Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Inte olagligt men totalt omoraliskt o känslokallt.
Varför skaffar mig sig då ett föl???
Självklart kan det uppstå saker som gör det nödvändigt.
Tex att stoet mår akut dåligt osv. Men en ev försäljning är inte en sådan nödvändighet.
Enligt den nya L101 som kom 1 augusti (tror jag) står det såhär:
"Du bör inte vänja av ditt föl före att det är 5 månader gammalt."
Det är alltså inget skall-krav, dvs inte en tvingande lag. Dock är det i princip upp till var och en djurskyddsinspektör (eller länsvet om det kommer så långt) att bedöma. Man kan även använda djurskyddslagen 1a el 2a paragraf (minns inte helt nu) "djur ska skyddas mot onödigt lidande".
Så nej, det är inte direkt olagligt, men man kan sannolikt "åka dit" ändå.
Vill bara understryka... rekommendation att tidigast vidRekommendationen är 5 månader, men om man avvänjer ett föl vid 2,5 månaders ålder som inte äter hö eller kraft svälter.
Har du ringt Miljö och Hälsa än? Berätta hur det går!
Får rysningar i kroppen av att läsa vad du skriver... (såvida stoet inte var svårt sjukt och måste tas bort eller dyl)
Jadu, varför man gör så kan jag inte svara på. Ärligt talat så trodde jag inte folk gjorde så. Vi har försökt prata med ägaren till fölet, men hon tycker inte det ska vara något problem...
Det hela kom väldigt oväntat, och gjordes i lördags, de har flyttat mamman till ett helt annat stall. Det skär i hjärtat när man hör och ser fölet springa fram och tillbaka i hagen och skrika efter mamma.![]()