Sv: Skillnad grov smäcker isis?
Jag tycker Nielas häst ser ganska grov ut. Brett mellan frambenen och bred hals (eller har hon extremt fet hals?
) tycker iallafall jag är tecken på att hästen är åt det grövre hållet.
Fet är den inte den är full med muskler hon har nästan fått en sk hingstnacke av alla muskler
Men helt klart att hon är grov och lågställd finns inge smäckert med henne alls.
Hon är enklockren äldre modell av den islandska hästen.
Idag vill man ha en islandshäst på148 cm, som ser ut som en arab,
låååånga ben, lång smäcker kropp med ett bröstomfång som gör att alla ryttare över 155 cm långa ser ut som jättar på hästen.
Och en klackspark under magen är fasiken inte långt ifrån, ser helt galet ut.
Sedan vill man ha långa svanhalsar.
Med att man avlar längre smalare kroppar försvinner också rasens största egenskap.. att kunna bära vuxna ryttare.
De blir mindre viktbärande ju längre rygg/kopp de får.
Dessa hästar får skyhöga poäng på bedömningen, sedan vi som kommer in med de äldre brukstypen får nästan en utskällning över hur fula hästar vi har och tar bara upp tid för domarna
Många har tack och lov börjat reagerat på detta nu och jag hoppas rasen delas in i 2 typer så som man gjort med bla nordsvensken.
En sporttypad och en brukstypad.
Jag tycker den ädla islandshästen är fula och de tilltalar mig icke.
Då kan jag likaväl köpa mig en arab för de skiljer inte mkt enligt mig mer än huvudet.
Men tack och lov är jag inte ensam om att gilla de lite mer bitigare islandshästarna och de finns de som avlar för dom så man kan alltid få tag på en=)