Skillnad i analysvärden?

T

_Tullamore_

Min fråga är helt enkelt: Hur mycket brukar era analysvärden skilja sig på samma vall från år till år? Och om det har skiljt mycket; vet ni orsaken? // Tullamore
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

Det kan skilja jätte mycket...

Så här har det sett ut för mig..
(mineralerna har jag inte kvar värdena på)
2004
/kg foder (hö).
21g smb rp
8,9 Mj

2005
56g smb rp
8,0Mj

Vad som gjorde att det blev så stor skillnad...
Troligast att det var en sämre sommar...mer än så vet jag inte...
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

Hur har mineralerna varierat?
Det borde väl bero mer på jorden än vädret?
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

Intressant... Var det enbart sämre sommar som var den enda orsaken? Gödslades det på samma sätt, slogs det vid samma tidpunkt och var väderförhållandena vid skörd likvärdiga? Och hur mycket skiljde mineralmängden (om du minns på ett ungefär?)
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

Mineral mängden har jag för mig att det inte var så enorm skillnad på...
Kanske 0,5g-1g/kg foder.... Jag vet att om jag inte hade varit tvugen att lägga till krafft protein så hade hon kunnat gå på samma mineraler.

Höet vad skördat ca samma tidpunkt (kring midsommar) och det var bra väder vi båda tillfällena. Båda gångerna är det först torkat ute och sedan inne med fläktar.
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

Från 20-50 g smb rp under några års tid. Energi från 7-9 MJ och viss skillnad (har inte i huvudet) på mineralerna. Det är slaget olika tidpunkter (sent för 20 g!!) och dessutom olika "bra" somrar ur skördesynpunkt. Har övertygat mig om att en analys är väldigt användbar ;)
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

ang: Är det den bästa sommaren/bästa tidpunkten som gett det högsta värdet, eller hur har analysresultaten blivit med tanke på väder/tid?

Väntar med spänning på att få mina analysresultat med förhoppningen om att det är lika bra som förra året:bump:
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

Inte säker på att jag förstår frågan :o , men så här har det varit:
bästa tidpunkten har varit avgörande. Det året med 20 regnade allt i princip bort och höet slogs sent. Det bättre året var det kanonförutsättningar vädermässigt + något nyare vall förmodar jag.

Sen får man inte glömma HUR provet tas också - och om det kan vara ett representativt tvärsnitt på skörden.

Vi köper vårt hö och kollar inte alltid när det slås, men har en suverän höbonde som vi har en bra dialog med.
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

Nej, så här i efterhand ser jag att jag formulerade mig som en kratta:angel:

Men du svarade bra ändå! Det jag var ute efter var just hur värdena förhåller sig gentemot väderförutsättningarna/tidpunkt. Man läser ju då och då om att folk blir förvånade över katastrofvärden, och man undrar ju lite om de även då haft optimala förutsättningar för ett bra hö, eller om de haft någon koll på förutsättningarna alls?

Detta är första året då jag inte köper färdiganalyserat hö, utan vi har tagit eget från en vall som såddes förra året, och som förra året hade mycket bra värden. Hoppas på liknande värden i år då vi har haft tur med väder och vind, och höt ser jättefint ut och doftar himmelskt! Vill ha analyssvar nu:bump:
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

I år är första gången jag får riktigt jämna analys resultat från ena året till det andra detta trots att tillväxten var mkt senare i år jämfört med i fjor (alltså hur mkt det växt till sig och grovlek väldigt skirt i år)
Såg när jag kollade nu att vi tagit in i stort sett samma datum som i fjor 19 juni (18 juni i fjor).
Det som skiljer mest mellan dessa är mineralerna är högre i år.

Fält 1 2005 2006 Fält 2 2005 2006
Energi 10,6 10,5 10,4 10,5
Smpr 87 86 67 75
Ca 4,3 5,1 4,0 6,5
P 2,4 2,9 2,6 2,8
Mg 1,3 1,5 1,3 1,5

Men för att man inte skall tro att det alltid är så enkelt så har vi fått kraftigt avvikande värde 2004 trots liknande förhållande som i år.
Fält 1 skördades 7 juni 2004 (alltså tidigare) men fält 2 skördades inte förrän exakt en månad senare (pga osäkert väder) alltså 7 juli 2004. Och här är de mkt egendomliga analys resultatet från det året. Det egendomliga är att de ligger jämt trots en månads skillnad i skörd och kanske mest av allt egendomligt är proteinvärdena på fält 1 som var mkt låga i förhållande till skördetid.
Det året låg fält 1 på 10,0 MJ och bara 41gr smbpr !
Fält 2 hade 9,6 MJ och 41 gr smbpr.
Vad detta beror på är det ingen som bli klok på, sett till hästarnas hull det året så var det möjligen en aningen missvisande värden på fält 1 men inga stora avvikelser.
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

Intressant!

Anade ni innan ni fick analysvärdena år 2004 att de skulle vara lägre än normalt?

I vilket fall som helst var det ju inga katastrofvärden (som mitt köpehö förra året:angel: )
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

gylle skrev:
Det året låg fält 1 på 10,0 MJ och bara 41gr smbpr !
Fält 2 hade 9,6 MJ och 41 gr smbpr.
Vad detta beror på är det ingen som bli klok på, sett till hästarnas hull det året så var det möjligen en aningen missvisande värden på fält 1 men inga stora avvikelser.

Oj så intressent!!! Intressent var det också att läsa analysresultaten från samma fält åren efter varandra!

En fråga angående år 2004 när värdena var samma men med olika skördetidpunkter. Hur var det med vallarnas ålder och gödsling?

*väntar själv som bäst med spänning på årets analys*
 
Sv: Skillnad i analysvärden?

Vallarna är insådda samtidigt (första skörd 2001), gödslade exakt likadant samtidigt.
Den enda skillnaden på dem är att fält 1 efterbetas av hästarna efter första skörd, fält 2, ligger ifred, putsas ner eller tas andra skörd på beroende på tillväxt under sommaren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 903
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp