Skillnad mellan kiropraktor och naprapat

Magiana

Trådstartare
Ja, som rubriken säger: vad är det för skillnad på dem?

Jag skulle nog behöva fixa till ryggen för två olika saker som inte är så stora besvär mer än att jag känner av dem lite då och då. Det är inte särskilt mycket då heller, så jag har inte varit så motiverad att göra något åt det tidigare, men nu under semestern tänkte jag att jag kan passa på.

Det ena är väl en snedhet som kommit p.g.a. att mina ben är olika långa efter ett benbrott för många år sedan (ridolycka så klart) så min ena lårmuskel värker ibland och det andra är en ömhet i ländryggen som kom för två månader sedan efter att jag ramlat av och landat på hindermaterial. Det borde ha gett sig helt nu, tycker jag, men det har inte gjort det. Ömheten märks bara i vissa lägen.

Vem ska jag anlita tycker ni? Naprapaten eller kiropraktorn?
 
Ja, som rubriken säger: vad är det för skillnad på dem?

Jag skulle nog behöva fixa till ryggen för två olika saker som inte är så stora besvär mer än att jag känner av dem lite då och då. Det är inte särskilt mycket då heller, så jag har inte varit så motiverad att göra något åt det tidigare, men nu under semestern tänkte jag att jag kan passa på.

Det ena är väl en snedhet som kommit p.g.a. att mina ben är olika långa efter ett benbrott för många år sedan (ridolycka så klart) så min ena lårmuskel värker ibland och det andra är en ömhet i ländryggen som kom för två månader sedan efter att jag ramlat av och landat på hindermaterial. Det borde ha gett sig helt nu, tycker jag, men det har inte gjort det. Ömheten märks bara i vissa lägen.

Vem ska jag anlita tycker ni? Naprapaten eller kiropraktorn?

Kiropraktorn är väl mest skelett, naprapat mest muskler. Båda rörelse.
(Eller är jag ute och cyklar nu?)
 
Kiropraktorn är väl mest skelett, naprapat mest muskler. Båda rörelse.
(Eller är jag ute och cyklar nu?)
Så har jag också förstått det! ;) Personligen gillar jag naprapater bäst, men i första hand gäller det att ta läkarkontakt och en bra naprapat tar inte i en patient utan att denne har varit hos läkare först. Sen har jag gått till min naprapat utan att gå till läkare när det har varit rent muskulära saker, men då har det handlat om massage och värme och jag har varit väldigt medveten om vad som har hänt.
 
På samma tema; en osteopat då?

Ännu mjukare, enligt min erfarenhet. Och mer tveksam grund till behandlingen än kiropraktor och naprapat. Vilket inte utesluter bättre eller sämre behandlare inom alla tre områdena, den bästa jag varit hos var osteopat.
 
Bästa är en som är bevandrad i både kiropraktik och naprapati samt även gärna massage
Min älskade fd kiropraktor var utbildade i den gamla skolan (lite mer knakelibrak än nya) men väldigt vetgirig och även vidareutbildat sig i både det ena och andra
Har ännu inte hittat en ersättare, vilket märks i min kropp :cry:
 
Jag var hos läkare för några år sedan p.g.a. snedheten då jag under en period hade väldiga problem med min vänstra lårmuskel. Då blev jag remitterad till en sjukgymnast som hittade punkten i ryggen varifrån problemet sannolikt kommer. Jag fick göra en del övningar och sedan började jag använda hälkilar i skorna så besvären har inte varit så uttalade sedan dess. Att gå till läkaren igen för det känns inte aktuellt. Vad gäller ländryggen känns det också som "overkill" att gå till läkaren. Det är ett så löjligt litet problem, men som det trots allt vore trevligt att slippa.

Jag känner en som är utbildad inom kraniosakral terapi, som ju är en form av osteopatbehandling, men jag känner mig tveksam till om det verkligen skulle hjälpa här. Jag fick en behandling (mild) när hon höll på med sin utbildning. Det var onekligen en intressant upplevelse men jag vet inte om det hade någon effekt på kroppen och jag upplevde inte ens några av de biverkningar som andra kan uppleva efter en behandling.
 
En duktig massör kan hjälpa dig massor också.

Jag går till en naprapat med min rygg - blir lagd under värmelampa, masserad och stretchad. Väldigt skönt, och även om det mest behandlar symptom så känns det bra och är helt klart värt pengarna.

Är lite rädd för det där med kiropraktorer som kanske ska "knäcka" i nacken och manipulera. Jag inbillar mig att de kan göra riktig skada om man råkar hamna hos fel person.
 
Jag kan varken säga bu eller bä om kraniosakral terapi mer än att jag känner två som säger sig ha blivit hjälpta av det. Den ena är hon som utbildade sig efter att själv ha blivit behandlad. Hon hade en whiplashskada efter en ridolycka. Den andra är min chef som också råkade ut för en ridolycka med blödning mellan hjärnhinnorna som följd och brutet korsben (trots hjälm och säkerhetsväst).
 
Jag kan varken säga bu eller bä om kraniosakral terapi mer än att jag känner två som säger sig ha blivit hjälpta av det. Den ena är hon som utbildade sig efter att själv ha blivit behandlad. Hon hade en whiplashskada efter en ridolycka. Den andra är min chef som också råkade ut för en ridolycka men blödning mellan hjärnhinnorna som följd och brutet korsben (trots hjälm och säkerhetsväst).

Fy vilken otäck olycka. Men även om en kraniosakral terapeut säger sig behandla spänningar/flöden mellan benen i kraniet så skulle jag betrakta den som säger sig kunna behandla en blödning i hjärnan som snudd på livsfarlig.
 
Fy vilken otäck olycka. Men även om en kraniosakral terapeut säger sig behandla spänningar/flöden mellan benen i kraniet så skulle jag betrakta den som säger sig kunna behandla en blödning i hjärnan som snudd på livsfarlig.

Jag har aldrig hört att de säger att de behandlar blödningen i hjärnan. Snarare är det väl så att de hjälper kroppen att själv läka det som behöver läkas. I det här fallet med blödningen så inträffade den för 2 år sedan och den akuta fasen med sjukhusvård är över. Måendet går upp och ner men blir bättre efter en behandling (som fortfarande behövs då och då) och över lag blir det också bättre med tiden så svackorna bli mindre och mindre.
 
Är lite rädd för det där med kiropraktorer som kanske ska "knäcka" i nacken och manipulera. Jag inbillar mig att de kan göra riktig skada om man råkar hamna hos fel person.

Pappa hamnade hos fel person, slutade med ambulansfärd.. Stackars ambulanspersonalen fick bära ner pappa, som är lång och grov, för smala små trappor flera våningar upp... Gammalt hus, utan hiss...
 
:cry: Men fy... hur mår din pappa idag?

Han går aldrig mer till nåt annat än läkare numer, det va första och sista gången han gick till naprapat/kiropraktor (minns inte va det va) men han skulle verkligen behöva gå iväg igen men till nån annan, bättre.. Problemen med ryggen kvarstår men tror inte att han fick nåt men direkt av naprapaten/kiropraktorn. Hans ben somnar ofta vare sig han ligger står eller sitter, värst när han sitter tror jag...
 
Vem ska jag anlita tycker ni? Naprapaten eller kiropraktorn?

Jag tycker att du kan prova på båda två. Kiropraktorn behandlar ju bara låsningar i skelettet. Kiropraktik är subventionerat av landstinget så behandlingen är billig, jag betalar 100 kr per besök. Det kan vara bra att börja där och se om det hjälper.

Naprapaten kan både knäcka ut låsningar i skelettet, massera och utföra andra behandlingar t.ex. akupunktur och tens. Samt rekommendera rehabövningar. Naprapati är inte subventionerat av landstinget och generellt så finns en stor skepsis inom läkarkåren mot naprapater. Jag har dock fått väldigt bra behandling av en naprapat för mina benhinnebesvär. Innan jag gick till naprapaten var jag hos en rutinerad idrottsläkare som endast kollade om jag hade en fraktur och sedan sa åt mig att vila. Vilan hjälpte mig inte alls. Tack vare naprapaten kom jag igång och kunde springa igen. Besök hos "min" naprapat, legitimerad och arbetar på en idrottsskadeklinik dit många elitidrottare går (ex triatleten Lisa Nordén), kostar 600 kr för 30 min.
 
Jag älskar min naprapat, men alla naprapater är inte utbildade till att manipulera som jag förstått det.
Min naprapat mjukar upp musklerna ordentligt under ca en halvtimme (akupunktur, el, massage, ultraljud, stötvåg m m) innan hon "knäcker". Då upplever jag att kroppen håller sig i skick längre än efter kiropraktorns mer hastiga manipulationer där behandlingen tar 5-10 min.
Hur bra det blir beror säkert på vilken skada man har, för en del räcker en kiropraktor!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp