnad på Amerigo Cortina och Classic?

Ja, cortina är rakare i bommen än classic, tror cortina har djupaste punkten lite längre bak än classic också. Cortina är dessutom mjukare att sitta i :p

Jag som tycker classicen är så mjuk, då är cortinan ännu mjukare då? Vad innebär det att den har djupaste punkten lite längre bak? Har nämligen en classic nu men då nya hästen är betydligt rakare och med mer manke så har jag blivit rekommenderad att prova en cortina då classicen inte ligger riktigt bra på honom. Är sadlarna snarlika att rida i?

Man letar ju efter sittpunkten på hästens rygg och har hästen sittpunkten/djupaste delen av ryggen långt bak kan Cortinan passa. Egentligen ligger väl inte sittpunkten längre bak i sätet (så att det ser ut som att sadeln skulle vara baksutten) utan sadeln är nog byggd så att du har lite mer framvalv, eller hur man nu ska säga.

Jag har en Cortina till min häst som är rak i ryggen och har sittpunkten lite längre bak. Sadeln är köpt till min tidigare häst som också var rak med sittpunkten långt bak, men som också hade en ganska så välutvecklad manke. Förra hästen var lite överbyggd, men då hon höjde fronten vid ridning och blev rak funkade det ändå med Cortinan. Nuvarande hästen har ingen extremt markerad manke, men tack vare att hon inte är direkt överbyggd och också frontar upp sig vid ridning så fungerar sadeln även på henne. Sadeln är kontrollerad av utprovare på båda hästarna.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
936
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
687
Senast: Rosett
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka