Skilja vid 2,5 månad

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare desiree
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 949
Sv: Skilja vid 2,5 månad

kräver omständigheterna de om stoet är dåligt eller fölet är dålig eller något annat så..

Är väl inte de som man eftersträvar men dör stoet efter 2½ månader har man ju inge val direkt:crazy:

Jag tycker 6 månader inge tidigare är oki!

Vilket trauma. Är fölet ensamt i hagen?

Jag skulle ringa närmaste jourhavande veterinär och förklara läget att kommunen inte har någon som kan ta tag i saken omgående.

Länsveterinären brukar ju vara den som får tag tag i vanvårdsfall om djurskyddsinspektören finner fel. Kanske denne kan vara bra att kontakta?

Man upphör aldrig att förvånas vilka idioter till människor det finns....

Det är inte så konstigt att allt måste finnas reglerat i lagar. Allt som för normalt tänkande är sunt förnuft måste tydligen finnas utförligt beskrivet och förbjudet i en lagtext.

Jag förstår inte varför man ens kan komma på tanken att avvänja en så ung fölunge som inte ens lärt sig äta. Dessutom klarar sig inte ett så ungt föl utan tillskott på mjölk eller mjölkpellets rent näringsmässigt. Den psykiska biten ska vi inte ens tänka på....

Ibland måste man ju skilja så unga föl från mamman t ex pga sjukdom eller att stoet dör och då måste man för det första få det att dricka mjölkersättning eller ge mjölkpellets och sedan skaffa en häst som fölet kan gå med och ty sig till.

Går det stackars fölet helt själv nu? Det här låter helt hemskt usch!

VARFÖR HAR ÄGARNA AVVANT SÅ TIDIGT? De måste väl vetat hur länge ett föl ska dia redan före de betäckte stoet.

usch va hemst fölet måste ju ha sin mamma så den får tillräkligt med mat!:(

Jag kan intyga er om att desiree gör sitt bästa och det hon kan göra utan att bli olaglig i sitt agerande. Hon har inget med hästarna att göra annat än det hon redan skrivit här. Och hon är inte ensam om att reagera och agera.

Kontaktpersonen på kommunen kommer att "jagas" även imorn.
De har pratat med en veterinär när de fick reda på det hela, men denna veterinär är inte länsveterinären. "Rätt" veterinär kommer att kontaktas om djurskyddsinspektören inte går att nå imorn.

Fölet går med ett annat föl och dess mamma, men de struntar i henne. Mamman är ingen tröst för det drabbade fölet.

Den drabbade mamman var inte sjuk. Ej heller fölet.

desiree startade denna tråd för att reda ut om det hela var lagligt eller inte och som ett litet rop på hjälp, så diskussioner utöver det undanbedes, då saker och ting ändå inte kan ändras på. Det är inte meningen att denna tråd ska leda till spekulationer om vem som är den skyldiga eller smutskastning, så håll sånt utanför.

Inte klokt egentligen att det inte finns någon lag som kontrollerar det bättre. Men de kanske litar på folks sunda förnuft...?
Varför skulle det finnas en lag som kontrollerar det? Och vad händer om vi bestämmer oss för att inplementera en sådan lag?

Jag tycker att det är bra att vi inte har alltför stränga regler för hur djurhållning mm ska se ut. Så länge djuren inte lider ska man få ha vilken djurhållning man vill.

Sen kommer ju alltid frågeställningen, varför är det värre att skilja ett föl från stoet innan 5 månader då vi skiljer ko och kalv efter ett par dagar? Är det för att vi har ett syfte att dricka upp kalvens egentliga mat men tycker att fölet ska få dia till det är minst 5 månader gammal??

Usch, för dubbelmoral på alla sätt och vis!!

Vad har ägaren till sto och föl för motivering till att skilja dom åt så tidigt och abrupt?

Go Hanna :D

*KL*

Ja ibland undrar man ju hur en del tänker.

All heder till er som agerat och försöker hitta en lösing. :bow:

herregud vad tänker människor med!! det finns ju rekomendationer att inte skilja på mor och föl innan en viss tid och detta beror ju inte bara på att den inte kan äta vanligt, ett föl som tas bort innan 5-6 månder kan må psykist dåligt vilket kan leda till att hästen blir nervös och svårhanterlig í det vuxna livet!! Uppväxten är ju grunden till hur hästen blir som "stor"
Vi behöver inte överdriva in absurdum, det finns en hel del föl som växer upp utan någon egen mamma utan att de blir nervösa och svårhanterliga, det blir vad man gör det till!

Jag har väl viss erfarenhet eftersom jag just nu är inne på min tredje fölunge som förlorat sin mamma i ung ålder... Och alla tre har blivit trygga, väl fungerande hästar.

Men för att det ska bli bra krävs att fölet
  1. Får i sig den näring det behöver
  2. Växer upp i en flock där det fostras till en häst, av hästar

Det är ju klart olämpligt att vänja av ett föl så som är gjort i detta fallet, men nu är det ju uppenbart så att ägaren valt detta.
Fölungen kommer lugna sig och söka sig till de andra hästarna.

Det som är viktigt nu är att se till att den får i sig näring. Och det bör nog i första hand vara med fölmjölk, som finns av flera fabrikat - Krafft Milk, Salvana Fölmjölk, D&H Equilac och säkert ännu fler. I nödfall går det bra med Grix också - mjölkersättning för smågrisar, det var det man använde förr innan fölmjölken blev lättåtkomlig.
Man måste tvinga i fölet av fölmjölken, använd en spruta och spruta in i munnen på den, så att den vänjer sig vid den nya smaken. Sen provar man att ge det i hink. Doseringsanvisning finns på förpackningen.

Det är först vid 8-10 månaders ålder som fölets tarmflora är så väl utvecklad att den kan tillgodogöra sig grovfodrets näring fullt ut och detsamma gäller för de flesta kraftfodersorter. Pellets anpassade för små föl är att rekommendera.

Vad har ägaren till sto och föl för motivering till att skilja dom åt så tidigt och abrupt?

Det bästa svaret blir nog:

desiree startade denna tråd för att reda ut om det hela var lagligt eller inte och som ett litet rop på hjälp, så diskussioner utöver det undanbedes, då saker och ting ändå inte kan ändras på. Det är inte meningen att denna tråd ska leda till spekulationer om vem som är den skyldiga eller smutskastning, så håll sånt utanför.

Vi behöver inte överdriva in absurdum, det finns en hel del föl som växer upp utan någon egen mamma utan att de blir nervösa och svårhanterliga, det blir vad man gör det till!

Jag har väl viss erfarenhet eftersom jag just nu är inne på min tredje fölunge som förlorat sin mamma i ung ålder... Och alla tre har blivit trygga, väl fungerande hästar.

Men för att det ska bli bra krävs att fölet
  1. Får i sig den näring det behöver
  2. Växer upp i en flock där det fostras till en häst, av hästar

Det är ju klart olämpligt att vänja av ett föl så som är gjort i detta fallet, men nu är det ju uppenbart så att ägaren valt detta.
Fölungen kommer lugna sig och söka sig till de andra hästarna.

Det som är viktigt nu är att se till att den får i sig näring. Och det bör nog i första hand vara med fölmjölk, som finns av flera fabrikat - Krafft Milk, Salvana Fölmjölk, D&H Equilac och säkert ännu fler. I nödfall går det bra med Grix också - mjölkersättning för smågrisar, det var det man använde förr innan fölmjölken blev lättåtkomlig.
Man måste tvinga i fölet av fölmjölken, använd en spruta och spruta in i munnen på den, så att den vänjer sig vid den nya smaken. Sen provar man att ge det i hink. Doseringsanvisning finns på förpackningen.

Det är först vid 8-10 månaders ålder som fölets tarmflora är så väl utvecklad att den kan tillgodogöra sig grovfodrets näring fullt ut och detsamma gäller för de flesta kraftfodersorter. Pellets anpassade för små föl är att rekommendera.

På den tiden jag fick napp uppföda mitt ena föl, det är för ungefär 25 år sedan. Då gav man lammnäring i pulver form som man rörde ut i vatten och gav på flaska först, senare så drack föl ungen ur en hink. Och så fort fölet började bli lite äldre så gav man kalv pellets i en krubba, och när det hade gått en tid och man såg att fölet var intresserad och åt av pelletsen så bytte man ut det mot hästfoder.

På denna tid fanns inte kraft eller utlänska val av mussli som vi har idag. Och föl jouren osv var väldigt knapp händig.

Lotta

Jag vet inte reglerna förtiden, men förr hade distriktaren ett övergripande ansvar för djurhälsan.
När jag gjorde mina vet praktiker var vi ute på flera sådana ärenden.
I de allra flesta fall åtgärdades "klagomålen" på ett bra sätt, efter att djurägaren blivit upplyst och fått information om saken.
De blev inte uppläxade på något sätt och inte hotade med lagens långa arm. Men som regel räckte det att en auktoriserad auktoritär person kom ut och påpekade felaktigheterna.

Så jag skulle gjort som du, ringt veterinär, och gärna distriktarna i det här fallet eftersom de står rätt under JBV och agerar som deras förlängda arm...
mvh

Fyy så klokt inlägg.. jag håller med.. ingen höjjer ögonbrynet när kalven efter dag 2 åker in i en bur på 1 m2 och får ligga på trä:crazy:

Hlet naturligt tydligen..Skulle någon uppfödare göra såhär med föl ojojoj vilket ramaskrik de skulle bli

Nu håller jag med er de är inge bra att avvänja ett föl så tidigt när varken magen eller psyket är moget.
6 månader inge yngre om de inte kräver de(vet utlåtande typ)

I de fall där stoet dör vid fölningen kan man ge mjölkersättning visst går de fölet överlever iaf men man måste ju se till att de har sällskap.. även om stoet ej tar emot fölet så har den ju ett föl att leka med.. och ger man de bara en tid så kan nog stoet acceptera fölet.Kankse inte så de får dia men den biten kan man ju fixa själv blir mkt åkandes iof men vad gör man inte.

Men själv nee de ska ingen häst behöva gå framförallt inte en bäbis:crazy:

Då får man skaffa en amma. Tycker jag.

Det är nog inte ens läge att försöka med ett så gammalt föl. För fölet kommer inte att försöka dia en "främmande" häst.
Så det är fölmjölk i pulverform eller i värsta fall fastform som gäller för fölungen.

//Masse som precis som Ameo fött upp tre föl utan mamma.

Självklart är det lika synd om kalvarna, men då går åtminstonde kalvarna ihop o har stöd av varandra.
Kanske låter jag grym nu...men kalven ska oftast slaktas innan året o medans fölets psyke följer den genom ett förhoppningsfullt långt liv.
Har den dessutom fått psykiska problem efter detta finns risken att den får lida av det hos oförstående människor. Har den dessutom fått magsår eller andra magproblem så har den antagligen med sig det också genom livet...eller periodvis. men hur som helst så kan det resultera i livslångt lidande, både mentalt o fysiskt.
Självklart kommer den klara sig om den bara får i sig näring men det är minst lika viktigt med en trygg o uppfostrande häst som den kan ty sig till.
Förhoppningsvis så löser det sig om vetrinären kommer o pratar med ägaren till stoet.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 424
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka