Jag hade ett helskotta när jag skiljde mig, och då handlade det "bara" om 700.000:-. Fick ut ca 17-18000 efter skatt så i mitt fall var det väll mycket pga låg lön. Hade även privatlån på ca 55.000 vid det tillfället. Enligt bankens kalkyl så fattades det 400kr varje månad.... Men deras kalkyl räknade på 11.000kr i mat/hygien till en vuxen och ett barn. Jag ägde redan halva huset och exet ville bara skriva över sin lånedel utan pengar inblandade så jag hade möjlighet att få bo kvar pga barnet. Skulle gått med borgensman (heter det så?) men mamma hade redan relativt dyr hyra mot sin lön och pappa är pensionär så dom dög inte. Slutade efter många om och men med att min underbara chef gav mig en löneförhöjning så dom där 400 kr back försvann, och jag gick plus minus noll.
Jag hade bott själv i huset ett halvår ca så jag visste att jag klarade utgifterna utan problem, annars hade jag varit nervös på riktigt när man kollade bankkalkylen.
Jag sparar undan idag mellan 5-10.000kr varje månad, och lever varken fattigt eller snålt utöver det.
Har renoverat lite och ökat värdet på huset från 700- 1,1 miljon också, trots att kalkylen var så tight så det inte skulle finnas utrymme för något. Nu har jag möjlighet att låna upp en rejäl summa om något större skulle inträffa och inte sparkontot räcker. Känns som en trygghet och en bra investering än så länge för mig och barnet!
Gå till banken först och främst. All lycka till!
Jag vet precis känslan när man är uppväxt i hus och sen måste man sätta sig i lägenhet. Usch!
Jag hade bott själv i huset ett halvår ca så jag visste att jag klarade utgifterna utan problem, annars hade jag varit nervös på riktigt när man kollade bankkalkylen.
Jag sparar undan idag mellan 5-10.000kr varje månad, och lever varken fattigt eller snålt utöver det.
Har renoverat lite och ökat värdet på huset från 700- 1,1 miljon också, trots att kalkylen var så tight så det inte skulle finnas utrymme för något. Nu har jag möjlighet att låna upp en rejäl summa om något större skulle inträffa och inte sparkontot räcker. Känns som en trygghet och en bra investering än så länge för mig och barnet!
Gå till banken först och främst. All lycka till!