Skillnad grov smäcker isis?

Unit

Trådstartare
Hej alla!

Vill Ni vara snäll och hjälpa mig som oinvigd i islandshästvärlden att lägga in en bild på en grov o kraftig isl samt en smäcker?

Tack på förhand :)

Ps kom lite mer i huvudet nu, en del säger den gamla modellen o den nya modellen, sanning el? gärna bildex på det också :) ds

Sv: Skillnad grov smäcker isis?

Grov lågställd äldre modell av islandshäst har vi här=)

1520791_10152466882313998_18890475_n_zps0d0327c2.jpg

1383243_10152244814018998_58422072_n_zpsebf08ae7.jpg

IMAG0483_zps70f02f06.jpg
[/URL][/IMG]

Jag tycker min Spuni är grov, 30 år gammal på bilden men lite tunn, var grövre när han var i form =)

En liten och smäcker
wpid-dsc_0125.jpg

(det vita är kyl-lera)

Liten och väldigt grov! Har nog aldrig mött en islandshäst med bredare mellan frambenen...
andidresmupp.gif

Jag tycker Nielas häst ser ganska grov ut. Brett mellan frambenen och bred hals (eller har hon extremt fet hals? :D) tycker iallafall jag är tecken på att hästen är åt det grövre hållet.

Fast hon är ju inte grov någonstans?

Jo det är hon ´sedan är hon i tävlngskondis på alla bilder och har inge övervikt som många islandshästar har.
Och kan tas för att vara smäcker.

Skulle hon vara en smäcker islandshäst skulle hon ha lååånga ben, extremt smalt bröstomfång samt låååång smalare hals OCH vara högställd.

Här har du andra bilder på henne där man ser hur grov hon faktiskt är.

190549_10150193202412542_7253846_n_zps55c89be6.jpg

enfetjorunn_zps58a8f684.jpg

Här ser man verkligen hur grov hon är sträckena är där för att jag kollade hennes utveckling hur överbyggd hon var då:)

Jorunnuppstlldstrckad.jpg

Så nä jag har inte en smäckert högställd islandshäst men får tacka och bocka att du tycker de:D

Oavsett hur hon ser ut är hon i mina ögon den vackraste av de alla islandshästarna som finns på denna jord.
MIN guldhäst:love::love:

Sedan finns det självklart GRÖVRE islandshästar är Jorunn , Jorunn är väl en lättare variant av grov häst,

Jag tycker Nielas häst ser ganska grov ut. Brett mellan frambenen och bred hals (eller har hon extremt fet hals? :D) tycker iallafall jag är tecken på att hästen är åt det grövre hållet.

Fet är den inte den är full med muskler hon har nästan fått en sk hingstnacke av alla muskler:D

Men helt klart att hon är grov och lågställd finns inge smäckert med henne alls.
Hon är enklockren äldre modell av den islandska hästen.
Idag vill man ha en islandshäst på148 cm, som ser ut som en arab,
låååånga ben, lång smäcker kropp med ett bröstomfång som gör att alla ryttare över 155 cm långa ser ut som jättar på hästen.
Och en klackspark under magen är fasiken inte långt ifrån, ser helt galet ut.
Sedan vill man ha långa svanhalsar.
Med att man avlar längre smalare kroppar försvinner också rasens största egenskap.. att kunna bära vuxna ryttare.
De blir mindre viktbärande ju längre rygg/kopp de får.

Dessa hästar får skyhöga poäng på bedömningen, sedan vi som kommer in med de äldre brukstypen får nästan en utskällning över hur fula hästar vi har och tar bara upp tid för domarna:crazy:

Många har tack och lov börjat reagerat på detta nu och jag hoppas rasen delas in i 2 typer så som man gjort med bla nordsvensken.

En sporttypad och en brukstypad.

Jag tycker den ädla islandshästen är fula och de tilltalar mig icke.
Då kan jag likaväl köpa mig en arab för de skiljer inte mkt enligt mig mer än huvudet.

Men tack och lov är jag inte ensam om att gilla de lite mer bitigare islandshästarna och de finns de som avlar för dom så man kan alltid få tag på en=)

Fast en häst kan vara smäcker utan att ha långa ben och vara högställd. Precis som att en häst kan vara grov med långa ben och vara högställd. Vilket också gör att det är inte några som helst problem att få en grov häst bedömd med bra exteriörpoäng, så länge den är korrekt byggd, precis som att en smäcker häst inte automatiskt får bra poäng för att den är smäcker, den måste vara korrekt byggd också.

Sen att folk vill skylla på bedömningssystemet för att de har en häst som inte är bra exteriört är en annan sak...

Det du beskriver här faller inte under rasbeskrivningen, och dessa hästar får långt ifrån skyhöga poäng på sin exteriör.

Jag har själv haft ett sto på bedömning, som absolut måste anses som mycket grov. Eftersom hon höll övriga mått enligt gällande rasbeskrivning så fick hon hyffsat bra poäng vilket då hon då inte skulle ha fått om man prioriterade det du beskriver.

Jag tycker inte heller hon är särskilt grov.
Hon ser inte ut som Fáni här ovanför men långtifrån hästarna som Korven och Kvandi postar.
:)

Du är hemmablind Niela! ;)
Och det gör inte Jorunn varken mer eller mindre fin- för det är hon. :)

Åtminstone Korvens grova tycker jag ser mer fet än grov ut :o
Men jag har å andra sidan aldrig varit speciellt bra på att uttala mig om ekteriör utifrån bilder, så jag kan ha fel.

Du kanske har glömt att jag sett/ridit henne IRL?
Hon är inte grov. Därmed säger jag inte att hon är smäcker. Allt är inte svart eller vitt ;)

Åtminstone Korvens grova tycker jag ser mer fet än grov ut :o
Men jag har å andra sidan aldrig varit speciellt bra på att uttala mig om ekteriör utifrån bilder, så jag kan ha fel.

Man känner lätt revbenen på Korven så banta honom är inte snällt ;). Rumpan ser ju lite fet ut kan även jag tycka:D

Min är inte den smäckra sportmodellen utan lite mer av den urisländska typen. Han har mycket hals, brett mellan frambenen och rejäla ben. Han är ganska stor med mycket massa och rejält med tagel. Han ser ut som ett kallblod. Dock räknas han kanske inte som "väldigt grov" men någon "sporthäst" kan man inte kalla honom. ;) Eller vad säger ni?

25842ec.jpg

Håller inte med, en häst som är grov och lågställd kan aldrig bli högställd och smäcker sorry!

Och även dom kan vara rastypiska då det är oerhört vanligt med sånna typer på islandshästarna, överbyggda är mer vanligt än ovanligt.

Men oavsett så kan och ska man inte jämföra dessa 2 typer mot varandra, det är som att jämföra äpplen och päron mot varandra.

Och att man skulle skylla på att man skulle ha en icke rastypisk häst och bara för de vill dela in raserna i 2 typer var nog dagens dummaste påstående.

Jag har en rastypisk islandshäst tex, riktigt fint sto med korrekta benställningar, bra kropp, hon har sina nackdelar som alla hästar har.Finns inga hästar med enbart fördelar, av typen lågställd och grov modell.
Ett psyke att dö för och otroligt fina luftiga gångarter som är 100% rena.

Men jag ser ju vad jag ser när jag kollar på vilka typer av hästar som de senaste åren vinner utställningarna.

Och det är inte Jorunns typ brukstypen dessvärre, visst kan man få hyffsade poäng som en här sa men du vinner inte.

Men smaken är som baken vad man gillar för typ av häst, vissa vill ha grövre andra smäckra. Och självklart skall alla kunna få de dom vill ha. Så därför anser jag att man ska ha 2 olika typer av islandshäst. Ha en som är mer för tävling och smäcker. Och så den brukstypen som mer än gjord för att va skogsmulle häst/turridningshästar

Precis som nordsvensken.. tor inte de som äger en bruksnordis säger att de vill skylla på att de inte skulle ha en rastypisk nordsvensk bara för ville dela in rasen i 2 olika typer.

Man kan inte jämföra en bruksnordis och en travarnordis mot varandra dom är super långt ifrån varandra i hur de ser ut även fast de är en nordsvensk bägge delarna!

Preciiis så är det med islandshästen rasen kan vara så otroligt bredd i hur den kan se ut vilket är BRA.
Men nackdelen är när man ska ställa ut den att de kan skilja så mkt mellan rasen. att det är svårt att utse en vinnare.Det beror ju på vilken domare som dömmer, gillar den grövre så vinner dom eller gillar den högställda smäckra så vinner dom ist.

Så är det också på hundställnigarna. man kan vinna ena helgen och komma sist nästa allt beror på vilken som dömmer och vad de gillar=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 733
A
Hästvård Hej. Det är med "darr" i fingrarna och och ett nervöst sinnelag :crazy: som jag nu ställer denna enkla lilla fråga, nämligen...
Svar
11
· Visningar
3 616
Senast: Ashira
·
J
Avel Hej. Sitter för fullt och planerar för val av hingstar. Jag har två ev tre arabston som jag ska betäcka nästa sommar. Jag börjar...
Svar
12
· Visningar
1 270
Senast: xaheena
·
M
Hästvård Hej! Det finns ju så många visa och hästkunniga här, så jag hoppas att kanske någon har någon ide på vad som kan vara problemet...
Svar
9
· Visningar
1 612
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama