Skillnad mellan Griffin Allround HB och Gr. HB Allround fish

Smurfmodesty

Trådstartare
Hallå där!

Är det någon här inne som vet om det är någon skillnad i bomvidd och bommens form när det gäller Griffin sadlarna...
Hade tidigare en "vanlig" allround som köptes för 2 år sedan som låg bra men blev för trång. Så nu vill jag ha en likadan fast med vid bomvidd, men blir ju helt snurrig av alla olika som ploppat upp nu...

När det gäller dessa sadlar:
Griffin HB Allround Fish
Griffin Allround HB och
Griffin RW Showjumper

vet ni hur dom är i jämförelse med äldre modellen? Eller hur de är i jämförelse med varandra?

HJÄLP :o :eek: :cool: :D

Har insett att min nyinköpta begagnade sadel inte passar. :cry:

Senast ändrad:
Sv: Skillnad mellan Griffin Allround HB och Gr. HB Allround fish

Vad jag förstår så är Griffin HB Fisch precis likadan som den vanliga HB Allround men den finns bara i en vid bomvidd som man kan göra smalare själv. Den är lika vid som den vanliga HB Allround med vid bomvidd.

Jag har en Griffin RW Showjumper och är helnöjd med den! Mycket skön att rida i och ligger bra på min häst. Den är rakare i bommen än vad HB Allround är. Provade en HB Allround på min häst i vintras och den glappade bak. Någon har sagt att HB Fisch är rakare i bommen än gamla HB, men det har jag inte kollat om det stämmer.

På Thorowgoods hemsida finns en sida där det står hur man ska mäta fram hur vid sadel man ska ha med hjälp av en kraftig ståltråd. Så gjorde jag på min häst och sadeln passar bra.

Något man ska tänka på när man köper en Griffin är att den sjunker ner ganska mycket över hästen när man sitter i den, bommen är såpass flexibel.

Okej...
Men då är det nog så att jag ska ha RW Showjumper jag borde skaffa.
Det är väl kilbossor på alla Griffin sadlarna?

Jag har kikat på deras hemsida, men ja... är så rädd att det ska bli fel.
Sadelprovaren tyckte nämligen att min gamla griffin låg bra, förutom att den var för smal i bommen. Men på den tiden hette dom ju inte HB. Frågan är om det är samma sadel egentligen?
*gah* det är en djungel :eek:

Har mailat H**ks och frågat om dom vet... Hoppas på det...
Vill ju ha en precis likadan fast vidare..

Din gamla griffin är nog inte precis samma som HB. Thorowgood har nämligen gjort olika serier med sadlar som är gjorda att passa halvblodshästar, fullblod (smalare hästar), cobhästar (bredare hästar) och standardbyggda hästar.

RW Showjumper ligger under kategorin standardbyggd häst. Verkar vara rakare i bommen än vad den gamla HB var.

Tittade lite på Thorowgoods sida och såg att HB Fisch som hööks kallar den inte alls är en HB utan en sadel för den standardbyggda hästen, låter då troligt att den är lite rakare i bommen än den gamla HB allround. Inte heller Richard Davidsson Dressyr är gjord för att passa speciellt halvblod då Thorowgoods sadlar för halvblod (Warmblood) bara finns i en bomvidd, VID. Så även dressyren är den för standardbyggda hästar. Ska nog skriva ett mail till hööks och påpeka det...

Det bästa du kan göra är att köpa en sadel på Hööks som du tror kan passa och ta med den hem och prova den på hästen. Glöm inte att rida lite försiktigt i den så du verkligen vet att den passar då sadeln som sagt sjunker ner på hästen när du sitter i sadeln. Passar den inte så får du ju lämna tillbaka den inom 14 dagar.

tjoo hoo...
jo så här upplever jag det med griffin sadlarna.. om man jämför med Griffin HB DRESSYR från förra året så är den mer svängd i bommen mot HB FISCH Allround och Griffin RW hopp.

RW Hopp =rakare bom
HB Fisch alround = rakare bom
Selectan= svängd bom
ja nått sånt :)

Alltså, om jag sammanfattar din och sweet's åsikter så bör RW hopp passa min normalbyggda herre med rak rygg?

Problemet är att jag har 20 mil enkel resa till Hööks.
Hade helst försökt fått tag i en begagnad, får väl se hur det går...

Ska försöka göra en avbild av ryggen enligt deras mall och skriva ut den beskrivningen och se vad den säger.

Tack för hjälpen hittills! :)

vill du verkligen ha en brun sadel?

Näe... :cry:
När jag läste på Thorowgoods hemsida stog det ju att den fanns i svart... Gah...
Varför var dom tvungen att göra om dom??? Vill ju ha min gamla fast med vid bom :p

går att special beställa på hööks! Jag pratade med butiken här hemma och de sa att det går att beställa en svart! Hon sa att om jag först köper den bruna och prövar så att allt passar så kan de beställa hem en svart åt en! det skulle dock ta några veckor att få hem men det är det nog värt! :)

RW finns även i svart men Hööks saluför den inte i den färgen...

Tror att en HB Fisch (som Hööks felaktigt kallar den) skulle kunna passa din häst då den är rakare än den HB de sålde förut. Om du vill ha en svart sadel alltså...

Jo, det går att specialbeställa också. Men då måste du vara säker på att den passar för du får nog inte byta den då.

Hmmm men jag är lite skeptisk mot dom där inläggen...
Har ni provat en sån sadel? Är det lätt att känna och se så att man har rätt inlägg (om man behöver inlägg dvs)
Fick lära mig en hel del när sadelprovarn var ut sist, men det känns ändå lite läskigt att laborera själv...

Har varit i kontakt med hööks och de säger att deras HB Fisch och Richard Davidsson Dressyr är specialgjorda för marknaden här i norden, därför finns de både i normal och vid bomvidd. Så HB Fisch är speciellt passande till halvblodshästar, likaså Richard Davidsson Dressyr.

Angående inläggen i Fisch sadlarna så är de i rätt så hård plast, lite läskiga tycker jag. Jag hade dock inte behövt dessa inlägg då min varmblodstravartjej hemma behöver en vid sadel.

Jag ska mäta och grejja med pållen ikväll och kika på deras mall och se vad den säger.

Jag skulle nog hellre lägga en bra pad under tror jag nästan, istället för att laborera med dom där plastinläggen... Fast iofs har jag inte sett hur det är uppbyggt i verkligheten. Det kanske inte är så konstigt som det låter?

Har ju ingen superbred häst tycker jag (en varmblodstravare) men för bred för "normal" bom iallafall.

Tror inte att inläggen är så skumma egentligen, de stoppas ju in under kåpan så det blir aldrig hårt mot hästen vad jag förstår.

Jag har ju också en varmblodstravare, inte superbred men den vida RW Showjumper passar bra på henne. Hon ser ut såhär i ryggen.

Jag köpte hem en HB Fisch Allround och japp inläggen ska in under kåpan så de märks inte mot hästens kropp :)
Dock var sadeln för rak för mitt halvblod :(

Okej, då är det kanske inte lika "läskigt" som det låter :)
Glömde förstås mäta pållen igår, så jag måste försöka komma ihåg att göra det idag.

Har en Stübben siegfried, men den ligger inte bra, den är för böjd i bommen :(
Har precis köpt den... Men men, sånt är hästlivet :D
Bara sälja och köpa nytt...

Nu när jag läser deras info om hur man ska hitta rätt sadel, så verkar det ändå som att HB Allround Fish är mer svängd än vad RW Showjumper sadeln.
Min häst tillhörde den vida modellen och en blandning mellan låg och normal tyckte jag enligt deras mall.
Så här ser han ut i ryggen:
rygg
Så han är ju inte spikrak i ryggen, men Stûbben Siegfried är för böjd för honom.
Stübben Maestoso däremot ligger bra.

Och den gamla Griffin dressyr och allround sadeln låg bra. Innan han blev för bred dvs.

Fast enligt deras tabell så ska alltså RW sadeln passa båda typerna som min är en blandning mellan...

Det enda är ju att prova. Man vet ju inte om sadeln passar förrän man har provat den. Griffin är ganska mjuk och formar sig mer efter hästen än vad en lädersadel gör. Hoppas att det löser sig för dig!

Ja, problemet är bara om man tänkt försöka sig på att köpa begagnat :p

Men men, tack och bock för hjälpen :bow:
Nu vet jag iallafall vila 2 jag ska rikta in mig på.

Liknande trådar

Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 248
Utrustning Någon som äger en Maxam allround fish eller Griffin hb allround fish? Fördelar? Nackdelar? Någon som provat dessa sadlar...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: Grålly
·
T
Utrustning Idag ringde jag Thorowgood i England för att höra vilken sadel det är Hööks säljer som sin T4 Griffin allround. De säljer Cobsadeln...
Svar
1
· Visningar
833
Senast: Julle
·
Utrustning Hej Vet någon hur stor skillnad det är på bommarna på RW Griffin hoppsadlarna? Har nämligen köpt hem en som ska föreställa att ha...
Svar
19
· Visningar
1 249
Senast: ia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka