Skillnad Hel havre/krossat havre

D

dolphinsmile

Är det nån som har några generella siffror på vad det är för näringsskillnad på färskkrossat havre och helhavre??

Sv: Skillnad Hel havre/krossat havre

Som Lovisaleonora skriver det är ingen skillnad om inte den krossade får stå krossad ett tag då kommer en del att försvinna + att det kan vara riska för att den härskanar. Hur mycket som försvinner och om den härskanr beror på hur länge och hur varmt den förvaras.

Har fått lära mig att 0.7 kg havrekross motsvarar 1 kg hel havre. O att den håller sig i 3-4 dar.

Hur kan näringsinnehållet/kg foder öka när man krossar havren?:confused:

Nykrossad kan jag inte förstå vad som skulle skilja sig, det har jag inte några belägg för alls. Den är ju helt färsk.

I övrigt delar jag Pinkys konfundering.

Förmodligen för att hästen tillgodogör sig krossad havre bättre.

Men DÄR finns det ju undersökningar som visar att hästar tillgodogör sig helhavre lika bra som krosshavre, förutsatt att de inte har problem med tänderna.

Näringsinnehållet bör ju va det samma, men att det energimässigt motsvarar varandra. Krossad havre är lättare för hästen att ta upp. Senare går "kraften ur".

Varför håller man isåfall fortfarande på att både krossa, klippa, blötlägga... Vissa fodertillverkare ångkokar sina foder, om det inte skulle vara för högre upptagning?

Det finns säkert undersökningar på allt. Och ytterligare undersökningar som visar att de tidigare undersökningarna var helt fel.:)

Skulle det bara hänga på tänderna så innebär det ju att alla hästar tuggar havren lika mycket. Resten av hästkroppen tar ju också hand om resterande näring.

Ok, förmodligen lite flummigt. Mina gamlingar tar i alla fall upp näringen bättre för havrekornen kommer inte ut hela i avföringen när de är krossade.

Tror inte de har några problem med tänderna (i alla fall inte enligt vet).

Näringen sitter ju under skalet. Och så länge hästen kan krossa skalet och komma åt kärnan så tillgodoser den ju sig näringen. Hästar som tuggar slarvigt eller på ett eller annat vis inte riktigt klarar av att tugga sönder skalet, där kan en del hela havrekorn gå rätt igenom. Men å andra sidan så spelar det ingen som helst roll om det kommer ut några hela havrekorn. Man får räkna dom helt enkelt och därefter bedöma om man måste krossa eller inte.

Foderproducenter skapar ju foder för många olika hästtyper, för att täcka mesta möjliga marknad utgår jag från att de väljer att ånga, krossa, klippa etc.

Hästmänniskor är ju som bekant så dumma att de t o m köper svindyrt halmboss med billig melass för fantasisummor...

Allt går att säja med mördande reklam (så länge inte marknaden skärskådar det som säljs)

Senast ändrad:

Ja, jag vet. Gamlingen fick ut en väldig massa hela korn innan jag gick över till havrekross.

Men om man går till människan (kanske man inte kan jämföra??) är det ju så att det inte bara är tuggad näring som tillgodogörs. Redan i munnen finns det ett ämne (tror det heter amylas) som sätter igång med nedbrytning av större bitar till ren näring. Kanske samma med hästar?

Absolut! Men jag håller ändå helt fast vid att krossad havre är lättare att ta upp. Klippt med. Och ångad.

JAG har iaf fått lära mig att man räknar med att man endast behöver ge 70% havrekross gämfört med hel havre. Just pga energiupptagningen.

Jag tror det den dagen det finns något belägg för att så är fallet.

Varifrån har du lärt det?

Ja, jag vet. Gamlingen fick ut en väldig massa hela korn innan jag gick över till havrekross.

Men om man går till människan (kanske man inte kan jämföra??) är det ju så att det inte bara är tuggad näring som tillgodogörs. Redan i munnen finns det ett ämne (tror det heter amylas) som sätter igång med nedbrytning av större bitar till ren näring. Kanske samma med hästar?

Undersökningen visade att om hästen hade normala tänder, vilket ofta inte gamla eller unga hästar har av olika anledningar. Så var det ingen skillnad på hur mycket av havre som kom ut i andra ändan. Bara det att den hela havren syns för blotta ögat på ett annat sätt den krossade. Men om man analyserade avföringen så var det ungefär lika mycket spill. Däremot var det ofta att föredra hel havre för då fick hästen tugga mer och fick mer saliv som underlättade matsmältning och näringsupptag. Men det hängde lite på hur hästen åt, "frossare" med liten havremängd tog längre tid på sig att äta krossad än hel. För vanliga hästar som äter normalt var det tvärt om.

Ok,intressant. Tack för ett utförligt svar.

Har fått lära mig att 0.7 kg havrekross motsvarar 1 kg hel havre. O att den håller sig i 3-4 dar.

Jag har hört att havrekross håller i 2 veckor innan det mesta av näringen försvinner.. men jag tycker detta låter konstigt för säckarna man köper e ju inte helt täta... Rätta mig gärna om jag har fel, jag ska börja ge min pålle havrekross...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 968
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
602
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka