Skillnad Hel havre/krossat havre

Sv: Skillnad Hel havre/krossat havre

Hur länge den håller hänger på hur den lagaras och hur mycket fett det finns i harvren. Men det är en chansning att köpa färdig krossat om man har koll på när den har krossats. Den får räknas som färskvara.

Så här skriver de på hippocampus:

Blir näringsutnyttjandet bättre i den krossade havren?
Nej. Huvudsaken är att hästen kan tugga sönder havrekärnans skal och därigenom ge fodersmältningsvätskornas enzymer tillträde till det energirika innehållet innanför skalet. En häst med bra tänder, även unghästar, klarar mycket väl av att tugga sönder havre, såvida havren inte är alltför hårt nedtorkad. Under 11% ts är havren så hård att den är svår att tugga sönder.Ett billigare och bättre sätt än krossning är att "stöpa" den alltför torra havren. Lägg den i jummet vatten ett par timmar innan utfodring. Varje åtgärd som öppnar skalet och ger möjlighet för luftens mikroorganismer att komma åt det protein-och fettrika fröviteinnehållet i havrekärnan, försämrar snabbt havrens hygieniska kvalitet även om energiinnehållet inte påverkas märkbart.
Ett tips. 1 kg havre innehåller ca 30 000 havrekärnor. Om du tycker att "all havre går ju hel genom hästen" så tag 1 kg hästgödsel( kan plockas upp med en plastpåse) slamma upp det i vatten och räkna hur många hela havrekärnor du hittar. Är det fler än 200 hela havrekärnor per kg hästgödsel kan det finnas anledning att titta över hästens tänder eller kanske stöpa havren innan den utfodras.

KL

anledningen till att jag startade den här tråden var för att jag försöker göra en foderstat till min häst.. men jag kan ju säga att jag lätt är på krossad havres sida.. för jag vet förut när vi gav dom krafft (kommer inte ihåg vad den hette men den var för fölmärrar).. så blev hästarna å se eländiga ut.. Men så bytte till havre och korn och så helt plötsligt ser de fina som fan ut.. (köpte en havrekross för 800 spänn.. bästa köpet nånsin)

så utan någon som helst officell forskning bakom mig så säger jag att nykrossad havre till hästarna är oslagbar..

(förbereder skjöld mot elaka och spydiga svar)

En sak som kan göra att det blir oavsiktliga skillnader mellan hel och krossad är att man lätt kan råka ändra doseringen. Det är ganska lätt om krossar till flera hästar samtidigt att man inte ger samma mängd.
Jag vet av egen erfarenhet, för även jag har en kross.
Anledningen till att jag krossar är att jag har så stor spännvidd på åldrar, från nyfödda till gamla pensionärer, hos mina hästar. Där vissa alltid behöver kross och andra i perioder (t ex när de tappar tänder) som kan vara lätt att missa. Då är det enklare att ge alla kross hela tiden.
Men när det bara är vuxna inivider som fodras så får de hel. Även fölen får hel ett tag precis innan avvänjningen för att de med mammas hjälp ska lära sig äta det. Man vet ju aldrig vad en framtida köpare kommer att fodra med.

Men det känns ju inte särskilt relevnat att jämföra två helt olika fodersorter om man inte har en jämförande näringsanalys.

Sammansättningen i er Krafft-sort kanske skiljer sig vansinnigt från spannmål, då är det ju en helt vansinnig jämförelse att göra - krossad eller inte.

Tar upp en gammal tråd här. Intressanta tankar. Jag har en fundering kring byte av foderstat på häst, alltså ett byte från krossad havre till hel havre. Bör man som vanligt vid foderbyte byta långsamt eller kan man byta direkt? Hur stor skillnad är det för hästens tarmfunktion att äta hel havre istället för krossad?

Jag var på et foderkurs m veterinär som hadde tal från england där dom hadde forskat på det m hur mkt hästen tilgodogör krossat kontra hel havre, det var endast 2% skillnad. (typ 85% på krossad och 83% På hel).

Den stoooora överraskningen tycker jag, var korn, med rundt 25%:o
Aldrig mer korn til mina hästar (rätt inn->rätt ut..)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 968
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
602
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka