Skiljer leveransdatum mellan raser?

Sv: Skiljer leveransdatum mellan raser?

Jag håller delvis med dig när det gäller att mentalitet borde prioriteras högre i jaktaveln, och de flesta håller trots allt jakthundar på samma sätt som vilka famlijehundar som helst numera. Men jakthundar är en bred grupp och beroende på vilken typ av jakthund du har så mäter MH:t rätt ointressanta egenskaper.

Jag vill personligen ha en trygg, öppen, social och lekfull hund då mitt liv med hund består av mer än bara praktisk jakt. Jag tränar bruks och drag och vill kunna åka på sociala tillställningar, läger och jaktprov/tävligar med min hund.

Granngubben däremot, som har en halvtokig drever som bor i hundgård och inte följer med in till stan på miljöträning, är totalt ointresserad av hur den avreagerar efter dumpen eller hur social hunden är eller hur hög kamplust den har. Han vill veta att den hittar och driver rådjur.

Och dessutom är det den rent praktiska aspekten av att det är svårt nog som det är att komma med på ett mh om du inte har en brukshund, varför skulle sbk vara intresserade av att ordna mh:n åt andra än sina egna raser?

Generellt i hela Sverige? I så fall gör "min" bk fel. Där är det bruksraser och i mån av plats övriga raser.

Jag håller delvis med dig när det gäller att mentalitet borde prioriteras högre i jaktaveln, och de flesta håller trots allt jakthundar på samma sätt som vilka famlijehundar som helst numera. Men jakthundar är en bred grupp och beroende på vilken typ av jakthund du har så mäter MH:t rätt ointressanta egenskaper.

Jag vill personligen ha en trygg, öppen, social och lekfull hund då mitt liv med hund består av mer än bara praktisk jakt. Jag tränar bruks och drag och vill kunna åka på sociala tillställningar, läger och jaktprov/tävligar med min hund.

Granngubben däremot, som har en halvtokig drever som bor i hundgård och inte följer med in till stan på miljöträning, är totalt ointresserad av hur den avreagerar efter dumpen eller hur social hunden är eller hur hög kamplust den har. Han vill veta att den hittar och driver rådjur.

Och dessutom är det den rent praktiska aspekten av att det är svårt nog som det är att komma med på ett mh om du inte har en brukshund, varför skulle sbk vara intresserade av att ordna mh:n åt andra än sina egna raser?

Fast jag vet inte någon rasklubb inom jakthundsaveln som inte arbetar för en mentalt stabil hund. Att granngubben inte vet hur man hanterar hund, ja det är hans problem, det skulle lika gärna kunna vara en brukshund som satt i hundgården. Hans hund skulle ändå inte få särskilt bra poäng på ett jaktprov eftersom de måste kunna fungera bland folk och hundar.
Men MH ger inte riktigt det man söker hos en bra jakthund. Som ett exempel gick vi MH med våran förra, han fick nerslag på att han enligt pappret var skottberörd. I verkligheten var han positivt uppmärksam vid skott och sökte då upp skytten, och sökte ut efter det påskjutna viltet, precis så som vi ville. På ett jaktprov hade han fått bra omdöme, på MH fick han nerslag.
Den enda jakthundsras som jag fortfarande hör om skärpa inom rasen mot människor är tysk jaktterrier. Drever som har haft ett rykte om sig att vara snabb på att ta till tänderna har numera blivit en betydligt trevligare ras, men mycket tror jag beror på att man i dagsläget allt mer har hundarna som familjehundar istället för rena hundgårdshundar.

Att min Berger sprang efter för att kolla vart spökena tog vägen bakom ladan berodde knappast på att han inte avreagerade utan snarare vallinstinkten att kolla in vart de tog vägen.

Där har vi väl ännu en nackdel med MH oavsett ras, som beskrivare borde man vara nästan omänskligt påläst om alla rasers egenskaper för att kunna göra än rättvis bedömningen men att en vallhund vill valla ihop två rörliga föremål tillbaka till sin förare känns ju dock inte som allt för avancerad kunskap O_o

Generellt i hela Sverige? I så fall gör "min" bk fel. Där är det bruksraser och i mån av plats övriga raser.

Det är ny direktiv sedan två år tillbaka så nu är det som vallhund säger. Prioriteringslistan är nått i stil med förstahand egna medlemmar (om egna medlemmar fyller upp hela startfältet så är det nog som det gamla, dvs bruksraser först och övriga raser sedan) andra hand kommer övriga medlemmar och då tror jag man prioriterar hundar från samma kullar typ. Men så insatt är jag inte men på ett ungefär

Fast jag vet inte någon rasklubb inom jakthundsaveln som inte arbetar för en mentalt stabil hund. Att granngubben inte vet hur man hanterar hund, ja det är hans problem, det skulle lika gärna kunna vara en brukshund som satt i hundgården. Hans hund skulle ändå inte få särskilt bra poäng på ett jaktprov eftersom de måste kunna fungera bland folk och hundar.
Men MH ger inte riktigt det man söker hos en bra jakthund. Som ett exempel gick vi MH med våran förra, han fick nerslag på att han enligt pappret var skottberörd. I verkligheten var han positivt uppmärksam vid skott och sökte då upp skytten, och sökte ut efter det påskjutna viltet, precis så som vi ville. På ett jaktprov hade han fått bra omdöme, på MH fick han nerslag.
Den enda jakthundsras som jag fortfarande hör om skärpa inom rasen mot människor är tysk jaktterrier. Drever som har haft ett rykte om sig att vara snabb på att ta till tänderna har numera blivit en betydligt trevligare ras, men mycket tror jag beror på att man i dagsläget allt mer har hundarna som familjehundar istället för rena hundgårdshundar.

Men där är ju också en sådan grej alltså en beskrivaren borde se om det är positiv eller negativ uppmärksamhet. Men en av våra schäfrar fick också nedslag pga av att han redan var tränad i skydd. Beskrivaren sa ju själv att "han fattade att beteendet var resultat av skyddsträning men.... "

Där har vi väl ännu en nackdel med MH oavsett ras, som beskrivare borde man vara nästan omänskligt påläst om alla rasers egenskaper för att kunna göra än rättvis bedömningen men att en vallhund vill valla ihop två rörliga föremål tillbaka till sin förare känns ju dock inte som allt för avancerad kunskap O_o

Det var inte beskrivarens slutsats, det var en polare som är brukshundsförare o instruktör i bl a skydd.

Men där är ju också en sådan grej alltså en beskrivaren borde se om det är positiv eller negativ uppmärksamhet. Men en av våra schäfrar fick också nedslag pga av att han redan var tränad i skydd. Beskrivaren sa ju själv att "han fattade att beteendet var resultat av skyddsträning men.... "

Det är ju just på grund av detta som BPH utvecklades. Där står det inte bara 1-5 utan i protokollet tar man hänsyn till hundens beteende. D.v.s. de skiljer på om hunden blev rädd eller om den var uppmärksam. Min hane letade efter var skottet kom ifrån, han fick kommentaren "måttlig (reaktion i mer än huvudet)", på spindeldiagrammet fick han då 1 på skottosäkerhet och 3,7 på skottaktivitet. Så han bedöms inte som ett dugg skottosäker men på ett MH hade han antagligen fått en 3:a.

Det är ju just på grund av detta som BPH utvecklades. Där står det inte bara 1-5 utan i protokollet tar man hänsyn till hundens beteende. D.v.s. de skiljer på om hunden blev rädd eller om den var uppmärksam. Min hane letade efter var skottet kom ifrån, han fick kommentaren "måttlig (reaktion i mer än huvudet)", på spindeldiagrammet fick han då 1 på skottosäkerhet och 3,7 på skottaktivitet. Så han bedöms inte som ett dugg skottosäker men på ett MH hade han antagligen fått en 3:a.

Jo det vet ja men du kanske vet om BPH är godkänt som officiellt nu? Jag har starkt fått för mig det men orkar (:o) inte kolla upp det :p

Så var det redan 2009 när Leon gick MH, egna klubbens hundar först, enda som går före är brukshundar som behöver MH för planerade eller redan valpar pg för registrering. Samt alla raser som är anmälda till tävling som kräver MH för att starta, numera kan ju icke bruksraser gå BPH o kunna tävla bruks om jag förstått saken rätt.
Fast kunskapen om detta har inte varit särskild utbredd, eller så har man trott att det är så, både bruks o övriga rasers ägare.
Leons MH

Valde OG som hade tomma platser istället för att vänta på andra omgången på mitt BK, stort tryck nära Stockholm.

Jo det vet ja men du kanske vet om BPH är godkänt som officiellt nu? Jag har starkt fått för mig det men orkar (:o) inte kolla upp det :p

Ja det är officiellt, registreras av SKK och för de flesta raser tillräckligt för att få tävla bruksprov på om man nu vill det. De som SBK har avelsansvar för gäller MH fortfarande för bruksprov.

Så var det redan 2009 när Leon gick MH, egna klubbens hundar först, enda som går före är brukshundar som behöver MH för planerade eller redan valpar pg för registrering. Samt alla raser som är anmälda till tävling som kräver MH för att starta, numera kan ju icke bruksraser gå BPH o kunna tävla bruks om jag förstått saken rätt.
Fast kunskapen om detta har inte varit särskild utbredd, eller så har man trott att det är så, både bruks o övriga rasers ägare.
Leons MH

Valde OG som hade tomma platser istället för att vänta på andra omgången på mitt BK, stort tryck nära Stockholm.

Ja just, när jag anmälde Basse, jämthunden, fick jag uppfattningen av att detta var nytt pga att några som gick vart lite sur ( minst sagt) att jag med jämthunden kommit före någon schäfer från en kull där övriga kullsyskon kommit med men de Var alltså inte från vår klubb, men då hade jag förstått lite fel :)

Om ni vill skulle ja kunnat lagt upp momenten Basse deltog i också men inte först i slutet av veckan då :)

Men annars gäller samma med 3 månader gamla valpar, 5 månader gamla valpar etc. Man hinner som uppfödare inte ge individen det den behöver för att utvecklas socialt som den ska om man har 6-10 valpar kvar så länge.

Vad är det valpen behöver för att utvecklas socialt, som kattungen klarar sig utan? Jag släpper inga ungar före 14, men hellre 16 veckors ålder. Under tiden 8-12 veckor är det väldigt mycket gäster, klofixande, badande, utställningsbärande, bilåkande mm.

(Jag menar inte att valpar och kattungar skulle ha samma behov, utan undrar mest på vilket sätt det skulle vara så mycket mer krävande att få hunden att fungera bra?)

Delvis KL,
Jag fick höra av en tjej som "dömer" MH att om jag ska utvärdera min wachtel mentalt är det BPH jag ska gå, eftersom det bara är brukshundsraserna som utvärderas korrekt under ett MH.

Men som sagt, i regel tycker jag att jakthundarna är bra mentalt, en hund som är skrotig i huvudet fungerar inte till jakt, och avlas därför inte vidare på.
När det inte är jaktsäsong är det ju en sällskapshund.

Det var inte beskrivarens slutsats, det var en polare som är brukshundsförare o instruktör i bl a skydd.

Och varför hade just polaren rätt? Bara för det var det du ville höra?

Är ju så det brukar vara. Även om man hör tio likadana förslag av 11, så lyssnar man på den elfte, för var det svaret man ville ha. Så funkar det här på buke i alla fall :D

Och varför hade just polaren rätt? Bara för det var det du ville höra?

Är ju så det brukar vara. Även om man hör tio likadana förslag av 11, så lyssnar man på den elfte, för var det svaret man ville ha. Så funkar det här på buke i alla fall :D

Där fick du visst något om baktassen, det var polaren som trodde att han inte avreagerade.

Blir man per automatik oseriös som uppfödare annonserar på landets största annons-site där man når ut till maximalt antal potentiella valpköpare? :cautious:

Jag anser mig vara seriös uppfödare och jag annonserar på blocket. Många uppfödarkollegor gör detsamma. Iofs annonserar jag mfl också på jägarförbundets annonstorg och skk's sida, men det här med att bara oseriösa annonserar på blocket är enligt mig rent bull shit.

Nej det behöver givetvis inte vara sämre men i och med att detta är en trendras så antar jag rent krasst att majoriteten inte är kunniga uppfödare.

För uppföljning så är alla valpar kvar snart ett halvår gamla. :angel:

Inte sååååååååååå trendiga att dom blir sålda.
Fy farao för att ha huset fullt av 6 mån valpar! :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vår har i dagsläget en Finsk lapphund. Han är världens finaste, men börjar dock bli lite till åren. Han har aldrig varit mycket för dom...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Kibani
·
Övr. Hund En bekant,NN, till mig köpte för en vecka sedan en fransk Bulldogg valp. Efter ett par dagar visade valpen tecken på ohälsa och NN tog...
2
Svar
21
· Visningar
5 348
Senast: Bewildered
·
Ekonomi & Juridik Ja jag börjar faktiskt undra. Har några ytligare bekanta som ska köpa häst. De är inte jättehästkunniga och för några månader sen var vi...
2
Svar
22
· Visningar
4 210
Senast: Dempe
·
Övr. Hund Ja alltså, jag har skrivit några trådar här och frågat alla möjliga dumma frågor :angel: Men nu har det nästan kommit så långt att jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 465
Senast: paradox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar