Skillnad mellan Tinker och Irish Cob?!

C

Curly

Vad är det för skillnad mellan Tinker och Irish Cob?! :confused:

Läste om Irländsk Tinker och då dök även Irish Cob upp!
 
Ingen, bara namnet. Det grälas visst en hel del i Tinker/Irl cob "världen" om vilket namn som ska gälla...o om de hittar din tråd så blir det nog en ny fight!
 
Ingen, bara namnet. Det grälas visst en hel del i Tinker/Irl cob "världen" om vilket namn som ska gälla...o om de hittar din tråd så blir det nog en ny fight!
Och OM det blir en ny "fight" om det så ryker tråden DIREKT!!
 
I sverige finns två rasföreningar, Irish Cob Society och Svenska Tinkerhäst Sällskapet.
Såvitt jag har förstått är det mycket ursprungslandet som de båda föreningarna tvistar om. Den ena menar Irland, medan den andra menar England... De har också lite olika rasstandarnd, men STS godkänner alla som ICS godkänner, dock inte tvärtom.
Det är en mycket infekterad diskussion som förs mellan dessa båda. Det bästa är väl att själv gå in på deras resp. hemsidor och läsa där :)

Det är ju i stort sett samma ras, och en mycket trevlig sådan om jag får säga det själv :)
 
ICS godkänner även korsningar som irish cob cross, något sådant gör inte STS:
 
Fast det gör de val visst,alltså godkänner korsningar?
Alltså bägge föreningarna godkänner ju korsningar.Bägge föreningar har en rastypning,Tinkerföreningen har en bredare rasstandard,olika kategorier än vad I.C har,i stort sett alla nyimporter är ju ostammade,och de är ju övervägande i bägge föreningarna.Alla som rastypas hos I.C måste ha en viss % för att få typas som I.C-korsning om jag förstått det hela rätt.Dvs i dagsläget utseendemässigt se ut som en I.C till en viss procent.
I.C vill bevara den tyngre genuina cobben,dvs kallblodet,om jag har fattat det rätt och tinkerföreningen vill ha en mkt mera allroundhäst.Jag förstår inte varför föreningarna inte kan samarbeta

http://medlem.spray.se/amkmsbilder/hpbimg/puckan6.jpg
 
Det jag menade är att STS inte reggar hästar som inte godkänns som tinker som något annat. ICS har ju irish cob cross.
Tycker det oxå är synd att det inte kan bli ett bra samarbete..
 
Fast i princip är det väl samma sak,som att Tinker har fler kategorier att regga de under.Visst,finns det ingen som passar,då är de inget.
Men det gäller ju samma sak hos I.C,har de inte en viss procent av I.C utseendet (eller känd stam)så registreras inte de som en I.C-cross.Rätta mig om jag har fel,men så har jag fattat det.
Och om man nu har två rasföreningar som brinner i olika riktningar,så vad är problemet.Den ena vill bevara "kallblodet",och den andra vill ha en mera allrounder..
 
STS gokänner INTE korsningar utan antingen är dom renrasiga tinker hästar eller också inte alls... dock gokänner dom nästan allt. det stämmer att SFIC mer håller på den genuina cobben som kallblod medan STS som sagt godkänner allt... :)
 
Jo,men det jag tänker på är ju som sagt alla hästar utan papper och egentligen räknas väl alla de som korsningar?
MIn är reggad i I.C's förening och jag har inget emot varken den ena eller den andra.Men å andra sidan så är min verkligen ett litet kallblod..*sss* Med den typiska kallblodsrumpan.. :D
 
Är hästens föräldrar okända behöver det ju inte vara en korsning, då kan det vara en "renrasig" tinker.
Är det däremot kända föräldrar varav den ena inte är en tinker blir det ju uppenbart att fölet inte heller blir en tinker.
 
Det är bara namnet, hästen är lika vare sig den heter Tinker eller Irish Cob.

MVH/ Zanna :rofl:
 
Sv: Re: Skillnad mellan Tinker och Irish Cob?!

Jo,men det jag tänker på är ju som sagt alla hästar utan papper och egentligen räknas väl alla de som korsningar?
MIn är reggad i I.C's förening och jag har inget emot varken den ena eller den andra.Men å andra sidan så är min verkligen ett litet kallblod..*sss* Med den typiska kallblodsrumpan.. :D

Bara för att hästen inte har stamtavlan på papper betyder det inte att den inte är renrasig, finns en heldel principer att gå efter som gör att man kan vara uppåt 99% säker på att en häst är "renrasig". :)
Fast ska man vara pett noga så finns det inga renrasiga hästar alls, då istort alla raser idag är korsningar av gammla ut döda urraser... ;)
 
Sv: Skillnad mellan Tinker och Irish Cob?!

Du kan alltid läsa på de olika föreningarnas sidor, annars kan du alltid gå in på länk borttagen av moderator ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Skillnad mellan Tinker och Irish Cob?!

Bara för att hästen inte har stamtavlan på papper betyder det inte att den inte är renrasig, finns en heldel principer att gå efter som gör att man kan vara uppåt 99% säker på att en häst är "renrasig". :)
Fast ska man vara pett noga så finns det inga renrasiga hästar alls, då istort alla raser idag är korsningar av gammla ut döda urraser... ;)

Oj,en 7 år gammal tråd väcks upp.. ;) Och mkt har man lärt sig sedan dess,och flera pansartaxar har införskaffats.

Förr när föreningarna var helt nya så var det mkt hets mellan föreningarna om vem/vilken som skulle få flest 'anhängar'/hästar osv.
Och jo,det var mkt kreti och pleti som reggades in.
Numera är man lite hårdare i sina urval vid rastypningar och svenskfödda hästar har numera stam.

Jag är väl medveten om vilka kriterier (inom båda rasföreningarna) som gås igenom. :D
 
Sv: Re: Skillnad mellan Tinker och Irish Cob?!

Om en sju år gammal tråd (nu 10) väcks upp så kan det vara för att man googlar på vad det är för skillnad mellan raserna och då kommer den här sidan upp ganska högt! :-)

Ruskigt snygga raser!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
630
Gnägg Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som...
Svar
8
· Visningar
1 319
Senast: finapina
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 713
Senast: Capybara
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp