Skillnad i att dra olika vagnar?

MittNyaJag

Trådstartare
Om hästen är van att dra rockard, hur stor skillnad är det i att dra en tex. flakvagn då?
Hur "brukar" de reagera, skaklarna kommer väl annorlunda? brukar det vara några problem?

kom o fundera på det när jag drog stalltröjan över huvudet.. :)

Sv: Skillnad i att dra olika vagnar?

För hästen brukar det inte vara någon skillnad om den är säker i körningen. Fyrhjulingar är lite tyngre, och oftast lite mer högljudda, vilket kan skrämma ex en travare eller nyss inkörd häst. Skaklarna brukar vara lägre satta, likaså svängeln, men en justering på bröstan gör att hästen kan jobba rätt ändå.

Däremot gäller det att hästen inte backar snett, backar i tid o otid och att kusken är lite skicklig. Jag :) har lyckats ha sönder en furhjulsvagn genom att min häst stegrade sig och sen backade bakåt så vagnen vek sig lite och ena hjulen fick en smäll. Det var i början av min "karriär".

Jag tycker att det märks rätt stor skillnad på hästarna, av travarna vi köpt(kallblod) så bör man göra om en hel del av inkörningen, då många av dom reagerat kraftigt på sänkt draglinje.

Min förra häst var världens mest orädda pålle i alla lägen men när vi spände honom framför en släde (han var då körd med rockard och lastvagn) blev han faktiskt jätterädd då skaklarna tog i benen. Han var van att dom gick mycket högre upp. Dessutom gled släden i sidled och tog då i hans ben.
Nu var det ju inte släde frågan var om men..

Det har varit olika. Enda gången det gått illa var när det kom hem en "välkörd" häst. När dom skulle prova honom hemma (jag var inte med då) så körde dom först med rockard och sedan men en vagn med låg draglinje. Hästen fick då spelet och drog.
Idag går hästen som ridhäst och det finns inga planer på att köra in honom.
Några har börjat jazza runt och nån enstaka har rest sig när han inså att det var en vagn och inte en lätt rockard att släpa på.

Vi har också höga krav på hästarn, då det är nödvändigt att veta hur dom blir i lite pressade situationer. Det är ett gäng olika kuskar och olika typer av folkkörningar, samt skogs och jordbrukskörning. Där man kan hamna i situationer som man inte tänkt sig. Så det finns en liten tanke med att inte börja om allt för mycket.
Reagerar hästen kraftigt på ett vagnsbyte så är det kanske inte hästen som är lämplig för oss.
(men kan nog bli en trevli körhäst för någon kunnig privatperson)

Vi har ju oftast kört in våra hästar vintertid, varit väldigt noga och tagit det lugnt och dom ska verkligen vara helt ok med att skacklarna far mot benen. Oftast har dom ju fått gått med en mindre släde efter sig som första "fordon".
Senaste hästen som köptes som 7 åring och kördses in på det sättet, hon var helt lugn sen med vad vi än spännde för henne, rockard som flakvagn mm.
Jätte skönt.

Sambons hetsiga sto är väl lite värre med, det går bra, men det kräver mer tok aktivt körande av kusken. :angel:

Så har jag också kört in hästar(dom som är till priiiviat bruk och inte till klubben). Dom veckorna på vinterns som bara är isiga och tråkiga kan istället lägga en bra grund för inköringen.
Då har hästarna sen fungerat framför olika typer av vagnar(mera än min prins som tycker att allt är tungt. Han har helt kass dragteknik och det syns ju mera när det blir en lite tyngre vagn.

Dorinda skrev:
Så har jag också kört in hästar(dom som är till priiiviat bruk och inte till klubben). Dom veckorna på vinterns som bara är isiga och tråkiga kan istället lägga en bra grund för inköringen.
Då har hästarna sen fungerat framför olika typer av vagnar(mera än min prins som tycker att allt är tungt. Han har helt kass dragteknik och det syns ju mera när det blir en lite tyngre vagn.
Kass dragteknik :rofl: det hade mitt sto med, hon som köptes som 7 åring, men med mycket körning så har det gett sig, nu drar hon bra och rövmusklerna växer :d
Däremot tror jag inte att hon har det dragförtroende som sambons 27 åring har, hon har stått och slirat på alla fyra, men gavs sig inte förräns sambon verkligen sa åt henne att nu fick hon faktiskt lov att ge sig, var visserligen 3 år sen, men där sitter det helt klart i psyket.

Min körs inte så ofta och behöver inte vara en jättebra dragare. Jag hoppas dock att det kommer att bli bättre med tiden.
Egentligen hävdar jag att jag har en dressyrhäst. (som tränas för att åka på hopp och distanstävlingar;) )

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 198
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar