Skilja vid 2,5 månad

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare desiree
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 7 949
Sv: Skilja vid 2,5 månad

Det finns ingen lag som säger när man får och inte får skilja sto och föl åt. Givetvis ska man försöka hålla sej inom rekommendationerna så gott det går, eftersom det är bäst för både fölet och stoet.

Men folk får göra som de vill. Det är så världen ser ut!

Enligt den nya L101 som kom 1 augusti (tror jag) står det såhär:

"Du bör inte vänja av ditt föl före att det är 5 månader gammalt."

Det är alltså inget skall-krav, dvs inte en tvingande lag. Dock är det i princip upp till var och en djurskyddsinspektör (eller länsvet om det kommer så långt) att bedöma. Man kan även använda djurskyddslagen 1a el 2a paragraf (minns inte helt nu) "djur ska skyddas mot onödigt lidande".

Så nej, det är inte direkt olagligt, men man kan sannolikt "åka dit" ändå.

kl
Inte olagligt men totalt omoraliskt o känslokallt.
Varför skaffar mig sig då ett föl???
Självklart kan det uppstå saker som gör det nödvändigt.
Tex att stoet mår akut dåligt osv. Men en ev försäljning är inte en sådan nödvändighet.

kl
Inte olagligt men totalt omoraliskt o känslokallt.
Varför skaffar mig sig då ett föl???
Självklart kan det uppstå saker som gör det nödvändigt.
Tex att stoet mår akut dåligt osv. Men en ev försäljning är inte en sådan nödvändighet.

Jadu, varför man gör så kan jag inte svara på. Ärligt talat så trodde jag inte folk gjorde så. Vi har försökt prata med ägaren till fölet, men hon tycker inte det ska vara något problem...
Det hela kom väldigt oväntat, och gjordes i lördags, de har flyttat mamman till ett helt annat stall. Det skär i hjärtat när man hör och ser fölet springa fram och tillbaka i hagen och skrika efter mamma. :(

Ring o prata med djurskyddsinspektören på Lännstyrelsen. Låter inte klokt:mad:

Enligt den nya L101 som kom 1 augusti (tror jag) står det såhär:

"Du bör inte vänja av ditt föl före att det är 5 månader gammalt."

Det är alltså inget skall-krav, dvs inte en tvingande lag. Dock är det i princip upp till var och en djurskyddsinspektör (eller länsvet om det kommer så långt) att bedöma. Man kan även använda djurskyddslagen 1a el 2a paragraf (minns inte helt nu) "djur ska skyddas mot onödigt lidande".

Så nej, det är inte direkt olagligt, men man kan sannolikt "åka dit" ändå.

Hur går man till väga för att få tag på en djurskyddsinspektör? Genom länsstyrelsen?
Fölet har bara ätit lite hösilage sen mamma åkte, hur länge kan de klara sig på det? Fölpellets intresserar den inte.

Inte klokt egentligen att det inte finns någon lag som kontrollerar det bättre. Men de kanske litar på folks sunda förnuft...?

Jo vi ska göra det, var bara lite osäkra på var vi skulle vända oss och vad lagen säger.

Men frågan är ju också hur mycket skada som redan är skedd?

Ring till kommunen där du bor. Fråga efter djurskyddsinspektör. Finnns på miljö och hälsa.

Man delaraldrig ett föl förren man vat att den äter både grov och kraftfoder. Detta låter ju helt sjukt. Det måste till väldigt starka själ om man ska dela vid den åldern. Denna lilla fölis skulle behöva mjölkersättning eller en annan mamma att dia på.

Ring omgående...borde gjorts direkt.
Man särar dem ju inte sålänge fölet inte kan äta ordentligt själv.
Vilka idioter det finns.

Det sjuka är att inspektören inte kan göra något då det inte är ett lagbrott. Dock kanske han/hon kan prata med den det gäller. Håller tummarna att det funkar

Sanning med modifikation. Beroende på omständigheterna kan det visst vara möjligt att göra något.

herregud vad tänker människor med!! det finns ju rekomendationer att inte skilja på mor och föl innan en viss tid och detta beror ju inte bara på att den inte kan äta vanligt, ett föl som tas bort innan 5-6 månder kan må psykist dåligt vilket kan leda till att hästen blir nervös och svårhanterlig í det vuxna livet!! Uppväxten är ju grunden till hur hästen blir som "stor"

Har du ringt Miljö och Hälsa än? Berätta hur det går!

Får rysningar i kroppen av att läsa vad du skriver... (såvida stoet inte var svårt sjukt och måste tas bort eller dyl)

Djurskyddsinspektörerna ska ju se till att våra djur mår bra och får det de behöver.

Rekommendationen är 5 månader, men om man avvänjer ett föl vid 2,5 månaders ålder som inte äter hö eller kraft svälter.

Om en häst svälter så är det djurskyddsnämndens skyldighet att göra något åt det.

Så även fast det inte är förbjudet att avvänja ett föl tidigare än 5 månader så kan man ändå åka dit för vanvård då fölet inte får den mat den behöver.

Rekommendationen är 5 månader, men om man avvänjer ett föl vid 2,5 månaders ålder som inte äter hö eller kraft svälter.
Vill bara understryka... rekommendation att tidigast vid
5 månaders ålder avvänja, inte att det rekommenderas att skilja dem då.
Rekommendation för det är enligt nyare rön mellan 7-9 månader.
Fast det vet jag att du vet;), men andra kanske inte vet lika bra.

Senast ändrad:

Har du ringt Miljö och Hälsa än? Berätta hur det går!

Får rysningar i kroppen av att läsa vad du skriver... (såvida stoet inte var svårt sjukt och måste tas bort eller dyl)

Det har ringts men hon på miljö och hälsa var på sammanträde tills imorgon... Men hon som ringde skulle skriva ett mail idag och sen ringa igen imorgon.

Stoet är inte sjukt eller dyl. Jättejobbigt att se fölisen, och hur mamman mår har jag ingen aning om.

Jadu, varför man gör så kan jag inte svara på. Ärligt talat så trodde jag inte folk gjorde så. Vi har försökt prata med ägaren till fölet, men hon tycker inte det ska vara något problem...
Det hela kom väldigt oväntat, och gjordes i lördags, de har flyttat mamman till ett helt annat stall. Det skär i hjärtat när man hör och ser fölet springa fram och tillbaka i hagen och skrika efter mamma. :(

Vilket trauma. Är fölet ensamt i hagen?

Jag skulle ringa närmaste jourhavande veterinär och förklara läget att kommunen inte har någon som kan ta tag i saken omgående.

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 424
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur