Skillnad när man startar?

elefanten

Trådstartare
Jag och medryttarpållen ska ut på vår första lokala tävling på lördag. Ska rida LC:2 och LB:1 och har ingen större tilltro till att det ska gå bra, jag är ingen dressyrryttare ;)

Men iaf så startar jag 3a av 21 i Lcn och först av 23 i Lbn. Många har påpekat att det är väldigt dåliga startnummer för de är hårdare i början. Har ni som tävlat mkt uppmärksammat detta eller är det mest skröna? :confused: Känns ju dumt att alla inte skulle bedömas rättvist.:crazy:

Sv: Skillnad när man startar?

Det går nog bra ska du se om inte, ta det som en kul grej :smirk: Kan inte tänka mig att domaren skulle döma annorlunda i början. Sist jag tävlade dressyr, var jag säker på att jag inte skulle bli placerad när jag såg de andre. Så jag red hem (500m) strax efteråt kom en tjej ridandes i full galopp och sa att jag blivit trea med mina 62,2 %:)visst är det roligt när man blir placerad, men du får ta det som en erfarenhet rikare oavsett hur det går.

Lycka till! håller tummarna för dig;)

Jag och medryttarpållen ska ut på vår första lokala tävling på lördag. Ska rida LC:2 och LB:1 och har ingen större tilltro till att det ska gå bra, jag är ingen dressyrryttare ;)

Men iaf så startar jag 3a av 21 i Lcn och först av 23 i Lbn. Många har påpekat att det är väldigt dåliga startnummer för de är hårdare i början. Har ni som tävlat mkt uppmärksammat detta eller är det mest skröna? :confused: Känns ju dumt att alla inte skulle bedömas rättvist.:crazy:

Det är en skröna att domare skulle döma hårdare i början för att sedan "lätta på tyglarna" mot slutet av klassen. Det som eventuellt kan hända med en oerfaren domare är att denne kanske dömer lite "försiktigt" i början av klassen för att han/hon skall ha någon slags reserv uppåt att ta av om/när ett riktigt bra ekipage kommer in på banan. Med andra ord, hade det riktigt duktiga ekipaget ridit i slutet av klassen istället för i början kanske siffrorna varit högre då den oerfarne domaren insett att det här är nog det bästa jag får se idag. Men det ska naturligtvis inte gå till på detta sätt, och gör det vanligtvis inte heller, de allra flesta domarna vet vad de gör och vet vad för slags siffror ett ekipage förtjänar, vare sig ekipaget startar i början eller i slutet av klassen. Så tro inte att du är chanslös redan innan du ridit. :D

Haha nej jag kommer absolutinte skylla mitt dåliga resultat (för det kommer det troligtvis bli ;) ) på mitt startnummer. Jag är bara där för att ha kul och kommer inte haka upp mig på procenten :). Undra bara lite rent allmänt för jag tyckte det lät konstigt.

Så kan det nog vara att de först bedöms hårdast. En stallkamrat berättade att på universitetet där hon läser har de infört en regel att de 5 först rättade tentorna skall rättas om efter alla andra för att de uppmärksammat att bedömning blivit så olika i detta fall för hård för de första.

då kommer vi ju träffas, fö det är väl ullstämma?
Jag rider bara LCn ska försöka sitta kvar denna gången :angel:

Jag har iaf aldrig varit med om att de med tidiga startnummer bedöms hårdare, min tränare även dommare dömmer alla lika o hon tror o hoppas att de andra gör likadant.

Senast ändrad:

Beror väl på vem som dömer. Vet domare som blir betydligt generösare mot slutet av klassen, knappt "lönt" att tävla för dom om man har tidigt startnummer..

Ja då träffas vi, tror jag vet vem du är nu. :D Då har vi ju träffats förut? Haha vad komiskt. Eller vad heter din häst?

Har du åkt av tidigare eller vadå? :D

Usch då... Vet att domaren i LBn är duktig så det blir nog inte så i det fallet iaf.

Så har jag inte upplevt att det varit vare sig jag tävlat eller dömmt själv. Så du kan lugnt starta tidigt i en klass utan att vara orolig över missvisande resultat. Jag tror som Degree att det är en skröna.

Jo, rent logiskt borde ju en erfaren domare ha en bestämd nivå h*n ligger på (beroende på klass såklart) och hålla sig till den.

Beror väl på vem som dömer. Vet domare som blir betydligt generösare mot slutet av klassen, knappt "lönt" att tävla för dom om man har tidigt startnummer..

Men kan det verkligen stämma? Och varför har då inte detta anmälts till Ridsportförbundet för åtgärd? Jag har suttit som skrivare åt domare vid ca 40 st regionala tävlingar i Stockholmsregionen och passade då på att ta upp TS fråga med flera av domarna och fick svaret nej. Det är, mig veteligen, absolut inte så och alla domare går ju kurser mm, där bl a denna typ av frågeställningar vittjas.
Är det kanske inte så att folk generellt sett gärna vill ha något att skylla på? Nu menar jag inte TS utan i största allmänhet. Elever skyller i bland sina enligt dem för låga betyg på "läraren tycker inte om mig" fastän lärarna, liksom alla andra yrkesgrupper, har lagar, förordningar mm som styr dem. Folk skyller sin otrohet på sin promillehalt i kroppen, fastän man själv är ansvarig för sina handlingar (man har ju onekligen svalt drycken själv och bör då därmed ansvara för konsekvenserna). Oj, detta blev ett sidospår, men ni förstår säkert vart jag vill komma.

japp vi har träffats, fast det är ju några år sedan.
Nu har jag Cascob Flashman, har bara haft honom i ett par månader o han var väldigt oriden när han kom hit. Nu börjar han bli kalasfin, men han är aldrig tävlad innan o väldigt harig. Hade premiären förra helgen o han slängde av mig lite snyggt i collectingring :p

Amen åh, jag har aldrig fattat att det är du :rofl:

Usch jag red igenom programmen idag och det gick apa :crazy: Vi får ta det som det är helt enkelt :D

haha för mig går det super hemma, liggr på mellan 65 o 70 % men sen blir ju djuret knäpp när han kommer bort, vet inte hur man galopperar o kan inte gå ut i hörnen o volterna på sextonkantiga o jag blir så jäkla nervös o sitter som en påse skit o kan inte hjälpa till ett dugg! Flashan hatar regn o vädret verkar ju inte jättelovande direkt men vi får väl gråta ihop efteråt ;)

Jag har suttit som skrivare åt domare vid ca 40 st regionala tävlingar i Stockholmsregionen och passade då på att ta upp TS fråga med flera av domarna och fick svaret nej.

Har inte med saken att göra egentligen, men inte tror du väl att någon skulle erkänna det OM de nu höll på med en sån grej...

---
Jag tror inte att fenomenet förekommer generellt, men ibland har jag varit med om det.
Sen om det berodde på att domaren verkligen sparade de höga poängen eller om h*n hade ett särskilt gott öga till ryttarna på slutet eller hur det nu kan ha varit är en annan historia.

Pralle hatar också regn, har kan bli riktigt tjurig då :crazy: Jo jag räknar väl med runt 60 % i LCn och runt 56 % i LBn :angel: Förhoppningsvis kommer vi väl inte sist iaf... Ja, vi får ha en gråtarsstund :rofl: Fast jag kommer nog mest vara glad för att jag kommit runt!

Nja, jag red bland de första på en tävling, ledde hela klassen med drygt 12% till de två sista på ett ungefär, klart det går att få lika bra poäng fasten man rider fört! Lycka till :D

Jag kan inte svara på TS'fråga...

MEN... Jag kan hälsa ett stort lycka till i helgen Till "Fanten" och Bison :bump:
//Skenet å' Lita

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 113
Senast: fio
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 234
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar