Skilja vid 2,5 månad

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare desiree
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 949
Sv: Skilja vid 2,5 månad

Jag uppmuntrar INTE detta beteende.
Jag vill bara hålla tråden fri från spekulationer och smutskastning, eftersom det inte är det tråden startades för.

Om man läser tråden så kan man få fram att en anmälan är gjort, att det finns ett ärende hos kommunen och att TS och andra gör sitt bästa för att göra livet ok för fölet. Därför förstår jag inte ditt inlägg där du tyckte att de skulle göra saker som de redan gjort. Därför ansåg jag att du skulle läsa tråden igen.

jag vet att en anmäla e gjord ,men ibland behövs det att flera trycker på......varför e det fel att jag ev vill anmäla....???,. jag tycker det e fel att ta fölet ifrån sin mamma vid 2,5mån....det e inte hälsosamt......!!!! jag förstår inte varför du går emot mej?? jag vill fölets bästa ......inte den som avvn fölet den ska få en anmälan och besök omg....därför tycker jag att det e bättre att 2-3st anmäler än 1,då blir det mer fart på dom.....

+

jag vill fölets bästa ......inte den som avvn fölet den ska få en anmälan och besök omg....därför tycker jag att det e bättre att 2-3st anmäler än 1,då blir det mer fart på dom.....
OM fler anmäler samma sak så tar det förmodligen bara mer skrivbordstid från dem, tid som de kunde ägna åt att utreda de redan inkomna anmälningarna.

Det RÄCKER med en inkommen anmälan för att de ska vara tvungna att titta på saken!

*kl*

Nu har Miljö och hälsainspektören varit ute och kollat till fölet. De var ute tidigt i eftermiddags, så de ar ju snabba iaf. :)
Vet dock inte vad som sagts, men vi väntar på att få veta mer.

:devil::mad: Jag blir fly förb.........
Vad är orsaken till detta? Har dessa människor någon tidigare hästvana?
Går fölet ensamt? Gåt stoet ensamt?
Anmäl dem!
Detta är djurplågeri och fölmisshandel!

Läs tråden så får du svar på att det anmälts och att det gjorts saker och att TS inte vill kommentera detaljer.

Som sagt nu har redan inspektören varit ute så jag tror inte att någon ytterligare anmälning är akutellt för tillfället. Men tack ändå för erbjudandet. :)

Tack för att du till skillnad mot din presschef håller en vänlig och god ton..;););)

Hoppas nu att allting löser sig!

Skulle varit intressant att få veta hur det går.

Tack för en ny titel.

Jag har inte hållit nån negativ ton. För att få fram det har ni läst tolkat nåt som inte funnits.

Hmmm.tror du verkligen det när vi är fler som uppfattat det så?
Kanske inte menat negativt men antagligen är det skrivet så att folk iaf uppfattat det så.

Jag uppfattade då aldrig Malambub som tjurig.
Utan hon/han konstaterade bara att vissa, med sina inlägg inte läst igenom tråden..

Ganska vanligt fenomen då många vill ge goda råd...kvickt.

AM

Tänk så olika man kan tolka ett inlägg.:) På det sättet är smartisarna bar att ha..;)

Stakars föl han/hon måste få mjölken av sin mamma det är ju väldigt viktigt :mad::mad::eek::eek:

Inspektören är på semester nu, så berörda parter försöker gå andra vägar. Ingen vet vad inspektören såg, sa, frågade eller gjorde samt vad h*n bestämt sig för, eftersom h*n stack på semester på en gång.

Det görs vad som kan göras och TS m fl engagerar sig verkligen i det här, men de börjar gå på knäna nu, då det inte är det lättaste, mentalt, att se fölet hela tiden men inte kunna göra mer.

Jag har personligen aldrig förstått hysterin att skilja föl och mamma åt så enormt tidigt. Och förstår inte varför man gör det. Man måste se till att fölen kan äta som dom ska och precis som det skrevs innan så är tarmfloran inte fullt utvecklad så att de kan tillgodogöra sig maten förren de är ca 8 månader gamla.

Jag tycker att det är bra att det finns folk som reagerar och ser till att något blir gjort. Själv så särar jag inte på mor och föl förren efter 8 månader, dels är det praktiskt och dels växer fölen bättre :) De drabbas inte av samma svacka som dom som tas från sina mammor för tidigt.

Jag hade tom ett föl som gick hos sin mamma till den var över 1 år gammal bara för att han inte växte som han skulle och gissa vad pikar man fick för det :smirk:

Men jag fick beröm av min veterinär för det var exakt det jag skulle göra för att han skulle få den bästa starten i livet :)

Och till dom som skiljer mor och föl åt så tidigt. Varför gör ni det och vad tjänar ni på det??

Ps och nu menar jag friska föl och inget annat ;)

blir ledsen av att höra vilka sjuka folk det fins. Den fölungen har otroligt stor chans att få beteendestörningar tack vare den tidiga avskiljningen

Inspektören är på semester nu, så berörda parter försöker gå andra vägar. Ingen vet vad inspektören såg, sa, frågade eller gjorde samt vad h*n bestämt sig för, eftersom h*n stack på semester på en gång.

Det görs vad som kan göras och TS m fl engagerar sig verkligen i det här, men de börjar gå på knäna nu, då det inte är det lättaste, mentalt, att se fölet hela tiden men inte kunna göra mer.

Inspektören kan inte själv bestämma vad som ska göras utan måste ha lagen i ryggen. Oavsett om just den inspektören nu är på semester eller ej så är kommunen skyldig att ha en person som är ansvarig för djurskyddet. I små kommuner blir vikarien oftast en annan tjänsteman på miljö-och hälsa, men om fallet har ansetts vara akut så ska det behandlas även om en person har semester.

Hur som helst så är det troliga scenariot att inspektören och djurägaren har kommit överens om vad som ska göras i det aktuella fallet. Inspektören har troligen även varit i kontakt med fackfolk, och har det inte gjorts något ännu så gissar jag på att man ej kommer att tvinga djurägaren att sammanföra sto och föl igen just beroende på att det inte finns lagstöd till att göra det.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 424
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur