Skillnad mellan black and tan & trefärgad på AMSTAFF

A

Arramis

Som rubriken lyder!
Vad är det för skillnad på en trefärgad amstaff (Teckning som en berner) & en amstaff som är black and tan?
En trefärgad amstaff är ju godkänd medans en black and tan ej är önskvärd.
Vad är det exakt som skijer black and tan från den trefärgade??
Hoppas ni förstår hur jag menar.

Sv: Skillnad mellan black and tan & trefärgad på AMSTAFF

Den trefärgade har större vita fält.
En hund vars färg heter Black and tan får sällan eller aldrig ha något vitt.

Senast ändrad:

Ja precis.
Det är tydligt att hunden är trefärgad, står även i stamtavlan.
Men det är mycket gnäll om att hunden är black and tan.
Den kan ju inte klassas som black and tan tycker jag personligen då som sagt har samma teckning som en berner.
Vitt på alla 4-tassar (även en bit ovanför på frambenen) Vit Stimma från nosen upp till huvudet. Vit fläck i nacken. vitt på bröstet som går upp till munnen & även under magen. några få vita stån på svanstippen.
Jag kan inte kalla denna hunden för black and tan!:mad:

Följdfråga: Finns det någon genetisk skillnad mellan dessa två teckningar?

*putt*

101010

Ja precis.
Det är tydligt att hunden är trefärgad, står även i stamtavlan.
Men det är mycket gnäll om att hunden är black and tan.
Den kan ju inte klassas som black and tan tycker jag personligen då som sagt har samma teckning som en berner.
Vitt på alla 4-tassar (även en bit ovanför på frambenen) Vit Stimma från nosen upp till huvudet. Vit fläck i nacken. vitt på bröstet som går upp till munnen & även under magen. några få vita stån på svanstippen.
Jag kan inte kalla denna hunden för black and tan!:mad:

Jag förstår inte? Om hunden är registrerad som en trefärgad och har stora vit fält så som du beskriver så är det ju ingen black and tan.
Så vem är det som påstår det och "gnäller"?

Kan du lägga upp en bild på hunden?

Följdfråga: Finns det någon genetisk skillnad mellan dessa två teckningar?

B&T är en grundfärg medan trefärgat är B&T i grunden men med inslag av vita tecken. Dessa tecken styrs av Si-genen som ger avsaknad av pigment på pannan, bröstet, magen, tassarna, benen och svanstippen samt även ibland kragen. Så kort sagt så är det vita egentligen bara "ingen färg", det finns inga aktiverade färgpigment i området.

aha så det handlar om att den genen (för vita tecken) är oönskad? Jag blev nyfiken eftersom jag bara kan färggenetik på hästar och där är det ju inte riktigt likadant som jag förstått

aha så det handlar om att den genen (för vita tecken) är oönskad? Jag blev nyfiken eftersom jag bara kan färggenetik på hästar och där är det ju inte riktigt likadant som jag förstått

Hur menar du med "oönskad"? :) För Amstaff är det avsaknaden av vita tecken som är icke korrekt enligt TS.

Menar du eftersom Amstaffen ej får ha mer än 80% vitt?

Lägger in färgpunkten på rasstandarden.

Färg: Alla färger i enfärgat, flerfärgat eller fläckigt är tillåtna utom helvitt. Mer än 80% vitt, svart mer rödgula teckan (black/tan) eller leverfärgat skall ej uppmuntras.

Oj skrev samtidigt så missade vad du lade in nyligen

Ja hunden är registrerad som trefärgad & står som trefärgad i alla papper.
Varför ska personer inom rasämnet då komma med kommentarer och inte släppa att dom tycker hunden är black and tan :mad:

Inte är väl grannens berner en black and tan & vänninans rottis trefärgad? (Haha skämt osido)

Ska man kanske istället fråga hur mycket vitt en black and tan får ha?
Vissa kan ju ha lite vitt på bröstet.

Varför ska personer inom rasämnet då komma med kommentarer och inte släppa att dom tycker hunden är black and tan :mad:

För att folk är idioter ;) Hunden är ju reggad som trefärgad och har enligt dig vitt så uppenbarligen har de andra fel. Hundfolk påminner mångt och mycket om lekis: både hundmänniskor och barn kan vara elaka. Så bry dig inte i vad de säger, du vet ju att hunden är trefärgad :)

En B&T hund får inte ha vitt alls. Det är ett diskvalificerande fel.

Däremot kan det finnas diskussioner om hur lite vitt en trefärgad ska ha i ex. utställningsammanhang, där det kan vara önskevärt med mycket vitt (men inte för mycket då).

Senast ändrad:

*funderar*
som belethien beskriver färggenetiken så förstår jag tankegången hos de som diskuterar. hunden ÄR ju i grunden black and tan, och ovanpå det så har den en gen som ger stora vita fält, dvs trefärg. ungefär som att en fuxskäckig häst är fux i grunden, med en skäck-gen ovanpå... parar du hunden/hästen så kan avkommorna ärva black and tan-/fuxfärgen, och inte vita fält/skäck, och därmed ha en otillåten färg (hos hunden, jag tvivlar på att fux är otillåtet hos någon hästras ;) )
sen att reglerna för hundars tillåtna och otillåtna färger ofta är en djungel, och ibland inte följer genetiken för fem öre är ytterligare en sak som krånglar till det :)

intressant läsning, ska definitivt gräva ner mig mer i texterna nån tråkig journatt :D

Liknande trådar

S
Hundavel & Ras Vilka hundraser finns i färgerna black & tan? Tänkte ta en genväg genom att fråga på buke istället för att sitta och slå upp i...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 113
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka