Skillnad ledinflammationer

PiperGarden

Trådstartare
Vill gärna ha igång en diskussion med både rid- och travfolk.
Var ligger skillnaden i ledinflammationer mellan ridhästar och travhästar? (ja, jag vet att det är samma sak de får)
Läser man här på forumet så låter det som en ledinflammation på en ridhäst nästan är en dödsdom, den blir ALDRIG bra igen... Medan inom travet så är det naturligt att det kommer reaktioner, det behandlas och vilas sen körs det igen. Är betydligt lättare att räkna travare som inte är sprutade än dom som är.
Var ligger så skillnaden, är det bara attityden hos människorna runt omkring? Att ridhästfolk är sjåpigare av sig och tror att allt som händer deras älskling kommer döda den? Eller är det pga att hos ridhästar upptäcks hältan oftast betydligt senare, vilket ger en sämre diagnos? Så om ridhästmänniskor upptäckte sina hältor i tid så skulle de få samma syn som travmänniskor?
Vilken slags träning "ger" olika hältor? typ travträning i backe- bakknän (lr minns jag helt fel? :crazy:)
Vad anser ni om ämnet, varför är det så stor attitydskillnad?

Sv: Skillnad ledinflammationer

Eller är det pga att hos ridhästar upptäcks hältan oftast betydligt senare, vilket ger en sämre diagnos? Så om ridhästmänniskor upptäckte sina hältor i tid så skulle de få samma syn som travmänniskor? [/QUOTE]

Där tror JAG att du slog huvudet på spiken. Travhästar i träning kostar - med ridhästmått mätt - hutlösa summor pengar per månad. De flesta har ju som mål/dröm att dessa pengar ska löna sig, dvs det är en investering mer än enbart en hobby för nöjes skull.

Och en travhäst som inte presterar optimalt/somd en förväntas göra, den genererar inga pengar. Således kollas den upp och endera hittas ett fel som kan åtgärdas, eller så kan felet inte åtgärdas alt det finns inget fel utan hästen har helt enkelt inte den kapacitet/vilja som krävs, och då tas den ur träning.

OBS att jag inte menar att travhästmänniskor bara ser till pengarna, absolut inte. Men det är mer av ett 'företag' som helst iaf ska bära kostnaderna, än en 'hobby som bara kostar'. Dessutom finns det betydligt större prestationskrav inom travet.

Jag tror för den delen att tävlingsryttarna på högre nivå kollar upp lika ofta som de med aktiva travare. Men större delen av ridhästfolket är på en lägre nivå. Och åt andra hållet så tror jag att hobbytravarna/de hobbytränade travarna kommer in senare än tävlingsridhästarna på högre nivå.

(Sen, med tanke på hur ILLA mer än en travare är skodd så undrar man om det inte ibland iaf i mellanskiktet silas mygg och sväljs kameler).

Sen tror jag synen på exvis en ledinflammation skiljer sig mellan trav- och ridfolket även för att det - knasigt nog? - är en HELT OLIKA konvalescens för det hela. Märks i fler fall än just ledinflammationer med, och även vad gäller löphästar kontra ridhästar. Jag vet inte varför, men det är kortare och aktivare konvalescens för travarna/galoppörerna i många fall, jmf med ridhästarna. Syns även i böcker om ämnet, i boken 'Hästens Konvalescens' (en mycket bra bok för övrigt) så finns i princip nästan hela tiden 'två rutor', en för ridhästar och en för trav/galopphästar, där de senare har en kortare, aktivare konvalescens.

Har märkt det på klinik med när man 'tjuvlyssnat' vad travgubbarna får för råd jmf med ridhästfolket - av samma veterinär för samma åkomma. Dock ingen aning varför det skiljer sig så mkt, kanske mer tilltro till trav/galoppfolkets 'öga' att se om något felar?

Jag tror precis som du.

Till travets fördel så märks det nog tydligare på hästen när den inte är helt hundra. Eller kanske, man har lättare att tolka hästens signaler?
Hästen "hänger på en töm" i slutet på loppet, den bryter utåt eller inåt, travar snett i vagnen etc, etc. De flesta som har någorlunda erfarenhet vet att något är galet om detta inträffar. I detta skede är ju hästen inte märkbart halt men ändå inte fräsch.
Kolar man upp den och åtgärdar direkt har det ju troligtvis inte heller hunnit gå som långt som till broskskada eller annan ledförändring.

Nu var det ju ett tag sedan jag var aktiv inom ridsporten men så vitt jag förstått så visar ridhästar också signaler i tidigt skede, de bara visar det på annat sätt. T ex den känns plötsligt stelare i en sida, biter fast i bettet, har svårt med ökningar/samlingar. I ett senare skede börjar den stanna på hinder, kanske framförallt i kombinationer mm.
Istället för att direkt ta hästen på utredning så försöker man nog att jobba igenom den mer (man inser inte att hästen är ofräsch) och skadan får ju då gå längre tid. Til sist blir hästen halt och kanske då först reagerar ryttaren? I det läget har det ju oftast redan hunnit ske en förändring i leden. med sämre diagnos och längre konvalescens som följd.

Vem vet? Men det är nog min teori i alla fall.

Jag tror - OBS nu är vi på 'fördomsavdelningen' - att travhästfolk är mer snar att i första skedet söka felet/problemet hos hästen, medan ridhästfolk oftare tenderar att 'förklara' ett avvikande beteende med 'dålig dag/dålig period/vill ha annat bett/oliksidighet som bäst tränas bort/etc'. Jag har för liten erf av travet för att kunna säga om det är så, men jag vet ju vad ridhästfolk i allmänhet anser om mig, som kollar upp med veterinär FÖRST, och tar 'resten sen om inte vet hittar något'. Jag är nojig/hönsig/söker fel/gör en höna av en fjäder. Nu har jag aldrig lyckats åka in med ett sånt där 'känns inte riktigt hundra' och vet har sparkat mig i häcken och tyckt 'ta din fräscha häst och åk hem'. Men bara nu sist när jag tyckte fbldonnan var ur slag, och var loj, hadde tappat gången i trav, bet fast i ena sidan bettet och rent allmänt inte 'var sig själv' så tyckte ju de flesta (INTE alla, det ska man komma ihåg) att hon nog behövde semester/var loj av betet/inte hade lust/var unghästoliksidig/etc. Och att det mest troligt inte var något fel, och mer eller mindre öppet antyddes att jag var nojig när jag bokade in klinikbesök, tandkoll och equiatrikern. (Och tur var väl det, klinik och tandkoll avklarade, gav ordentligt vassa tänder + senskideinflammation ena framknäet. Eq kommer imorrn).

Och det är ju inte alltid 'bäst' att vid minsta 'avvikelse' skena iväg till veterinären. Men att ridhästfolk i allmänhet nog har 'längre' till att söka veterinärmedicinska problem när hästen är ohalt, men inte riktigt 'som vanligt'. Utan ger det X tid och försöker utesluta alla andra anledningar, och sen kollar (ofta när hästen blir halt/sämre). Medan det (kanske pga pengarna som finns i travet?) kollar upp tidigare, och efter koll isf börjar se om ett bettbyte/kuskbyte/annan träning kan ge skillnad?

Själv är jag förfärad över hur många ridhästar som har problem med ledinflamationer, och dessutom återkommande och ihållande.
Jag misstänker ochså rätt mycket mjölkning från vetrinärerns sida. (usch på mig)
Jag tror tvärtemot Alex, att travarna får en bättre hovvård. Jag har varit med om många travare som travar illa och känns rulliga, en del tom. småhalta -men med ett par andra skor faktiskt kan bli en heeeelt annan häst.
Sen är jag övertygad om att den tidiga träningen av travarna (1½) bidrar till att det överhuvudtaget går att träna och tävla travarna så tufft som vi gör. En sent tagen travare blir sällan hållbar. Ja.....jag vet nu kommer någon som säger att de minsann körde in sin som treåring och hästen gjorde sin första start som fem och den är stark som en oxe och aldrig varit halt eller sjuk. Visst de finns -en och annan. Men rent generellt så blir de inga hållbara travare.
Jag tror att dagens ridhästar utsätts för större påfrestnig idag än förr. Många vill gärna hänga kvar i den tiden och säger att hästarna förr reds inte in förrän vid 4 (eller när det nu var) och de levde till de blev 20 och aldrig halta. Men det är andra tider nu och man gör hästen en björntjänst genom att inte hänga med där. Och allt beror ju givetvis på vad man ska ha sin häst till.
Vi anlitade ofta en svensk vetinär som kom ner till oss. Han jobbar på en ATG-klinik. Vi kom in på detta en gång och han menade att det är något konstigt med ridhästarna. Det är svårt att få dem kurranta. Han trodde det berodde på aveln.
gulan

Jag misstänker ochså rätt mycket mjölkning från vetrinärerns sida. (usch på mig)

DU menar att vet lyckas böja fram hältor som inte finns för att få behandla, eller vad :confused:

Jag tror tvärtemot Alex, att travarna får en bättre hovvård. Jag har varit med om många travare som travar illa och känns rulliga, en del tom. småhalta -men med ett par andra skor faktiskt kan bli en heeeelt annan häst.

SKoning kan vara allt som behövs i många fall - ja. Jag går dock på de hovar jag sett på klinik, ofta har det varit lååånga tår och kollapsade trakter. Och veterinären har INTE skrätt orden över hur det ser ut och vad som måste göras. Veterinären i fråga (en av få som tycks 'våga' säga till ang hovar?) är otroligt kunnig, erfaren och mycket väl sedd bland travfolk ska tilläggas.

Jag tror att dagens ridhästar utsätts för större påfrestnig idag än förr. Många vill gärna hänga kvar i den tiden och säger att hästarna förr reds inte in förrän vid 4 (eller när det nu var) och de levde till de blev 20 och aldrig halta. Men det är andra tider nu och man gör hästen en björntjänst genom att inte hänga med där. Och allt beror ju givetvis på vad man ska ha sin häst till.

När man rider in hästen är ganska irrelevant. Det är vad man gör fram till inridningen som är viktigt. Och visst reds hästarna in senare förr, men de gjorde mer INNAN de reds in förr. Och anpassad, avvägs träning när hästen växer är A och O för ett hållbart skelett. Det är inte tidigt träning som dödar, det är farten och överträning som dödar. Men idag står mer och mer hästar på lösdrift och gör 'ingenting' tills de är tre år, då de rids in och matchas för tester etc på kort tid.

Bättre är att från hästen är ung (1 - 1½ år redan) ger den lagom, anpassad träning. För den riktigt unga handlar det om promenader i skritt, sedan även i långsamtrav och långsamgalopp. Varierad träning dessutom. Så att det växande skelettet, senor och leder stärks och anpassas för ett aktivt liv, och inte ett hagliv.

Är grunden rätt kan man rida in/köra in dem när fasiken man vill, det är helt oväsentligt. Men man kan inte hoppa över träningen när de är ung, och där blir det värre ju längre man väntar så att säga.

Där har travare en fördel, men sen kommer farten och en träningsintensitet som inte alltid är proportionerligt, och då kommer gärna problemen.

Avelsmässigt finns säkerligen en hel del av svaret med ridhästarna med. Travet avlar mer på prestation, de avlar kajko ibland de med (Wall Street Banker - say no more), men de avlar med prestation i första ledet. Inom ridhästfolket är det - enligt min mening igen - mer avlat på exteriör och utseende, mindre på prestation.

Om man tog det bästa från travet och ridsporten är jag övertygad om att man skulle få fram en maximalt hållbar häst utifrån individens förutsättning. Som det är idag har båda sätten brister, dock ´grundat på olika saker.

Vad roligt att tråden kommit igång med intressanta och långa inlägg! :bump:
Angående hur konvalecensen är kan jag tänka mig att det har att göra med hur "grov" hälta det var. Men samtidigt håller jag med dig, någon som arbetar som proffs med hästar och har så gjort i flera år (vilket är det normala för en travhästmänniska) skulle jag iaf känna ett betydligt större förtroende för än en ridhästmänniska på hobbynivå. Undras vad "proffsryttarna" får för konvalecens på sina hästar?
Sen tror jag att travet ligger efter ridsporten i resten av felsökandet. Man upptäcker att något är fel, men sen sträcker det sig bara en viss del. Många är "ledfixerade" :D Som du säger så ser man för ofta eftersatt hovvård och gammeldags travverkning med extremt långa tår. :( Då kan man ju behandla kotorna hur många gånger man vill, söker man inte anledningen till problemen så får man aldrig åtgärdat det. Där tror jag att ridvärlden är bättre (kanske för att det är en "dödsdom" :angel:), man får en väckarklocka och fortsätter att söka felet genom hästen (tror jag iaf). när dom väl upptäckt det... :angel: Dock blir det ju bättre och bättre inom travet.

Tror vi har en rätt stor fördel inom travet att vi anstränger våra hästar såpass hårt. I ett rejält snabbjobb syns de flesta små skavanker + att när man sitter bakom har man en helt annan överblick på hur hästen rör sig. Däremot kan jag sakna känslan av hur hästen rör sig, men det gäller ju att veta hur man ska använda den och vad man känner efter för att känna något. Men rider man mest lite lugnt på sin ridhäst är det ju klart svårare att upptäcka en lätt hälta än i ett snabbjobb. Håller med i det du skriver, många ridhästmänniskor söker först ett alternativt fel eller "rider loss" hästen, sen kanske det alternativa felet är det grundläggande och ledinflammationen den sekundära, men letar man inte vidare så blir det ju en ond cirkel.

Om man tog det bästa från travet och ridsporten är jag övertygad om att man skulle få fram en maximalt hållbar häst utifrån individens förutsättning. Som det är idag har båda sätten brister, dock ´grundat på olika saker.
sårätt. Du låter så vettig.....säg jobbar du med trav?:D
Hela inlägget var jättebra så jag känner att jag skrev lite väl färgat i mitt.
Men grundfrågan som är jätteintressan kvarstår. När en travhäst sprutas så gör man det, motionerar och hoppar över ett jobb, sen kör man sm vanligt. En efterkoll -allt ok bra träna på.
Det händer då och då att vi får lov att spruta om en led flera gånger men det är sällan. Hur är det egentligen med ridhästar?
Långa tår och noll trakter -det var på 50 talet det.
gulan

"Jag misstänker ochså rätt mycket mjölkning från vetrinärerns sida. (usch på mig) "
Hur menar du? *nyfiken*
Håller med om att ansträngning i tidig ålder är viktig för att få en hållbar häst, därmed inte sagt att alla ska ut och rida in sina 2-åringar! Men kanske köra in halvbloden som 2-åringar och sen lätt motion? Det underlättar ju även inridningen. :idea:
Tyvärr tror jag inte allt beror på aveln utan även att många hästar rids av rent ut sagt usla ryttare *duckar* Måste vara svårt att hålla sig frisk med vissa typer på ryggen, fler borde tänka på hur de påverkar hästen och vara lite mer ödmjuka. :devil:

sårätt. Du låter så vettig.....säg jobbar du med trav?:D
Hela inlägget var jättebra så jag känner att jag skrev lite väl färgat i mitt.
Men grundfrågan som är jätteintressan kvarstår. När en travhäst sprutas så gör man det, motionerar och hoppar över ett jobb, sen kör man sm vanligt. En efterkoll -allt ok bra träna på.
Det händer då och då att vi får lov att spruta om en led flera gånger men det är sällan. Hur är det egentligen med ridhästar?
Långa tår och noll trakter -det var på 50 talet det.
gulan

Haha, nej jag är inbiten ridhästmänniska ;) Har haft en fd travare, och kört ponnytrav på hobbynivå, men det är också allt. Däremot så hade (har eg men det har aldrig kommit till skott) jag som mål att mina hästar skulle vara både inridna och inkörda. Det är ett antal hästar sen det var så nu dock. (Valacken drar utmärkt med linor/kedjor men blir panisk av skaklar så jag har gett upp, arabstoet hann jag inte köra in innan hon skadade sig, och fullblodet, tja låt oss säga som så att jag inte riktigt vill dö än. Men lilla Ligisten (welshåringen) han ska köras in nästa år =))

Nu vet jag inte hur statistiken ser ut, men kollar jag på hur det ser ut i 'bekantskapskretsen' så är det mer regel än undantag att ridhästleder får sprutas om för att de ska bli bra. (Alltså inom 'första behandlingsperioden' så att säga).

Min K hade ju massvis med ledinflammationer (ej beroende på träningen utan av skada och efterföljande felbelastning). Hon kunde inte stå på boxvila (började vandra) och henne kastade jag ju ut i vanlig hage med polarna direkt, där hon rörde sig massor, sprang, busade och allt annat de absolut inte ska. Det blev aldrig minsta märkbra sämre effekt av behandlingen. Har vid andra tillfällen av olika anledningar slängt ut andra hästar som 'borde stått inne' med, inkl en herre med senskada (inte direkt, men mkt tidigare i konvalescensen än vet ville) - inte heller där några negativa effekter.

Och har då faktiskt tänk på det där med att travarna oftast har en väldigt mycket mer aktiv konvalescent. Minns den travare med senskada som var in, där ägaren tyckte 'jag skulle ju kunna låta henne gå på lösdriften med unghästarna fram till sommaren?' och veterinären tyckte 'jättebra, gör så!'. Nu är det skillnad på senskador och senskador, men (inte samma vet dock!) jag fick som sagt inte någon 'lösdrift med unghästarna' rekommendation inte.

(Å andra sidan skrek ingen åt mig när jag sa jag slängt ut honom, men det kan ju ha berott på att han var bra. Hade han varit skit på ÅB kanske det låtit annorlunda).

En till sak som jag personligen tror påverkar är att travarna med sin aktivare konvalescens inte får samma 'häftiga' igångsättning? Ridhästarna får ju ofta box/sjukhage, skritt vid hand. Sen när de får okej att sätta igång, så är det uppsutten skritt en vecka, lägga in lite trav, öka med ca 5 min/dag, och efter en månad igång i skritt, trav och galopp - tuta och kör. Vilket borde, teoretiskt, vara 'värre' än endera lågintensiv motion 'hela tiden' alt en väldigt långsam igångsättning?

KL Det vi oftast kallar ledinflammation kallas, i översättning från engelskan, kronisk degenerativ ledinflammation. Detta är normalt sett inget man "botar" däremot en process som ger mindre skada ju snabbare man tar bort orsaken o bromsar processen.
PL

P_L - vad kallar man då den mer 'akuta' ledinflammation man kan se efter t ex en vrickning eller yttre våld mot leden? *nyfiken*

För jag har bara hört/fått höra 'ledinflammation' (eller ja carpit, gonit, polyartrit, hovledsinflammation etc) oavsett ursprung/orsak? Möjligen då med tillägget 'akut' (exvis 'akut carpit')

Kan inte säga namnet på rak arm men om man inte ger en sådan inflammation chans att läka av alt behandlar snabbt får man lätt en nedbrytande process.
PL

De akuta menar du?

Alltså att det finns eg två 'varianter' en mer kronisk, degenrativ, och en akut som i sig inte är degenrativ, men som obehandlad snabbt blir det? Och att den 'vanliga' ledinflammationen (som uppkommer utan yttre, kraftigt trauma) är degenrativ?

Jag vet ju förvisso att alla obehandlade ledinflammationer leder till nedbrytning i leden (såvida inte hästen läker ut dem själv då) efter X tid. Samtidigt så 'degenrative joint disease' som det brukar kallas i de engelska tidningar (ej facklitteratur veterinärt sett) jag brukar läsa, det trodde jag var de fall där man redan har en synlig nedbrytning/förändring i leden, t ex pålagringar/andra ledskador?

Jag tror jag överlåter gränsdragningen till experterna. Jag har dock på nära håll sett exempel på fall där en stukning trots vila övergått i en kronisk nedbrytande process.
PL

Oki, men med de kroniskt nedbrytande, så tyckte du attd e så att säga inte går att 'bota' bara stanna upp förloppet och förhindra. Vilket borde innebära att en led som haft ledinflammation har ett sämre utgångsläge - även omd en svarat på behandling och är friskförklarad - än en led som inte varit inflammationsdrabbad?

/Nyfniken Alex som lär sig massor

Man måset ju tänka på att själva inflammationen är kroppens egen reaktion på en skada.

Och att brosket i lederna inte går att återbilda.

jag vet dock inte om /hur det är brosket som skadas vid en vrickning rent generellt, eller om det ibland kan vara övertöjning av ligament /ledkapsel?

kankse en smäll

Annars är en vanlig orsak till artirt ( nedbrutet brosk i leder) överanvändning.

många repetitioner ger sämre ledvätska - tunnare - skyddar brosket sämre

iställlet för att låta kroppen återhämta sig sprutades tuppkam förr inom travet

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat