Skiljer leveransdatum mellan raser?

Sv: Skiljer leveransdatum mellan raser?

Jag följde med en bekant en gång som skulle titta på valp. Det visade sig vara 4 åttamånaders riesen (utöver dessa fanns två fullvuxna, i en tvåa i stockholmsförort...). Det var en upplevelse utöver det vanliga. Samtliga kvar hos uppfödaren för att ingen köpare varit god nog enligt denne. Joooooooråsåatt...

Det är inte ens så väl att det är ett hus. :D
Även med en trendig ras så är det nog svårt att konkurrera med de som säljer valpar av samma ras. De är sänkta i pris men ligger väl på normalnivå prismässigt.

Här är nog inte problemet att folk inte är goda nog utan bristen på intressenter.

Jag har valpar nu. De är två veckor. Och jag har redan reggat dom och har stamtavlorna här hemma. Har aldrig behövt vänta på dom, utan de är klara inom en vecka.
Men chippar du valparna när de är sådär små? Man måste väl ha de chippade innan man reggar?

Kullarna jag har varit med och besiktat har chippats vid 7-veckorskontrollen. Då har de haft sina regpapper sen flera veckor tillbaka.

Kullarna jag har varit med och besiktat har chippats vid 7-veckorskontrollen. Då har de haft sina regpapper sen flera veckor tillbaka.
Det var så länge sedan jag tog en kull nu, men jag tror att jag chippade i ungefär samma tid som jag reggade. Det tar ju inte många dagar innan man får stamtavlorna ändå.

På Irland var man tvungen att chippa innan man kunde regga, så jag tror att jag bara tog med mig det till Sverige liksom. Antog att det var samma regler här.

Nej, jag minns klart och tydligt att Fridolfs papper kom nästan en månad innan vi besiktade dem. Han flyttade hem direkt efter besiktningen och då var kontraktet skrivet och pappren hade bytt hand redan.

Men chippar du valparna när de är sådär små? Man måste väl ha de chippade innan man reggar?

Du har redan fått svar :)

Men kan finnas en anledning att man vill regga tidigt. För är alla inte sålda så får man in kullen på *köpa hund* på skk. Men då måste de först vara reggade för få vara med där.
Chippar gör jag när de är runt 7 veckor, samtidigt som de får sina sprutor och blir besiktigade.
Och som redan skrivits, då ska stamtavlorna finnas, så chippnummer kan klistras in.

Och sen gör jag det tidigt också för jag inte ska börja vela med namnen jag kommit på :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vår har i dagsläget en Finsk lapphund. Han är världens finaste, men börjar dock bli lite till åren. Han har aldrig varit mycket för dom...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Kibani
·
Övr. Hund En bekant,NN, till mig köpte för en vecka sedan en fransk Bulldogg valp. Efter ett par dagar visade valpen tecken på ohälsa och NN tog...
2
Svar
21
· Visningar
5 348
Senast: Bewildered
·
Ekonomi & Juridik Ja jag börjar faktiskt undra. Har några ytligare bekanta som ska köpa häst. De är inte jättehästkunniga och för några månader sen var vi...
2
Svar
22
· Visningar
4 210
Senast: Dempe
·
Övr. Hund Ja alltså, jag har skrivit några trådar här och frågat alla möjliga dumma frågor :angel: Men nu har det nästan kommit så långt att jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 465
Senast: paradox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar