Skilja vid 2,5 månad

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare desiree
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 949
Sv: Skilja vid 2,5 månad

Nja, det där är ju inte sant. Många kalvar föds upp i ensambox hela mjölkperioden. Sen blir ju de flesta kvigor mjölkkor och ska leva ett långt socialt liv!

För att avsluta kalv-diskussionen;
kalvarna som går i hagarna där jag går med hunden föds i hagarna och får gå med mammorna många månader. Med andra ord så har inte alla kalvar det likadant.

Så, för att återgå till föl-diskussionen:
Finns det nåt annat man kan försöka göra än att försöka ge fölpellets?

Liten uppdatering:

Distriktveterinären är kontaktad men de vill att vi avvaktar eftersom anmälan nu är gjord och det finns ett ärende i frågan.

För att avsluta kalv-diskussionen;
kalvarna som går i hagarna där jag går med hunden föds i hagarna och får gå med mammorna många månader. Med andra ord så har inte alla kalvar det likadant.

Tack, jag vet en del om kalvar :smirk:.

Så, för att återgå till föl-diskussionen:
Finns det nåt annat man kan försöka göra än att försöka ge fölpellets?
Eftersom fölet inte verkar vilja ha fölpellets för stunden så är det bättre att försöka med fölmjölk, som jag skrev ovan.
Det är viktigt att få i fölet näring och det går NU in i perioden där det behöver som mest näring = det kommer gå åt massor med fölfoder.

Till Ts - berätta gärna för stoets ägare att det BILLIGASTE sättet att föda upp fölet är att ställa tillbaka stoet till fölet och fodra henne så att hon kan ge fölet mjölk.
Jag har själv köpt fölmjölk för drygt 7000 - till mitt shettisföl...
Ett föl av denna storlek kommer nog behöva minst 2-3 såna säckar i månaden, à ca 1000 kr styck...

Till Ts - berätta gärna för stoets ägare att det BILLIGASTE sättet att föda upp fölet är att ställa tillbaka stoet till fölet och fodra henne så att hon kan ge fölet mjölk.
Ett föl av denna storlek kommer nog behöva minst 2-3 såna säckar i månaden, à ca 1000 kr styck...

Det ska jag absolut göra. :)

Eftersom fölet inte verkar vilja ha fölpellets för stunden så är det bättre att försöka med fölmjölk, som jag skrev ovan.
Det är viktigt att få i fölet näring och det går NU in i perioden där det behöver som mest näring = det kommer gå åt massor med fölfoder.

Jag som haft halvblodsföl vet att det går i snitt fölmjölk för 4000:-/ månad (om man använder Kraffts, lägg till ca 50% för D&H). Vissa perioder lite mer andra lite mindre. Klart billigare att fodra stoet så kan ge fölet mjölk istället!

Det är nog inte ens läge att försöka med ett så gammalt föl. För fölet kommer inte att försöka dia en "främmande" häst.

//Masse som precis som Ameo fött upp tre föl utan mamma.

Jag har erfarenheten att det gör dom visst det.

När jag avvänjer, brukar ha runt 10 st/ år, så plockar jag bort stona från flocken 2 i taget. De föl som då blir "moederslösa" vill gärna dia på de ston som går kvar. Ibland så får dom dia, ibland inte.

Och fölungar som nyligen är avvanda diar även på varann ibland.

Liten uppdatering:

Distriktveterinären är kontaktad men de vill att vi avvaktar eftersom anmälan nu är gjord och det finns ett ärende i frågan.

Trots att fölet är hungrigt???
Anmäl det då och ring dem igen....

Men då är det inte främade hästar utan ston som de redan känner. Då händer det ibland även när de har mamman kvar.

Jag tror att det här argumentet kommer väga tyngst.
Vad heter det?
Snålheten bedrar visheten?
mvh

Gissa varför jag skrev det.... :angel: man är väl smålänning.... :D

Jag håller med föregående talare. Ring jourhavande veterinär omedelbart!!! Fölets liv är faktiskt i fara. Att tala om lagar osv...skit i det, stå på dig att något måste göras NU, annars ringer du polisen. Gud vad jag lider! Idiot som kan göra detta!

Måste bara lägga mig i lite granna här... ;)

Av olika orsaker så kan ju sto och föl skiljas tidigt..eller rättare sagt, för tidigt.

Vi har erfarenhet av både "flaskbarn" och dom sk. ej akuta mammalösa ungarna.

I detta fall är det den senare varianten det handlar om.
Inget akut-fall.

En sådan unge har börjat fixa till sig i matsammanhang.
Den kan rata både fölmjölk och fölpellets.
Ägarna blir hysteriska och handlar kors och tvärs utan tanke bakom.
(Det finns en uppsjö av olika burkar/säckar som enligt producenten är det ENDA rätta....enligt producenten alltså.
Kostar tusentals kronor)

Man kan inte blanda tio rätters middag till en som enbart diat.

Ett gott råd är att först och främst hitta ett passande grovfoder. Lätt-tuggat och av mycket hög kvalitet. Fri tillgång.
Deta är det säkraste kortet för överlevnad då ungen i den åldern VET vad beta gräs är för något.

Sedan kan man pytsa i mindre mängder av det som den vill ha i krubban till att börja med.
Betfor kan vara på önskelistan.
Ja men ge ungen lite betfor en period och SEDAN lura i den lite fölpellets iblandad.
Ställ några matvrak på var sida i boxarna brevid. Sånt gör susen.
Ungar gör som vuxna. Härmar.
Dra nytta av det.

Ungen kommer naturligtvis ute att försöka dia av andra.
Och inte för att den är hungrig utan för att det är ett inrotat beteende.
Kompisar och övriga mammor kommer att fräsa ifrån..
Men..men...i det långa loppet så fixar det sig ändå.

AM

Jag håller med föregående talare. Ring jourhavande veterinär omedelbart!!! Fölets liv är faktiskt i fara. Att tala om lagar osv...skit i det, stå på dig att något måste göras NU, annars ringer du polisen. Gud vad jag lider! Idiot som kan göra detta!

Vem som gjort vad spelar ingen roll i dagsläget.
Och polisen kan ju knappast göra nåt åt saken.

Kom ner från det blåa molnet och se verkligheten..:angel:
AM

det e ju helt sjukt,jag som tog emot ett föl som var 5mån och visst hon klarade sig bra,e den perfekta hästen....men 2,5mån,nej jag hade anmält! och om dom vill vänta med det så hade jag inte ac det,dom får ta tag i detta! eller vill dom att fölet ska dö för att den inte äter??? nej minst 5mån hos sin mamma e mitt krav! jag hade ringt igen...stå på dej......det är synd om fölet! de flesta andra uppfödare jag vet skiljer inte fölen förrän tidigast 9mån....! men 2,5mån det e aldeles för tidigt!!!!! anmäl igen....vart bor du? du vill inte ev pma telenr till dom som har hand om detta i din kommun? och distriksvet som ville att du skulle avvakta? jag ringer gärna pma gärna som sagt....!

det e ju helt sjukt,jag som tog emot ett föl som var 5mån och visst hon klarade sig bra,e den perfekta hästen....men 2,5mån,nej jag hade anmält! och om dom vill vänta med det så hade jag inte ac det,dom får ta tag i detta! eller vill dom att fölet ska dö för att den inte äter??? nej minst 5mån hos sin mamma e mitt krav! jag hade ringt igen...stå på dej......det är synd om fölet! de flesta andra uppfödare jag vet skiljer inte fölen förrän tidigast 9mån....! men 2,5mån det e aldeles för tidigt!!!!! anmäl igen....vart bor du? du vill inte ev pma telenr till dom som har hand om detta i din kommun? och distriksvet som ville att du skulle avvakta? jag ringer gärna pma gärna som sagt....!

Du kanske ska läsa tråden igen...

Jag hade några som ville komma o hämta sitt sto som vi har på foder när fölungen bara var 3.5 mån.
Jag vägrade o ringde polisen.
De sa åt dem att lämna stoet där hon var o lösa det i rätten om vi inte var överens. De lämnade fölet o har inte hörts av sen dess...2 månader.
Jag hotade med att ringa till djurskyddsmyndigheten(o de har haft allt för många besök av dem hittills o var inte sugna på ett till) o sa till dem att de nog inte skulle uppskatta att man tar ett sto från sitt föl i den åldern.
Det räckte för att avskräcka dem.
De har inte ens svarat på mitt brev där jag frågar om jag ska köra hem stoet till dem i mitten av okt då fölet är 6 månader.
Så mycket ville de ha henne tillbaks. De såg bara en chans att få en gratis fölunge... men det vägrade jag...lång historia som finns i annan tråd.
Menar bara att folk brukar dra sig för att få myndigheter inblandade.

Måste bara få fråga...varför är du så fräsig mot folk som blir upprörda o vill göra något åt saken???
Känns nästan som om du vill försvara beteendet...o ja...jag har läst hela tråden.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 424
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur