Skilja vid 2,5 månad

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare desiree
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 949
Sv: Skilja vid 2,5 månad

Vad gör ni med fölet, jag menar nappflask matar ni den? Eller den får äta om den kan?

*KL*

Heder åt er som bryr sig om det lilla fölet:bow::bow::bow:

Vill bara höra hur det har gått? Får ni i den mjölkpellets nu eller hur gör ni?

Nu har jag läst igenom hela tråden och jag förundras över vad människor kan göra. Men jag håller tummarna för att allt ska lösa sig till det bästa. Kämpa på:)

*kl*

Tack för alla snälla ord, vi gör verkligen vad vi kan. Läget är ganska oförändrat men fölis lever änså länge iaf. :) H*n är ju ganska mager vilket inte är så konstigt, men h*n äter ju hösilage iaf alltid något. Kraftfoder har h*n börjat äta i mycket små mängder och bara om man har det i handen.

Miljö och hälsa har inte gått att få tag på sen de var ute, antingen är hon på semester eller så har hon telefonsvararen på och låter meddela att hon är "ute".

Kan du inte få tag i miljö o hälsa så vänd dig då till länsveterinären i din kommun. Det är ju länsstyrelsen som sköter mkt av djurskyddsärendena nu

*kl*

Tack för alla snälla ord, vi gör verkligen vad vi kan. Läget är ganska oförändrat men fölis lever änså länge iaf. :) H*n är ju ganska mager vilket inte är så konstigt, men h*n äter ju hösilage iaf alltid något. Kraftfoder har h*n börjat äta i mycket små mängder och bara om man har det i handen.

Miljö och hälsa har inte gått att få tag på sen de var ute, antingen är hon på semester eller så har hon telefonsvararen på och låter meddela att hon är "ute".

Ring din kommun och be att få prata med den som är chef på miljö och hälsa. Ifrågasätt hur man ska få tag på djurskyddsinspektören i din kommun eftersom telefonsvararen ständigt är på.
Får du inte ett vettigt svar där försöker du få tag på ansvarig politiker typ miojönämdens ordförande eller gå vidare högre upp, kommundirektör eller kommunalråd.

Uppdatera gärna hur du bemöts av ansvariga i kommunen. Vilken kommun är detta?

Detta får mig osökt att citera mig själv igen... :)

desiree startade denna tråd för att reda ut om det hela var lagligt eller inte och som ett litet rop på hjälp, så diskussioner utöver det undanbedes, då saker och ting ändå inte kan ändras på. Det är inte meningen att denna tråd ska leda till spekulationer om vem som är den skyldiga eller smutskastning, så håll sånt utanför.
Detta gäller då även vilken plats eller kommun detta handlar om.

Det har nu gått 10 dagar sedan tråden skapades så även om stoet fick tillbaka sitt föl så har hon säkerligen sinat...o kanske inte ens tar tillbaka sin fölis...
Men även om hon skulle ha sinat så kan hon ju vara ett bra stöd för fölis.

Om hon har sinat så kommer säkert mjölken igång eftersom dom inte har varit ifrån varandra så länge.

Det brukar dom göra efter så pass kort tid. Men nu verkar detta ändå inte vara aktuellt för hästägarna.

Det kommer inte ut så mycket vetenskapligt baserad forskning om våra hästar men i somras kom det just ut en svensk rapport om mkt hög frekvens av magsår (jag tror att det var stressrelaterat) hos föl som fått lämna sin mamma före ca ett halvt års ålder. / m v h

"Nyfiken"
Hur har det gått för er med fölet?

Nu har det gått nästan en månad sedan fölet o mamman skilldes åt, hur har det gått, får ni i bäbis nån fölmat?

Fölet lever, men den är väldigt mager. De säger att den äter kraftfoder, men vi har testat att ge den en näve då och då men då är den inte intresserad. Den äter ju fortfarande hösilage så troligtvis har den väl klarat sig på det. En 16årig tjej har lagt ner mycket tid med fölet och det är också hon som fått henne att äta det kraftfoder hon nu får i sig. Det är till stor del pga henne som fölet fortfarande lever, så hon ska ha en stor eloge. Ägaren är det ingen förändring på, hon var där lite mer precis efter Miljö och hälsa varit ute men nu är det tillbaka till samma som tidigare.

Och vi har inte kunnat nå Miljö och hälsa för att fråga dem om det hela. Telefonen är kopplad till telefonsvararen, och de svarar heller inte på mail.

hej! jag har läst hela denna sorgliga historien. Du måste lova att fortsätta tråden så vi får reda på hur det går för fölet. jag hade kanske kontaktat nån "häst" tidning för detta är ju misshandel eller okunnighet! inte för att hänga ut personen om hon nu är okunnig! MEN då kanske hon förstår att rekomenationer är till för att följas om man inte vet bättre.:mad:

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 424
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka