Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det skulle jag också...inte bara gå o vänta...detta är ju ett akut läge...Vilket trauma. Är fölet ensamt i hagen?
Jag skulle ringa närmaste jourhavande veterinär och förklara läget att kommunen inte har någon som kan ta tag i saken omgående.
Vilket trauma. Är fölet ensamt i hagen?
Jag skulle ringa närmaste jourhavande veterinär och förklara läget att kommunen inte har någon som kan ta tag i saken omgående.
Är väl inte de som man eftersträvar men dör stoet efter 2½ månader har man ju inge val direkt![]()
Varför skulle det finnas en lag som kontrollerar det? Och vad händer om vi bestämmer oss för att inplementera en sådan lag?Inte klokt egentligen att det inte finns någon lag som kontrollerar det bättre. Men de kanske litar på folks sunda förnuft...?
Vi behöver inte överdriva in absurdum, det finns en hel del föl som växer upp utan någon egen mamma utan att de blir nervösa och svårhanterliga, det blir vad man gör det till!herregud vad tänker människor med!! det finns ju rekomendationer att inte skilja på mor och föl innan en viss tid och detta beror ju inte bara på att den inte kan äta vanligt, ett föl som tas bort innan 5-6 månder kan må psykist dåligt vilket kan leda till att hästen blir nervös och svårhanterlig í det vuxna livet!! Uppväxten är ju grunden till hur hästen blir som "stor"
Vad har ägaren till sto och föl för motivering till att skilja dom åt så tidigt och abrupt?
desiree startade denna tråd för att reda ut om det hela var lagligt eller inte och som ett litet rop på hjälp, så diskussioner utöver det undanbedes, då saker och ting ändå inte kan ändras på. Det är inte meningen att denna tråd ska leda till spekulationer om vem som är den skyldiga eller smutskastning, så håll sånt utanför.
Vi behöver inte överdriva in absurdum, det finns en hel del föl som växer upp utan någon egen mamma utan att de blir nervösa och svårhanterliga, det blir vad man gör det till!
Jag har väl viss erfarenhet eftersom jag just nu är inne på min tredje fölunge som förlorat sin mamma i ung ålder... Och alla tre har blivit trygga, väl fungerande hästar.
Men för att det ska bli bra krävs att fölet
- Får i sig den näring det behöver
- Växer upp i en flock där det fostras till en häst, av hästar
Det är ju klart olämpligt att vänja av ett föl så som är gjort i detta fallet, men nu är det ju uppenbart så att ägaren valt detta.
Fölungen kommer lugna sig och söka sig till de andra hästarna.
Det som är viktigt nu är att se till att den får i sig näring. Och det bör nog i första hand vara med fölmjölk, som finns av flera fabrikat - Krafft Milk, Salvana Fölmjölk, D&H Equilac och säkert ännu fler. I nödfall går det bra med Grix också - mjölkersättning för smågrisar, det var det man använde förr innan fölmjölken blev lättåtkomlig.
Man måste tvinga i fölet av fölmjölken, använd en spruta och spruta in i munnen på den, så att den vänjer sig vid den nya smaken. Sen provar man att ge det i hink. Doseringsanvisning finns på förpackningen.
Det är först vid 8-10 månaders ålder som fölets tarmflora är så väl utvecklad att den kan tillgodogöra sig grovfodrets näring fullt ut och detsamma gäller för de flesta kraftfodersorter. Pellets anpassade för små föl är att rekommendera.
Då får man skaffa en amma. Tycker jag.