Skilja sto och föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
M

marie ireholt

Min granne väntar föl i dagarna. Hon har hört att man ska skilja fölet och stoet åt efter något dygn för att efterbörden ska komma ut.
Stämmer detta i så fall när ska man göra det?

Sv: Skilja sto och föl?

Jag tycker din granne ska köpa boken Att bli med föl.

Mer kunskap borde krävas av ägare som har fölston..:grin:

I övrigt så släpper efterbörden på någon timme.
Man motionerar stoet några minuter varje dag utan föl, dom första dygnen för att hon ska rensa ur livmodern.

AM

Efterbörden bör komma ut bara några få timmar efter födseln för att det inte ska bildas bakterier o ge infektion. Jag brukar ta ut mina ston några minuter om dagen utan föl för att livmodern ska kunna tömma sig

Min granne väntar föl i dagarna. Hon har hört att man ska skilja fölet och stoet åt efter något dygn för att efterbörden ska komma ut.
Stämmer detta i så fall när ska man göra det?

Nej, det stämmer inte. Man ska dela dom redan efter några timmar.

Hon köpte hästen dräktig för en månad sen och gör allt för att det ska bli rätt.
Jag har inte haft föl själv på nio år så jag har glömt lite hur det är och få "smått".
Jag kommer ihåg att man ska ut och gå med stoet men inte att det skulle vara utan föl.

Jag försökte göra så med mitt ena sto då hon visade tydligt att det var nåt mer än efterbörden som skulle ut, hon skrapade och ville lägga sig men gjorde det inte inne så jag provade att ta ut henne för att stressa henne lite i samband med motion. Det hjälpte dock inget eftersom hon inte strirrade upp sig alls, hon ville mest beta :angel:

Däremot när vi släppte ut dom i paddocken så rullade hon sig ganska snabbt och sen när de sprang runt i gräshagen så skvalpade det ut massa slabb. Mysigt värre :)

På vårt sto kom efterbörden ut ca 20 min efter fölningen. Vi skilde heller inte på sto och föl utan de fick komma ut båda två på morgonen. Har stoet problem med att få ut efterbörden är det dock att rekommendera att stoet får komma ut själv och springa.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 017
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben