Skillnad i mkh?

fettso

Trådstartare
Jag har betäckt barnens Shettis(renrasig o med stamtavla) maxad
A-ponny med en Welsh Mountainhingst 118cm i mkh.

Hur stor torde akomman bli ca?

En följdfråga, hur stor hingst kan man använda på ett så litet sto?

(En ponny som min moster ägde(B-ponny) blev tjuvvbetäckt av ett halvblod 160+ o fölet blev en D-ponny.)

Sv: Skillnad i mkh?

Just shettisar är överrepresenterade när det gäller problem vid fölningen, så just den rasen ska man nog vara väldigt försiktig med.

I övrigt så brukar fölet rätta sig efter platsen som finns att växa i, det som är den största risken är vid betäckningen om hingsten är för stor.

Skulle gissa på runt 110 cm

På din andra fråga säger jag som kimmis87. Just shettisar ska man vara väldigt försiktiga med och inte betäcka med större raser. Så en WM som du redan har betäckt med är absolut på gränsen till vad man kan våga.

Jag tog mitt shettissto till en WM-hingst för en bunke år sedan, det resulterade i ett jättefint litet sto som nog låg mitt emellan modern och fadern i storlek.
/U

Har haft en sådan korsning och han blev bra mycket mindre än stoet. Han blev bara 72 cm. Just den kombinationen har bla använts för att avla fram mini hästarna i USA.

Min lilla sötnos är en sån korsning.
Mamman är ett shettis (diplomsto) och pappa är WM hingsten
Ekbäckens Sponken
Har tyvärr inga bra bilder på datorn, men här är hon iaf 2 år
DSCN0263.jpg

DSCN0264.jpg

Hon är nu 3 år och ca 118-120 cm i manken. Hon är en jättetrevlig ponny som är jättesnäll och orädd mot barn. Hon är inkörd helt utan problem och nu de senaste veckorna har jag skrittat lite på henne.

Tanken är att hon ska visas på 3-års test i vår och sedan betäckas med en WM hingst.
Men om man vill få fram en lite större ponny senare vågar man då betäcka henne med en lite större ponny?

Vet ett shettis sto ( ca 1meter hög) som skulle betäckas med en Welshponny på 136 men de stoet blev perforerad så veterinären gav henne en lite chans till att överleva.
Jag hade aldrig betäckt med en så pass stor hingst på ett litet sto. Hingstaen var för övrigt jätte snäll att betäcka med så det var ingen sådan hingst som kastar sig över stona.

Perforerad? Har aldrig hört ordet förut... :angel:

KL
En shettis här i trakten blev "tjuv"betäckt av ägarens arabhingst. Inte så konstigt då de gick i samma hage... Hingsten var ca 150 i manken, stoet ca 85-90. Fölet kastades och var dödfött.
Året därpå "tjuv"betäcktes stoet igen med samma hingst, det resulterade då i en mycket trevlig C-ponny.

Shettisen blir i år 31, avkomman 25. Varför ägarna inte särade på sto och hingst får ni fråga dem om. De är inte direkt kända för att bra bra koll...

Men jag skulle aldrig chansa på att lägga så stor hingst på litet sto... WM är väl kanske det största jag skulle lägga, och den kombon har jag sett många fina resultat efter! :)

Perforerad? Har aldrig hört ordet förut... :angel:

KL
En shettis här i trakten blev "tjuv"betäckt av ägarens arabhingst. Inte så konstigt då de gick i samma hage... Hingsten var ca 150 i manken, stoet ca 85-90. Fölet kastades och var dödfött.
Året därpå "tjuv"betäcktes stoet igen med samma hingst, det resulterade då i en mycket trevlig C-ponny.

Shettisen blir i år 31, avkomman 25. Varför ägarna inte särade på sto och hingst får ni fråga dem om. De är inte direkt kända för att bra bra koll...

Men jag skulle aldrig chansa på att lägga så stor hingst på litet sto... WM är väl kanske det största jag skulle lägga, och den kombon har jag sett många fina resultat efter! :)

Enligt veterinären så hade hingsten kommit in lite snett i stoet och "rivit sönder" henne invänding så hon blödde väldigt kraftigt.
Här finns att läsa om någon som läst om ett perforerat sto i inlägg 13 (tror jag de var)...
http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?p=4573812

Har haft en sådan korsning och han blev bra mycket mindre än stoet. Han blev bara 72 cm. Just den kombinationen har bla använts för att avla fram mini hästarna i USA.

Har du bild?:D
Låter fantastiskt sött faktiskt!:love:
Finns det ngn faktasida om detta? Att man använder just den korsningen
för att få fram minihästar?

Det låter lite osannolikt faktiskt...

Min lilla sötnos är en sån korsning.
Mamman är ett shettis (diplomsto) och pappa är WM hingsten
Ekbäckens Sponken
Har tyvärr inga bra bilder på datorn, men här är hon iaf 2 år
DSCN0263.jpg

DSCN0264.jpg

Hon är nu 3 år och ca 118-120 cm i manken. Hon är en jättetrevlig ponny som är jättesnäll och orädd mot barn. Hon är inkörd helt utan problem och nu de senaste veckorna har jag skrittat lite på henne.

Tanken är att hon ska visas på 3-års test i vår och sedan betäckas med en WM hingst.
Men om man vill få fram en lite större ponny senare vågar man då betäcka henne med en lite större ponny?

Jättefin:love:
Det är ngt liknande jag är ute efter...

Hingsten jag betäckt med heter Ekbäckens Jack Frost:love:

Har du bild?:D
Låter fantastiskt sött faktiskt!:love:
Finns det ngn faktasida om detta? Att man använder just den korsningen
för att få fram minihästar?

Det låter lite osannolikt faktiskt...
Behöver inte gå så långt för att hitta lite om det, som här på Wikipedia och Falabella som uppslags ord http://sv.wikipedia.org/wiki/Falabella

Min ponny skulle om han levt blivit 28 år i år. Tror inte jag har bilder på honom i datorn. Men han såg ut som en mycket ädel shettis, troligen mest p g a storleken. Han var otroligt svår att hitta utrustning till. Första selen han fick var för hund och tränset fick uppsytt till honom :D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel funderar på att betäcka mitt SWB- sto. Stofamilj 40. Hon har en god exteriör av kraftigare modell. Min önskan är att avkomman skall bli...
Svar
17
· Visningar
1 618
Senast: Joganna
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 682
Senast: tuaphua
·
Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp