Skillnad mellan kiropraktor och naprapat

Jag var hos läkare för några år sedan p.g.a. snedheten då jag under en period hade väldiga problem med min vänstra lårmuskel. Då blev jag remitterad till en sjukgymnast som hittade punkten i ryggen varifrån problemet sannolikt kommer. Jag fick göra en del övningar och sedan började jag använda hälkilar i skorna så besvären har inte varit så uttalade sedan dess. Att gå till läkaren igen för det känns inte aktuellt. Vad gäller ländryggen känns det också som "overkill" att gå till läkaren. Det är ett så löjligt litet problem, men som det trots allt vore trevligt att slippa.

Jag känner en som är utbildad inom kraniosakral terapi, som ju är en form av osteopatbehandling, men jag känner mig tveksam till om det verkligen skulle hjälpa här. Jag fick en behandling (mild) när hon höll på med sin utbildning. Det var onekligen en intressant upplevelse men jag vet inte om det hade någon effekt på kroppen och jag upplevde inte ens några av de biverkningar som andra kan uppleva efter en behandling.

Varför inte besöka samma sjukgymnast (eller fysioterapeut som det numera heter) igen om du fick bra hjälp där? Du behöver inte remiss till fysioterapeut.
 
Varför inte besöka samma sjukgymnast (eller fysioterapeut som det numera heter) igen om du fick bra hjälp där? Du behöver inte remiss till fysioterapeut.

För att jag antagligen bara får lära mig samma övning en gång till, vilket är att stretcha och böja ryggen framåt åt vänster. Någon mer utredning eller rättning av kroppen tror jag inte de kan ge.
 
För att jag antagligen bara får lära mig samma övning en gång till, vilket är att stretcha och böja ryggen framåt åt vänster. Någon mer utredning eller rättning av kroppen tror jag inte de kan ge.

Bästa hjälpen har jag fått av en sjukgymnast som även kunde manipulera, jag tror att han kallade det för torr atol manipulation? Jag har även fått bra hjälp av naprapat. Bägge kombinerade manipulationen med att värma och/eller massera. Jag har inga skador, bara stel och sned.
 
Som jag har förstått av min kiropraktor så handlar det om olika "nivåer" av utbildning. Kiropraktorer har oftast längre och mer omfattande utbildning än naprapater. Däremot rekommenderas man att gå till kiropraktorer som utbildat sig i andra länder än Sverige då den svenska utbildningen tydligen brister i kvalitet. Jag vet flera som är helnöjda med både naprapater och kiropraktorer så huvudsaken är nog att man hittar rätt person.
 
Legitimerad naprapat
"Sedan 2007 är “Naprapat” en yrkesskyddad titel. För att få lov att kalla sig naprapat måste man vara legitimerad av Socialstyrelsen.

Sedan 1994 kan naprapater ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen. Kravet för att erhålla legitimation är godkänd 4-årig utbildning vid Naprapathögskolan i Stockholm eller motsvarande utbildning utomlands. Därutöver krävs praktiska erfarenheter i form av ett års handledd heltidstjänstgöring inom svensk hälso- och sjukvård.

En legitimerad naprapat arbetar enligt samma lagar och förordningar som övrig hälso- och sjukvårdspersonal. Vården ska ges i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. Legitimerade naprapater har sådana kunskaper att de kan bedöma vilka patienter som ska erhålla andra typer av undersökningar och vård. Detta gör att naprapaten kan arbeta under självständigt medicinskt yrkesansvar."


Legitimerad kiropraktor:
"Vid Skandinaviska Kiropraktorhögskolan kan du utbilda dig till legitimerad kiropraktor.

Kiropraktorutbildningen är en femårig heltidsutbildning. Eftersom kiropraktoryrket kräver både god teoretisk kunskap och omfattande praktisk erfarenhet, är utbildningen upplagd för att varva teori med praktisk träning.Vi arbetar med olika undervisningsformer för att nå den optimala pedagogiska formen. Således använder vi föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laborationer samt inlämningsuppgifter och uppsatsarbete med redovisning och opposition. Föreläsningarna förmedlar grundläggande teoretiskt kunskapsstoff, medan seminarier, grupparbeten och laborationer ger mer utrymme för diskussioner och egna reflektioner. Egna muntliga och skriftliga redovisningar stimulerar till mer självständigt kunskapsinhämtande, datasammanställning och kritisk analys."
 
Hoppas det är ok att jag hoppar in med en fråga? :)

Men vem går man till om man är sned i kroppen?
När jag rider är ena benet ett hål på stiglädret längre än det andra så jag får höja upp det ett hål men det känns ändå avigt. Hästen och sadeln är korrekt (sitter korrekt Baracka men alltid ojämnt oavsett sadel). Det är kroppen som är sned.
Hade visst ett lite snett bäcken när jag var gravid med första barnet och låst något mellan revbenen för 8 år sen. Kan väl kanske vara det?
Men går sånt att fixa? Gick till en kiropraktor då som fixade lite med kroppen.
 
Bästa hjälpen har jag fått av en sjukgymnast som även kunde manipulera, jag tror att han kallade det för torr atol manipulation? Jag har även fått bra hjälp av naprapat. Bägge kombinerade manipulationen med att värma och/eller massera. Jag har inga skador, bara stel och sned.

Samma här, en fysioterapeut som är OMT-certifierad (ortopedisk manuell terapi).
 
För att jag antagligen bara får lära mig samma övning en gång till, vilket är att stretcha och böja ryggen framåt åt vänster. Någon mer utredning eller rättning av kroppen tror jag inte de kan ge.

En OMT-certifierad fysioterapeut manipulerar och mobiliserar (precis som en naprapat) - om det behövs.
 
Vet du om det kommit senare än kiropraktorernas leg eller har jag bara missat det från början?

Efter lite googlande så verkar det som om kiropraktorer har kunna söka legitimation sedan 1989 och naprapater sedan 1994. Yrkestiteln blev skyddad ungefär samtidigt för båda, tror jag, 2007 för naprapater och 2006 för kiropraktorer.

Äh - Philosophia hann före ;) !
 
Jag tänker så här:

Vill jag bli just manipulerad så går jag till kiropraktor. De har 5 års utbildning med mer fokus på manipulation.
Naprapater har 4 års utbildning med mer fokus på andra saker också.
Sjukgymnaster har tre år i grunden och därefter kan man läsa till OMT-steg. Men då ska man ha väääldigt många OMT för att vara så bra som en kiro på det, i mina ögon.

Jag går därför främst till kiropraktor(ibland en som är sjukgymnast och kiropraktor). Jag har varit hos många av de flesta sorters behandlare. Och det här är vad som funkar för mig.
De flesta bra kiropraktorer är ju medvetna om nyttan av korrekt träning och är inte handfallna där på något vis.

Däremot upplever jag, som är svårmanipulerad, stor skillnad i vilka som grejar den biten.
 
En fysioterapeut. (fd sjukgymnast.) Kiropraktorer/naprapater/osteopater arbetar med icke evidensbaserade metoder.

Naprapat går jag till :) .

Tack för svaren :)
Får läsa om båda och se vad som kan passa mig då.

Antar allt sitter ihop. Det var på vänster sida mina revben låst sig, vänster sida som benet är längre och sen har jag något med vänster fot. Böjer jag den så känns det, men jag skriker inte av smärta. Sen var det vänster överarm jag bröt en gång i tiden och fortfarande har problem med.
Karpaltunnelsyndromet sitter i vänster arm/hand.

Så.. Min vänstra sida behöver väl lagas :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp